Forumet tenderar att kantra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
per båt
Silvermedlem

Forumet tenderar att kantra

Inlägg av per båt » fre 16 feb 2007, 22:24

Efter att ha läst Augusts senaste inlägg påminner jag mig om när jag tröttnade på forumet. Speciellt två tillfällen:

. när Calle angav att hans kyl drog 60 Amp

. när AndersS förlöjligade mig genom att sopa ut knoptimme. Och började tala om derivator.

per

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Forumet tenderar att kantra

Inlägg av August » fre 16 feb 2007, 22:51

per båt skrev:Efter att ha läst Augusts senaste inlägg påminner jag mig om när jag tröttnade på forumet. Speciellt två tillfällen:

. när Calle angav att hans kyl drog 60 Amp

. när AndersS förlöjligade mig genom att sopa ut knoptimme. Och började tala om derivator.

per
Jag kan tänka mig att när Anders S sa det så var det sanningen: :roll: :roll: :roll:
Bär av, bär av, BÄR AV

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 16 feb 2007, 23:52

Jo, klart det var sant, det heter inte knoptimme;) Får man inte påpeka sådant? Klart att det finns olika sätt att säga, men så \"elak\" brukar inte Anders S vara:)
Seriöst, på sjön är det viktigt med ett korrekt språk. Eller säger man knyck i allvarliga sammanhang istället för km/h? tror ja inte va?

Har flera gånger fått frågan, hur många knop i timmen gör vi nu? Då ombord på skolfartyget M/S Atene, det har ju då varit från nybörjare i åldrar från 13 till 40.. Skulle ja då inte säga att det heter bara knop?

Om man aldrig får tillrättavisa språkliga felaktigheter så förstörs språket tillslut! Visst ska språket utvecklas, men inte genom misshandel!

Kalla mig gärna besserwisser om ni mår bra av det:)

Fikonspråket vi har till sjöss är något av en kulturskatt jag anser vi ska bevara!
Om det nu avskräcker nybörjare så får vi väl hålla kurser! Eller åtminstone skriva ihop en liten ordlista som förklarar det viktigaste!
Eller är det inte samma sak inom de flesta sporter eller annat har man fackord som kan verka konstiga för oinvigda. Men det får man snällt lära sig när man kommer in i det:)

Visst, ja säger ofta nosen eller näsan på båten, men bara i lite mer skämtsamma tillfällen, vid allvar är det alltid de rätta termerna som används, det är viktigt för att undvika missförstånd som kan leda till värre saker.

Nej, nu får det väl räcka:) Ni kanske inte tycker att detta var rätt ställe att skriva detta på, men jag tycker att det är viktigt:)

Ha det så bra!
//Robin

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 17 feb 2007, 01:20

Kantra???

Ääähh...!

Är väl bara bra med livliga debatter då o då.
Det är ju då som fakta kommer fram.
Jag läste för skoj skull tråden om avstånd just, ang knoptimme..
Väldigt underhållande och en massa fakta om gamla måttsystem som jag inte hört talas om ens.
Så fort det finns utrymme för tyckande blir det livligt..:)
Skit bra!

Brendan
Diamantmedlem

Knop per timme

Inlägg av Brendan » lör 17 feb 2007, 08:53

Läser just boken Trafalgar av Roy Adkins.

Citat ur introduktionen:

\"... fart mättes fortfarande (i England år 1805) i knop per timme (knot per hour) och det var först senare som de alltid mättes i knop\".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 17 feb 2007, 10:11

Nog är tråden gammal, Brendan men inte så gammal. Och Per Båt (är det en bekant till Kristina?) föreslog faktiskt att det var en innovation, inte en återgång till historien.

Termen används även idag, ofta av meterologer. Men då används den för som ett begrepp för hastighetsökning över tiden, t ex att vindstyrkan ökar med 10 knop per timma vid en frontpassage.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Knop per timme

Inlägg av Brendan » lör 17 feb 2007, 10:36

Anders S skrev:Nog är tråden gammal, Brendan men inte så gammal. Och Per Båt (är det en bekant till Kristina?) föreslog faktiskt att det var en innovation, inte en återgång till historien.

Termen används även idag, ofta av meterologer. Men då används den för som ett begrepp för hastighetsökning över tiden, t ex att vindstyrkan ökar med 10 knop per timma vid en frontpassage.
Att uttrycket "knop per timme" faktiskt en gång har varit i bruk och då var fullt korrekt var nytt för mig. Det kändes angeläget för mig att dela med mig av detta mitt nya vetande.

Där finns kanske förklaringen till att somliga fortfarande använder uttrycket. Så helt fel ute är de inte. Om de än inte är helt med sin tid

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 17 feb 2007, 13:49

Det här kan ju bli en intressant tråd, språkbruk och termer kan nog diskuteras hur länge som helst. Enheten knop kommer ju från den gamla skedloggen, som bestod av en skiva fastsatt med en hanfot till en lina med knopar med jämna mellanrum. Skivan langades överbord och man räknade antal knopar som löpte ut under en viss tid. Om avståndet mellan knoparna var t.ex. 30,8 (1 nautisk mil/60) och man räknade under 1 minut, så fick man farten i nautisk mil per timme, som man för enkelhets skull kallade för knop. Knop per timme är ologiskt eftersom fart är längd per tid och knop är inget längdmått.
Ett annat vanligt exempel är sekundmeter för vindstyrka, korrekt är meter per sekund.
Sen angör man inte en brygga, det är bara Waxholmsbolaget som gör det.
En förklaring som jag har hört är att någon gång för länge sen skulle sommartidtabellen tryckas, och en korrekturläsare ändrade anlöper till angör.
Nu får jag väl heta besserwisser, men som Alf Henriksson skrev en gång \"Man skall vara rädd om orden\"

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » lör 17 feb 2007, 14:19

Jag står på din sida Winga750:)

//Robin

Brendan
Diamantmedlem

Knop per timme

Inlägg av Brendan » lör 17 feb 2007, 15:21

Jag står också på din sida Winga 750. Allt det du skriver är helt rätt och har skrivits mycket om på olika diskussionsforum.

Däremot tror jag den historiska koppling som jag hänvisar till är ny för de flesta, inte bara för mig.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Knop per timme

Inlägg av MiniMe » lör 17 feb 2007, 16:15

Brendan skrev:Läser just boken Trafalgar av Roy Adkins.

Citat ur introduktionen:

"... fart mättes fortfarande (i England år 1805) i knop per timme (knot per hour) och det var först senare som de alltid mättes i knop".
Det måste ha varit en lååååååååååååååååååååååång lina de använde. :lol: :lol: :lol:
Jag själv fick uppleva i början på 80-talet i fd. DDR att mäta båtens hastighet på en för de flesta svenska mer okonvetionellt sätt. I akterluckan fanns en liten korg med en träskiva och en lina. träskivan kastades i sjönprecis bakom båten och smatidigt startades en stopur. Träskivan riktade upp sig i vatten pga några vikter och drog ut linan ur korgen. När linan tog slut vek sig skivan och gled på vattenytan. Då var det tid att stoppa stopuret. I en tabell läste vi av hastigheten i knop.

Brendan
Diamantmedlem

knop per timme

Inlägg av Brendan » lör 17 feb 2007, 16:38

Inte vet jag. Jag bara citerade ur boken rakt av. Tydligen var ordet \"knop\" synonymt med ordet \"sjömil\" på den tiden. Dom var väl inte så nogräknade kanske.

Skriv svar