Nya omega 10DS

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » fre 16 feb 2007, 18:49

Stor sittbrunn ( har själv >25% av båtlängden)
Seglingen proiriterad
Enkel segelhantering ( självslående fock )

Det är många båtar som kan sorteras under det...

Men frågan är om den klarar att hålla sig på dom 2 ton som sagts..

När Banner 28 konstruerades gjorde man allt för att hålla nere vikten, kevlar och kolfiber i laminaten.
Kontruktions vikt på 1150 kg!
Inte en båt väger nog under 1550 kg...

Men att den skulle få samma lystal, utan spinnaker, som en J105 (som har 106 m2 gennaker) har jag svårt att tro..:)

Så vi får väl se...

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Inlägg av Pelle-48 » fre 16 feb 2007, 19:01

Ett LYS på 1,30 låter omöjligt.
Jämför med Kracer 30 sportbåt som vann bla TR 2005!

http://www.kracer.org/index1.html

Kölvikten är låg....
Man måste burka om man ska klara halv & bide. Det räcker inte med toppfart på slör & läns. Med Kracer får man ett stort moment. Betydligt mindre blir det tex i en 606.

Ett LYS på 1,20 kan vara svårt nog....

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Inlägg av PC » sön 18 feb 2007, 22:31

Bra alternativ vore Alerion Express. Finns här någon som minns vad BJ skrev i Segling om denna båt för ca. 10 år sedan?

Bild

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 18 feb 2007, 22:38

PC skrev:Bra alternativ vore Alerion Express. Finns här någon som minns vad BJ skrev i Segling om denna båt för ca. 10 år sedan?

Bild
Jag vet bara att han var nöjd, så nöjd att han bytte sin Alerion 28 mot den 36a han har idag. Med fockbom så klart!

Jag skulle inte säga nej till en Alerion!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Alerion Express 28

Inlägg av Sumprunkarn » mån 19 feb 2007, 13:38

Läste nyligen på någon engelskspråkig chat-sida (googla på båttypen så hittar du säkert inlägget) att de ofta har mycket fukt i balsasandwichen.

Googlar man på beg-priser så finner man snabbt att de ligger kring 70-80 tusen USD (plus svensk moms och frakt) och då ligger det nära till hands att dra slutsatsen att utseendet inte är allt...

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Inlägg av Jerry » mån 19 feb 2007, 16:10

Seglaren skrev: Jag vet bara att han var nöjd, så nöjd att han bytte sin Alerion 28 mot den 36a han har idag.
Är det inte en 38 han har?

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 19 feb 2007, 18:59

Jerry skrev:
Seglaren skrev: Jag vet bara att han var nöjd, så nöjd att han bytte sin Alerion 28 mot den 36a han har idag.
Är det inte en 38 han har?
Jo, det är det säkert. De har väl inte så många modeller, jag kan minnas fel, så det är säkert 38, det har du rätt i.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Inlägg av Jerry » lör 28 apr 2007, 20:59

PC skrev:Bra alternativ vore Alerion Express. Finns här någon som minns vad BJ skrev i Segling om denna båt för ca. 10 år sedan?
Inte Segling, men väl en video; Länk

Skriv svar