Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Brendan
- Diamantmedlem
Calle C skrev:Grefab hade förresten en monter, Lasse delade ut vimplar att sätta på båten.
Nya kranen är färdig men är i Holland den kommer att lyfta 15 ton.
Förbaskat bra GREFAB.
Nu väntar vi bara på inomhushallar för de som vill och bättre med P-platser vid västra piren.
Det tråkiga är tjuvar:
De har stulit nästan all el-kabel till bryggorna, ingen försäkring finns.
Dessa gubbar ska vi nacka.
När du skriver "nya kranen" antar jag att det är Björlanda Kile som avses.
Där är full aktivitet för närvarande. Det byggs bland annat en ramp för sjösättning och upptagning av större båtar.
Med tanke på att elkablarna till stor del inte varit nedgrävda utan legat helt öppet på stenarna vid strandkanten är det inte konstigt att de stulits. Vi får verkligen hoppas att de nya kablarna blir ordentligt nergrävda.
-
Seglaren
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Anders S skrev:Men vad tyckte du om mässan?
You talkin' to me?
Jag var i alla fall inte på mässan, jag reflekterade bara över att utställarna var hesa redan andra dagen. Jag tar mig istället till Älvsjö när mässan rullat in där, då är vaxgubbarna ännu hesare. Jag har bara varit på Gbg-mässan en gång och "råkade" då planka in

Ett par kompisar och jag var på väg från bilen till entrén när vi passerade en dörr som plötsligt öppnade sig. Det var väl några utställare som hade ett ärrende. I stundens ingivelse så smet vi in där. 5 minuter före öppningstid, så det var bara att se ut som man hörde hemma där

Passade våra studentplånböcker bra

Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
-
Calle C
- Diamantmedlem
Ja, Brendan
Det gällde Björlanda, glömde skriva, förutsatte bara.

Calle
Se gla ut
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Anders S skrev:Mässrapport:
Förståndigast av 37-40-fotarna var en Hanse 37-fotare. Med den nya inredningen såg den ut precis som en Bavaria på insidan (det är Bavarias bästa sida, tycker jag, ljus och snygg), men det märktes på beslag och finish på "osynliga ställen" var de extra pengarna lagts. (Är inte Steens modell med den mörka körsbärsinredningen i pianolack - förra årets ångestframkallare: "den som är utan synd gör första repan...")
Nope, 2006 modell med ljüs körsbär och innredningen är ändret i den 2007 modellen på mässan i Gbt. Tyckar självklart att 2006 modell ärr bättre

Steen
Danmark
-
Anders S
- Diamantmedlem
Då kan det varit samma fason på träet även om det skiljer. Jag tyckte den (inredningen) gav ett bra intryck.
Anders S
-
matsa
- Diamantmedlem
ni fick mej att tappa lusten att åka på mässan, bara stora båtar
jag åker till Next imorgon istället och beställer nytt storsegel

.
det är ju bara 13 veckor kvar till lidingö runt, så det börjar bli brådis.
-
alander
- Trogen medlem
Jaha, då har även jag varit på mässan och skådat de stora båtarna. Det mest intressanta jag hittade var en rejäl spricka mellan skrov och innerliner i kölsvinet på en Jeanneau. Någon som vill försvara byggkvaliteten?
Jakob
OE36 Miranda
-
Jerry
- Platinamedlem
matsa skrev:ni fick mej att tappa lusten att åka på mässan, bara stora båtar
Fanns en del små båtar också;
Campus 6.3
Campus 6.6
Skippi 650
C55
CB 66
RS Elite
H-båt (utanför)
Drake (utanför)
-
matsa
- Diamantmedlem
dom är väl så fixerade vid STORA båtar att dom inte såg sånt småskit kanske?
nu är det ändå försent att åka.
jag har haft min gast där på spaning efter bra ideer att knycka. får väl se om hon har hittat nåt kul?
-
J@nne
- Diamantmedlem
Jerry skrev:matsa skrev:ni fick mej att tappa lusten att åka på mässan, bara stora båtar
Fanns en del små båtar också;
Campus 6.3
Campus 6.6
Skippi 650
C55
CB 66
RS Elite
H-båt (utanför)
Drake (utanför)
Campusbåtarna slog jag bort direkt, jag tycker inte de håller måttet i kvalitet.
Kvar finns isåfall Skippin, CB 66:an Och den vassa RS Elite.
Som en övernattarbåt så är Skippin bäst. Som en båt för entypssegling så är CB:n det bästa valet. Men som den som gav mig mest habegär var nog allt RS Eliten den som tilltalade mig mest.
-
Steen
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Inte en svensk producent, inte en en dansk producent, inte en fransk producent med tyske Bavaria solgte flest båter - igjen. 5 styk ble solgt direkt på mässen. Ingen annan kunne prästera dette. Och det forsätter.. Vad säger panelet till det faktum?

Steen
Danmark
-
Calle C
- Diamantmedlem
Tror de har en finansiering som tilltalar folk.
Calle
Se gla ut
-
Jerry
- Platinamedlem
Steen skrev:Inte en svensk producent, inte en en dansk producent, inte en fransk producent med tyske Bavaria solgte flest båter - igjen. 5 styk ble solgt direkt på mässen. Ingen annan kunne prästera dette. Och det forsätter.. Vad säger panelet till det faktum?

De kommer säkert bli besvikna när de upptäcker att riggen är kortare än friborden
Det är nog svårare att sälja en segelbåt än en Bavaria på en inomhusmässa. En segelbåt vill man gärna provsegla först, medans en Bavaria säljs på sin boendekomfort.
Synd att inte folk kan se hur mycket mer de får för bara lite extra i pris. Jag blev faktiskt väldigt imponerad av Hanse's 37-fotare. Mycket bättre båt, men ändå med liknade volym. Den båt som föll mig bäst i smaken var dock First 34.7.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Nu tror jag ni tar i
En bekant till mig köpte en B37 förra året, och så förfärlig är den verkligen inte. Det är kanske inte den båt jag skulle välja själv, men man får en stor båt för förhållandevis litet pengar - det är många intresserade av.
Anders S
-
Leino
- Trogen medlem
Var det inte nån tidning som seglade Hanse o Bavaria i olika utförande o med olika segel mot varandra för lite sedan. Kontentan blev väl att köl- riggalternativ och segelval gjorde mer skillnad än båttillverkare.
Mer segel, mindre vikt... roligare segling
Leino