Roderproblem?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
richy
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 20:49

Roderproblem?

Inlägg av richy » sön 11 feb 2007, 20:40

Hej, är sedan förra året ägare till en Maxi Fenix.

Vid upptagning noterade jag att det finns ett (dräneringshål) i botten på rodret som jag antar skall användas för att undvika frostsprängning.

Min undran är nu eftersom det inte satt ngt i hålet vid upptagningen om det finns risk att hjärtstocken rostat sönder då det funnits vatten i rodret hela tiden? Jag förutsätter att man skall plugga igen hålet innan sjösättning - och i sådana fall med vad?

Tacksam för lite goda råd.
Mvh
/Richard

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » sön 11 feb 2007, 22:34

Med största säkerhet kommer hjärtstocken inte att rosta sönder, är säkerligen i RF.
Dra i en skruv och/eller plugga med tätningsmassa.
Calle

Se gla ut

richy
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 20:49

Inlägg av richy » sön 11 feb 2007, 22:42

Hej Calle!

Tack för svaret, är det ngn idé att täta överhuvudtaget tycker du?

Mvh
/Richard

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 12 feb 2007, 01:00

Om du nu är ny ägare kanske den här är av intresse...?

http://www.shamrock.se/fenix.pdf

Kanske står något om rodret däri?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 12 feb 2007, 12:13

Jag har fyra hål i mitt roder. Av vidskepelse så pluggar jag dessa med sikaflex och skruv före varje sjösättning. Jag vill inte ha vattenmaskar och andra odjur som bygger bo i mitt roder.

Men i praktiken spelar det nog ingen roll om du pluggar rodret eller inte. Skulle du bli senil och glömma bort att ta bort pluggen så lär ju rodret frysa sönder (det läcker alltid någonstans) - så det är kanske tom smartare att låta det vara öppet. Hjärtstocken är i rostfritt och ska inte rosta.

richy
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 20:49

Inlägg av richy » ons 14 feb 2007, 19:59

Tack för tipsen!
Mvh
/Richy

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 14 feb 2007, 23:41

richy skrev:Hej Calle!

Tack för svaret, är det ngn idé att täta överhuvudtaget tycker du?

Mvh
/Richard
Hej

Jag har själv en skruv till trimrodret, ibland har jag glömt av att sätta dit den vid sjösättningen. Ingen större skada har skett av det men jag vill helst ha dit den.
Det viktiga är att pluggen tas bort vid upptagningen.
Calle

Se gla ut

Fenixen
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 14:49

ingen fara...

Inlägg av Fenixen » sön 18 feb 2007, 01:10

Hej,

Jag har en fenix själv som jag är rätt nybliven ägare till.

I höstas när båten togs upp, tog jag bort skruven som täpper till hålet i underkant på kölen. Det rann vatten ut från rodret i kanske 10-30 minuter. Således var rodret fullt med vatten, så varför sätta tillbaka skruven om det nu ändå kommer vatten in i rodret?

Till våren kommer jag strunta i att sätta in skruven (så jag inte glömmer ta bort den till nästa höst med fara för frostsprängning).

Vattnet sipprar nog in någonstans via små sprickor eller i överkant på rodret. Någon fara för rost bör det inte vara eftersom det är rotsfritt.

Kanske bör jag bekymra mig för eventuella sprickor och delaminering i plasten men efter en hyfsat nogrann inspektion kunde jag inte finna några sprickor, trots att jag bände och hade mig - det får vara!

Annars kan jag rekommendera länken www.maxifenix.com

/MVH Fenixen

Skriv svar