Ballad eller Dehler 29?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 23 feb 2007, 12:51

Seawolf skrev:Den som har öppnare kuster och vill kunna gå på kryssbog i lite tuffare väder bör överväga Ballad.

Jag lovar - det finns inte någon före detta Balladägare som inte saknar den svårt när vinden går emot och ökar. Lyssna på före detta Balladägare som även seglat modernare varianter. De vet. Andra vet inte. "Balladväder" är ingen skröna....
Visst är en mastheadriggad båt bra i hårt väder.
Men hur många kryssar då?
Jag säger inte att Ballad är en dålig båt (syrran har en) men jag vill bara upplysa om att det är jobbigt med den typen av båt i kanske mer normala förhållanden.
Att kryssa med inrullad genua skulle inta fall mig in... :wink:

Kuling; Hur seglar du och vilken typ av båt vill du ha?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 23 feb 2007, 13:18

Och så var det det här med äpplen och päron...

Anldeningen till att man har fraktionsrigg är att man kan ha högre mast och större storsegel.
Dehlern tex, har 1 m högre mast och har 10m2 större stor.
Det måste man ju kunna trimma bort med. Alltså fraktionsrigg.
Sen ska man ju vara medveten om detta och reva i tid.
Så kommer man snart ner på Balladens \"nivå\".
Kan man segla en fraktionsriggad båt är den lättare att hantera i hårdvind än en gammal masthead utan riggtrimfunkitoner.
Det är skrovformen som gör balladen \"lugnare\" i vågorna, inte riggen.
Rullar man in genuan har man ju bara knappt 16 m2!
Nej en fraktionsriggad båt har ett större register att segla i, man ska bara vet hur man gör.

Brendan
Diamantmedlem

Masthead kontra fraktionsrigg

Inlägg av Brendan » fre 23 feb 2007, 15:27

SWE54 skrev:Och så var det det här med äpplen och päron...

Anledningen till att man har fraktionsrigg är att man kan ha högre mast och större storsegel.
Dehlern tex, har 1 m högre mast och har 10m2 större stor.
Det måste man ju kunna trimma bort med. Alltså fraktionsrigg.
Sen ska man ju vara medveten om detta och reva i tid.
Så kommer man snart ner på Balladens "nivå".
Kan man segla en fraktionsriggad båt är den lättare att hantera i hårdvind än en gammal masthead utan riggtrimfunkitoner.
Det är skrovformen som gör balladen "lugnare" i vågorna, inte riggen.
Rullar man in genuan har man ju bara knappt 16 m2!
Nej en fraktionsriggad båt har ett större register att segla i, man ska bara vet hur man gör.

Man kan lika väl säga att anledningen till att man har mastheadrigg är att man slipper ha så hög mast.

En ännu bättre båt än Balladen är Comfort 30 med dubbelspridarrigg. Den har Balladens alla fördelar plus supberba lättvindsegenskaper och en rigg som är precis lika trimbar som en fraktionsrigg. Det är också en mycket god hårdvindsbåt på öppet hav.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 23 feb 2007, 17:35

SWE54 skrev: Men varför skulle Balladen vara säkrare än Dehlern ute på havet...?
Det handlar väl mer om båthantering i så fall...
OK, det var kanske en lite ovetenskaplig kommentar från min sida. Men Seawolf har i ett tidigare inlägg beskrivit känslan rätt bra.

Min erfarenhet av olika båtmodeller är ganska begränsad, de jag har seglat i >=1 vecka inskränker sig till Stortriss, Albin 78, Ballad, Maxi 999 och Albin Stratus. I denna samling så utmärker sig iallafall Balladen, genom sin enastående trygghet och styvhet.

När vi skulle segla hem vår Ballad efter köpet, från Ingarö till Uppsala så blåste det ganska friskt. Över Baggensfjärden fick man den första "Wow-upplevelsen" (för att spinna vidare på reklamen för ett visst nytt operativsystem). I de friska byarna var det bara att stå på i full fart, och vi blåste om det mesta som var ute. Övriga båtar krängde ner och styrde upp i vind, men vi bara ångade på som tåget.

Just detta var egenskapen vi sökte hos vår nya båt. Man kan aldrig riktigt styra hur vädret ska bli (hur man än försöker :wink: ), då känns det bra att kunna ta sig hem utan problem om man råkar ligga på Gotska Sandön när det blåser upp.

Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Hörru Kuling

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 23 feb 2007, 18:58

Visste du att det är jag som kallar mig Kung Kuling på Allegroforumet? Fast jag har slutat skriva där. Jag skrev lite om mitt kosterroder där, ett vindroder för båtar med häckroder som tex Allegron. Då mitt kosterroder satt på en Vagabond och inte en Allegro fick jag en tillsägelse att det var opassande att skriva där med fel båt i bakfickan.
Men du är alltså Kuling och jag Kung Kuling.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 23 feb 2007, 19:17

Tommy skrev:
SWE54 skrev: Men varför skulle Balladen vara säkrare än Dehlern ute på havet...?
Det handlar väl mer om båthantering i så fall...
OK, det var kanske en lite ovetenskaplig kommentar från min sida. Men Seawolf har i ett tidigare inlägg beskrivit känslan rätt bra.

