Tommy skrev:Hej Calle,
Lät intressant med våghöjder på 5-8 meter
Har du varit ute i sådant väder, då skulle jag gärna vilja veta hur det var och under vilka förhållanden.
Jag är "intresserad"

av hur man klarar sig i hårda förhållanden, även om man ju givetvis helst vill undvika det. "Hårt väder till havs" är lite av husbibel här hemma.
Själv är nog det värsta ungefär 3 meter, nordlig kuling vid gång från Gotland till Ölands norra udde. Det är ju inte själva våghöjden det hänger på, utan om det är brytande vågor. Då kan det bli riktigt farligt. Även vid 3 meter våghöjd så kan man råka ut för brott på över en meter lodrätt och dessa gäller det att undvika.
Stormen Per skickade ju upp våghöjden vid Väderöarna till 11 meter max (!) och 8 meter signifikant våghöjd, kan inte ha varit kul att vara ute då...
Hn /
Tommy
Hej Tommy
Jo det har hänt mig flera gånger i livet.
Låt mig först säga att det är inget jag ser fram emot, kuling är OK inte storm.
När du väl är där, och du kommer någon gång att hamna där då gäller det att segla båten, glöm allt annat.
Se till att båten hela tiden har fart, kolla vågorna.
Du har stor chans att klara det med din båt utan problem.
Vid ett tillfälle(24-timmars SXK) slutet 70-talet Gick vi rakt mot ett lågtryckscentrum vid Fredrikshamn (vi visste inte det), medelvinden var över 25m/s.
Vi kryssade tillbaks efter rundning där.
Det året bröt mer än hälften och sjöräddningen fick jobba hela natten.
De flesta skadorna skedde vid västkusten trots att det inte blåste så hårt där. De flesta skador vad jag vet var på roder och då framförallt på båtar med utanpåliggande sådana.
Det året kom vi 3a.
Hårt väder kan du många gånger förutse, ibland kan du inte, då är det bra att ha en bra båt som går att segla i de förhållande som råder..