Bra begagnad första båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » ons 14 feb 2007, 08:36

Jag vet att världen förändras och värderingar förändras, men 30 fot båt är fortfarande ganska stor om man är nybörjare och ska lära sig segla.

Vi började i en GT-kryssare (ung. samma båt som IF) och bytte efter tre säsonger till en OE32:a. Fortfarande undrar jag allt som oftast, i synnerhet vid hamnmanövrar, hur denhär eller dendär manövern hade lyckats om det hade blåst lite mer.

En oerfaren seglare i en sprillans ny bavaria på 30 fot hör (tillsammans med allt som har mer än 50 hästars motor och en kapten i en ålder under 50 år) till kombinationerna jag inte vill möta nån annanstans än på öppet hav. :|

I övrigt vill jag slå ett slag för alla långkölade båtar, nånting som tydligen inte byggs just alls nuförtiden. Lugna i rörelserna, jämförelsevis grundgående och fullkomligt okänsliga för grundstötningar om man jämför med nästan vilken kortkölad båt som helst.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 14 feb 2007, 10:06

Nautihamstern skrev:Jag vet att världen förändras och värderingar förändras, men 30 fot båt är fortfarande ganska stor om man är nybörjare och ska lära sig segla.

Vi började i en GT-kryssare (ung. samma båt som IF) och bytte efter tre säsonger till en OE32:a. Fortfarande undrar jag allt som oftast, i synnerhet vid hamnmanövrar, hur denhär eller dendär manövern hade lyckats om det hade blåst lite mer.

En oerfaren seglare i en sprillans ny bavaria på 30 fot hör (tillsammans med allt som har mer än 50 hästars motor och en kapten i en ålder under 50 år) till kombinationerna jag inte vill möta nån annanstans än på öppet hav. :|

I övrigt vill jag slå ett slag för alla långkölade båtar, nånting som tydligen inte byggs just alls nuförtiden. Lugna i rörelserna, jämförelsevis grundgående och fullkomligt okänsliga för grundstötningar om man jämför med nästan vilken kortkölad båt som helst.
en oerfaren båtägare med sin sprillans ny Bavaria 30 går antagligen inte ut i sådant väder (när det blåser lite mer...)... :lol:

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » ons 14 feb 2007, 10:18

Givetvis är jag partisk men en RJ85 är mycket bra som förstabåt. Stabil och tålig utan att vara klumpig och tråkig. Billig, lättseglad och rolig. Det man inte får är ståhöjd lyx och flärd men det var ju förstabåt vi pratade om. Att lägga runt 50.000 på en RJ gör att du får en båt i bra skick. Vill du ha mer båt av annat märke får du lägga till det dubbla utan att få så mycket extra. Bor du på västkusten och tänker sticka ut i alla väder kanske en Maxi 77 kan vara ett alternativ. Du kommer då lite längre från vattnet men 77:an är en stabil \"badbalja\"..

Tycker inte du skall lägga mer än 100k på förstabåten om du inte tror att du kan bli avskräckt av segling om du inte har det super bekvämt.

Lisa Bergman
Trogen medlem

Inlägg av Lisa Bergman » tor 15 feb 2007, 21:17

Jag kan varmt :P rekomendera Omega 28, lite kortare än en 30-fotare. Rolig att segla och mycket fin! Enda negativa är att sittbrunnen är lite trång.

Lycka till!
Lisa

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Chardonnay » mån 19 feb 2007, 13:49

Beror ju på vad du vill lägga i pengar, men Albin Cumulus- bra seglare & i mina ögon lättseglad, även Maxi Fenix är ju en bra seglare & lättseglad(har dessutom självslående fock , tror jag på alla modeller), men det finns säkert fler..
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Skriv svar