Min erfarenhet av olika båtmodeller är ganska begränsad, de jag har seglat i >=1 vecka inskränker sig till Stortriss, Albin 78, Ballad, Maxi 999 och Albin Stratus. I denna samling så utmärker sig iallafall Balladen, genom sin enastående trygghet och styvhet.

När vi skulle segla hem vår Ballad efter köpet, från Ingarö till Uppsala så blåste det ganska friskt. Över Baggensfjärden fick man den första "Wow-upplevelsen" (för att spinna vidare på reklamen för ett visst nytt operativsystem). I de friska byarna var det bara att stå på i full fart, och vi blåste om det mesta som var ute. Övriga båtar krängde ner och styrde upp i vind, men vi bara ångade på som tåget.

Just detta var egenskapen vi sökte hos vår nya båt. Man kan aldrig riktigt styra hur vädret ska bli (hur man än försöker :wink: ), då känns det bra att kunna ta sig hem utan problem om man råkar ligga på Gotska Sandön när det blåser upp.

Hn /
Tommy
Tommy

Håller med dig fullt ut, jag har seglat det mesta under 50 år.
Nya båtar seglar lite snabbare, har bättre komfort.
MEN överhavssegling, då duger de inte till med vågor på 5-8 meter och vindstyrkor över kuling.

För mig är det primärt att båten är seglingsbar i storm.
Valet faller naturligtvis i detta fallet på balladen eller annan 1/2 tonnare.
Calle

Se gla ut

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 23 feb 2007, 19:19

Tommy skrev: OK, det var kanske en lite ovetenskaplig kommentar från min sida. Men Seawolf har i ett tidigare inlägg beskrivit känslan rätt bra.

Hn /
Tommy
Det fall som du beskriver är det väl nog mera fråga om att ha rätt segelyta vid rätt vind. Balladen hade säkert för lite yta till en början medan de andra i de "friska byarna" hade för mycket yta och klarade inte av att hantera båten.

Brendan
Diamantmedlem

Masthead kontra fraktionsrigg

Inlägg av Brendan » fre 23 feb 2007, 20:05

Ta Comfort 30, eftersom det är den båttyp jag känner till och har seglat i alla tänkbara väder i 31 säsonger nu. Båten har precis lagom segelyta. Högre mast skulle vara förödande för seglingsegenskaperna utom i mycket lätt vind och skulle kräva att man behövde reva i tid och otid. Möjligen skulle man kunna öka segelytan med en något längre bom. Absolut inte med högre mast. Hur gick det med Sexig Mari, C30-an som vann Gotland Runt i lätta vindar? När det pep i fungerade det inte.

Det vore väl skräp om det inte hade skett någon utveckling sedan 1970-talet. Dehlern har LYS 1,16 mot C30 1,09. Men jag seglar nog hellre med min gamla C30 över Nordsjön trots allt.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Masthead kontra fraktionsrigg

Inlägg av SWE54 » fre 23 feb 2007, 20:06

Brendan skrev:
Man kan lika väl säga att anledningen till att man har mastheadrigg är att man slipper ha så hög mast.
Nej så kan man väl inte säga....:)

Man vill ju ha så mycket yta som det bara är möjligt väl?
Då blir ju båten seglingsbar även i lätta vindar...
Och innan någon påstår att Balladen och Confort 30 är seglingsbar i lätta vindar..:)
Så är det i jämförelse med Dehler 29.
Hellre överriggat än underriggat.
Segelyta kan man ta bort, svårt att lägga till...
Men det är ju min åsikt....:)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 24 feb 2007, 18:38

Hej Calle,

Lät intressant med våghöjder på 5-8 meter :!:

Har du varit ute i sådant väder, då skulle jag gärna vilja veta hur det var och under vilka förhållanden.

Jag är \"intresserad\" :? av hur man klarar sig i hårda förhållanden, även om man ju givetvis helst vill undvika det. \"Hårt väder till havs\" är lite av husbibel här hemma.

Själv är nog det värsta ungefär 3 meter, nordlig kuling vid gång från Gotland till Ölands norra udde. Det är ju inte själva våghöjden det hänger på, utan om det är brytande vågor. Då kan det bli riktigt farligt. Även vid 3 meter våghöjd så kan man råka ut för brott på över en meter lodrätt och dessa gäller det att undvika.

Stormen Per skickade ju upp våghöjden vid Väderöarna till 11 meter max (!) och 8 meter signifikant våghöjd, kan inte ha varit kul att vara ute då...

