Slipa rost på köl
Slipa rost på köl
När jag förberedde för bottenmålning förra året så lossade det färgflagor på kölens undersida och det visade sig att det fanns antydan till rost. Slipade då hjälpligt med en bandslip så gott jag kom åt och strök sedan på vanlig rostskyddsfärg innan jag bottenmålade. Vid upptagningen på hösten visade det sig att detta detta inte hade stoppat ytterligare angrepp. I vår ska jag se till att göra det ordentligt men kan tyvärr inte blästra.
Bandslipen var lite knölig att komma åt med. Kan man använda sig av vinkelslipen? Hur bör jag behandla det renslipade området innan bottenfärgen åker på? Till slut en måhända dum fråga, men jag antar att kölen på en H-båt (Artekno -74) är helgjuten och att det bara är att slipa på?
Bandslipen var lite knölig att komma åt med. Kan man använda sig av vinkelslipen? Hur bör jag behandla det renslipade området innan bottenfärgen åker på? Till slut en måhända dum fråga, men jag antar att kölen på en H-båt (Artekno -74) är helgjuten och att det bara är att slipa på?
Visst går det att använda vinkelslip med lamellslipskiva där en sån kommer åt. Är rosten i form av flagor, kan dessa knackas bort först.
Två personer, en på vardera sidan om kölen, och en remsa grov smärgelduk, kan också vara till nytta om båten är upplyft. Den lösningen tar ju minimalt med plats.
Rudi
Två personer, en på vardera sidan om kölen, och en remsa grov smärgelduk, kan också vara till nytta om båten är upplyft. Den lösningen tar ju minimalt med plats.
Rudi
Okej, verkar inte vara några direkta konstigheter. Är det idé att slipa hela kölen järnren för att sedan måla ett antal lager med rostskyddsfärg när jag ändå håller på? I och för sig har jag som sagt inte tillgång till bläster utan endast band- och vinkelslip. Hur stort tidsfönster har man från det att järnet är blottlagt tills det att man bör stryka på rostskydd?
Tid tills målning
Det är viktigt att så snabbt så möjligt behandla det järn man har slipat det blir nämlign påverkat av syret i luften på en gång det är rengjort. När jag jobbade i industrin hade man metoder för att blästra och skydda materialet i direkt följd. Slipa och behandla kölen direkt efter varandra, inget fika 
Sökte lite på rostskyddsmetoder och hittade en produkt som heter Por15, verkar vara något mirakelmedel från USA som hittat hit via Tyskland. Vanligtvis skeptisk till mirakelkurer men produktbladen verkar ärliga. Någon som hört mer om detta?
http://www.por15.se/
http://www.por15.se/
stålborste på borrmaskin
Hej.
För snart 4 år sedan slipade jag ner en järnköl med hjälp av en roterande stålborste på borrmaskin. För att minska dammandet sprutade jag med vatten emellanåt. Jag arbetade av ca 5 dm2 åt gången, torkade av med tinner/aceton och målade med en 2-komponents rostskyddsfärg för marint/undervattensbruk (tror det var International). Än så länge har ingen rost trängt igenom (förutom på två småställen som åtgärdades förra vintern 2*3cm2)
För snart 4 år sedan slipade jag ner en järnköl med hjälp av en roterande stålborste på borrmaskin. För att minska dammandet sprutade jag med vatten emellanåt. Jag arbetade av ca 5 dm2 åt gången, torkade av med tinner/aceton och målade med en 2-komponents rostskyddsfärg för marint/undervattensbruk (tror det var International). Än så länge har ingen rost trängt igenom (förutom på två småställen som åtgärdades förra vintern 2*3cm2)
Håller med om att blästring är en av de bättre metoderna.surfjoan skrev:Blästring är det enda som funkar till 100 %, dra snabbt på ett grundlager epoxi bara så kommer det stå sig fint
Kolla upp vad dina båtgrannar tycker och vad det finns för regler ang. blästring i din hamn. Blästring är förbjudet i många hamnar.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Håller med om att blästring är en av de bättre metoderna.surfjoan skrev:Blästring är det enda som funkar till 100 %, dra snabbt på ett grundlager epoxi bara så kommer det stå sig fint
Kolla upp vad dina båtgrannar tycker och vad det finns för regler ang. blästring i din hamn. Blästring är förbjudet i många hamnar.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
En rejäl stålskrapa tycker jag är bäst för att ta bort mycket färg. Köp några extra stål så du klarar dig!
När du skrapat bort det mest, föreslår jag vinkelslip med lamellskiva för att ta bort de sista färgresterna. Det är viktigt att du är snabb att grundmåla kölen direkt när den är slipad, ytrost kommer redan efter ett par timmar, sen fäster inte färgen riktigt.
När du skrapat bort det mest, föreslår jag vinkelslip med lamellskiva för att ta bort de sista färgresterna. Det är viktigt att du är snabb att grundmåla kölen direkt när den är slipad, ytrost kommer redan efter ett par timmar, sen fäster inte färgen riktigt.
X-342 SWE 18 "Kexet"
Inser att blästring är den bästa metoden men tyvärr är det inte ett alternativ. Mest för att jag inte har tillgång till utrustning som det ser ut nu. Visst, man kan säkert hyra men då gäller det att man bokar upp sig innan och inte att man kan åka och fixa när tid finnes och vädret är behagligt.
Får se om jag ger mig på hela kölen eller om jag nöjer mig med de ställen som behöver åtgärdas. Epoxy verkar beprövat, är dock nyfiken på Por15 som verkar vara en seriös produkt (kollade deras referenser på www.por15.com) och som hittat till Sverige. En burk på ca 500 ml ska räcka för 4,5 kvadratmeter. Borde räcka gott och väl för två övermålningar av min H-båtsköl. För 350:- inklusive frakt så känns det billigare än epoxy och jag antar att det är lättare i och med att jag aldrig arbetat med epoxy på detta sätt.
Får se om jag ger mig på hela kölen eller om jag nöjer mig med de ställen som behöver åtgärdas. Epoxy verkar beprövat, är dock nyfiken på Por15 som verkar vara en seriös produkt (kollade deras referenser på www.por15.com) och som hittat till Sverige. En burk på ca 500 ml ska räcka för 4,5 kvadratmeter. Borde räcka gott och väl för två övermålningar av min H-båtsköl. För 350:- inklusive frakt så känns det billigare än epoxy och jag antar att det är lättare i och med att jag aldrig arbetat med epoxy på detta sätt.
vad tar mest järn, rosten eller slipningen?
är det någon som har hört en siffra på hur mycket järn som rostar bort under en sommar om man har hyftas med bottenfärg så det mest är fläckar med ytrost som man ska ta hand om? 10 gram? 100 gram? Undrar om man inte tar bort mer järn än rosten gör om man slipar varje vår. Epoxymålningen tilltalar mej, låter som lite extra jobb en vår och mycket mindre ett antal vårar därefter. Har någon provat hammerlite? Har testat det på bilen med skapligt resultat, inte rostfritt men klart mindre än med vanlig färg. Skulle kanske vara något. Får se om jag kan rapportera i höst, har inte bestämt mej än.