Hn /
Tommy

Brendan
Diamantmedlem

Vågor

Inlägg av Brendan » lör 24 feb 2007, 19:00

Tommy, häng inte upp dig på våghöjden. Det är kombinationen våghöjd/våglängd som är intressant, det vill säga \"brantheten\" och om vågorna bryter. Allt det där är ju mycket väl utrett i den ursprungliga \"Hårt väder till havs\", den av Adlard Coles.

På marinans klotterplank hade vi en animerad debatt för ett par år sedan om segelbåtars förmåga att segla bidvind i havsjö sedan det blåst >20 m/s under en tid. Åsikterna bryter sig lika mycket som stormens böljor. Läs och döm själv!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 24 feb 2007, 23:05

Orsaken till att gamla styva båtar med låg rigg och litet storsegel är så bra i stormliknande vindstyrkor är att de har kvar en hel del styvhet efter att riggen kängts ned av vindstyrkan.

På den tiden jag hade Ballad ställde vi upp i en poängkappsegling då det blåste byig vind som från fyrarna rapporterades till 22-25 m/s i medeltal. Vi trasslade in oss med mantåget i en annan halvtonnare vid starten och var sist och flera hundra meter efter i krysstarten. Distansen till kryssmärket var c:a 1.7 nm. Med en högsmal fock och idiotplattad revad stor hoppade vi framåt från vågtopp till vågtopp med måttlig krängning och över 6 knop med förnämlig höjd. Vi rundade först, och före flera 3/4-tonnare flera smaragder osv, med relativt vana seglare. (Men vad hjälper kryssegenskaper när H-båtarna planar iväg med spinnaker...en av dem broachade INTE, på en blåste duken rakt ur liken och lade sig framför fören..)
När vi sedan lade till på båtplatsen med sidvind hade vi en krängning (utan segel) på bortåt 10 grader. Klart tjurig manöver - full fart in mellan utliggarna, sen fullgasback.
Balladväder!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 25 feb 2007, 20:07

Tommy skrev:Hej Calle,

Lät intressant med våghöjder på 5-8 meter :!:

Har du varit ute i sådant väder, då skulle jag gärna vilja veta hur det var och under vilka förhållanden.

Jag är "intresserad" :? av hur man klarar sig i hårda förhållanden, även om man ju givetvis helst vill undvika det. "Hårt väder till havs" är lite av husbibel här hemma.

Själv är nog det värsta ungefär 3 meter, nordlig kuling vid gång från Gotland till Ölands norra udde. Det är ju inte själva våghöjden det hänger på, utan om det är brytande vågor. Då kan det bli riktigt farligt. Även vid 3 meter våghöjd så kan man råka ut för brott på över en meter lodrätt och dessa gäller det att undvika.

Stormen Per skickade ju upp våghöjden vid Väderöarna till 11 meter max (!) och 8 meter signifikant våghöjd, kan inte ha varit kul att vara ute då...

Hn /
Tommy
Hej Tommy
Jo det har hänt mig flera gånger i livet.
Låt mig först säga att det är inget jag ser fram emot, kuling är OK inte storm.

När du väl är där, och du kommer någon gång att hamna där då gäller det att segla båten, glöm allt annat.
Se till att båten hela tiden har fart, kolla vågorna.
Du har stor chans att klara det med din båt utan problem.
Vid ett tillfälle(24-timmars SXK) slutet 70-talet Gick vi rakt mot ett lågtryckscentrum vid Fredrikshamn (vi visste inte det), medelvinden var över 25m/s.
Vi kryssade tillbaks efter rundning där.
Det året bröt mer än hälften och sjöräddningen fick jobba hela natten.
De flesta skadorna skedde vid västkusten trots att det inte blåste så hårt där. De flesta skador vad jag vet var på roder och då framförallt på båtar med utanpåliggande sådana.
Det året kom vi 3a.

Hårt väder kan du många gånger förutse, ibland kan du inte, då är det bra att ha en bra båt som går att segla i de förhållande som råder.. :wink:
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem

Bidevindsegling i storm

Inlägg av Brendan » sön 25 feb 2007, 21:14

Calle C, den där 24-timmarsseglingen måste du berätta om mer i detalj. Vad seglade du för båt? Menar du att ni seglade bidevind och rentav kryssade från Fredrikshavn (Hirsholm väl?) till Sverige i en medelvind av stormstyrka som närmade sig orkan?

Vilket år var det? Höst eller vår? Eventuellt deltog jag själv. Skulle vara otroligt intressant att jämföra våra loggböcker. Jag har mina mycket detaljerade loggböcker kvar från alla 48-timmarsseglingar (även 24/72/ och 96) från den tiden.

Calle, ibland går det så grov sjö och blåser så mycket att det inte går att segla. Man är tvungen att ligga bi eller länsa undan. Jag har varit med om det, dock inte på 48-timmars men på Nordsjön.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 25 feb 2007, 21:26

Bästa Brendan

Vad är du ute efter........... :?:

ps. läs mina tidigare trådar i ämnet.... :wink:

Din vinkling var väldigt illa......, tänk till
Calle

Se gla ut

Skriv svar