En dum bottenfråga från en nybörjare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skippi
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 12:50
Ort: Söderbärke

En dum bottenfråga från en nybörjare

Inlägg av Skippi » mån 14 feb 2005, 13:14

Hej!
Har beställt en ny båt (min första). Hur är det, ska man epoxibehandla skrovet redan som ny (en kompis säger att gelcoaten bara är ett filter som släpper in en hel del vatten). Hur är det sedan med giftfärgen. Finns det sådana som funkar och som är lagliga?
Undrar en gubbe som fått en nytändning som 60-åring.

ole

den bottenfrågan ä inte dum

Inlägg av ole » mån 14 feb 2005, 15:04

Så här skriver JOTUN:

\"Den mest effektive forebygging av plastpest er å behandle båten med AntiPest når den er ny.

AntiPest er spesielt utviklet for å hindre vannintrengning - og passer dessuten spesielt godt sammen med Penguin NonStop.

Merk deg at jo grundigere du er fra starten, desto mindre sjanse er det for skader oppstår senere.\"

Andra fabrikanter har liknande produkter med andra namn.
:wink:

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » mån 14 feb 2005, 15:25

Hej
Ofta brukar varven kunna göra detta mot en liten kostnad när båten är ny. Har själv använt Internationals VC-Tar ca 6 lager sen därefter vc17
bottenfärg, med gott resultat Vc 17 är lite mindre gift i men färgen bygger inga lager, så hellre lite mer hösttvätt än skitjobbet med att skrapa flager med jämna mellanrum. Tycker nog du skall lägga på någon typ av epoxi när båten är ny
//Johan

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 15 feb 2005, 23:32

behandla båten när den är ny ???? okej ska du ha den mer än 50 år så kan du göra det.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

bottenbehandling

Inlägg av omega » ons 16 feb 2005, 09:39

De båtar som har problem idag med bottnarna är runt 20 år, vissa även nyare ,
Så det är nog ingen dum ide att lägga på lite ytskydd på gelcoaten .
Man kan ej veta säkert hur bra kvaliten är på gelcoten , sämre kvalite större vatteninträgning. Tycker att det är ett ypperligt tillfälle att göra detta på en ny båt
//Johan

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 09 aug 2004, 12:13
Ort: Stockholm

Inlägg av chrise » fre 18 feb 2005, 23:40

Skulle definitivt behandla om jag fick börja om på nytt. Betalar sig med stor sannolikhet under kommande vårrustningar och när du ska sälja.

Och du, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

/ Chris

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 19 feb 2005, 10:57

Det är så enkelt att göra det när båten är ny så jag tycker det är väl investerade pengar. Du måste dock rugga upp ytan på gelcoaten innan du lägger på epoxigrund för att det ska bita ordentligt.

Lycka till
Anders

Bengt A

Bottenmålning

Inlägg av Bengt A » lör 19 feb 2005, 19:39

Jag skulle också satsa på att epoxibehandla när botten är ny och ren. Jätteviktigt att du slipar botten först så att gelcoaten blir matt. Annars kommer färgen att ramla av.

gorling

Inlägg av gorling » sön 20 feb 2005, 09:04

Jag tror att de som säljer båten kan svara på frågan...

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Bottenbehandling

Inlägg av eriksbo1 » mån 21 feb 2005, 10:59

Denna eviga angst när det gäller bottenbehandlingen av segelbåtar! Det skall alltid vara epoxibehandling eller ett halvt dussin strykningar minst med primer för att, som man säger, isolera gelcoaten. Jag vill inte förringa de vällovliga ansträngingar som många gör, men är det faktiskt riktigt rationellt? Jag har haft plastroddbåtar och -motorbåtar som legat i sjön från tidig vår till sena höst i årtionden utan att ha tagit någon skada alls. Jag har en känsla av man gladeligen på motorbåtssidan använder båtarna som de går och står, utan att ängslas för allt för mycket för bottenbehandlingen. Alltså: finns det något belägg för att just en segelbåt måste bottenbehandlas eller är detta en av dessa arbetsdryga myter som
bara ökar prestationsångesten vid vårbehandlingen?

ruter

Inlägg av ruter » mån 21 feb 2005, 18:12

Till eriksbo -nej finns inga belägg men problemet med många seglare är att dom är som hypokondriker och oroar sig många ggr alldeles i onödan.
Vilket gör att man lägger extremt mycket pengar på allehanda saker som ska skydda , hlälpa osv för att båten ska tordas läggas i vatten.
Helt befängt många vet inte ens vilka vatten det föreligger större risk för pest utan tror att alla förhållanden innebär samma risk.
Slipar ner sina båtar helt i onödan sedan tror dom sig vara fria från pesten för all framtid, så enkelt är det inte och till dom som ställer sig o slipar ner sina nya båtar anser jag nog ska syssla med ngt annat

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 23 feb 2005, 03:14

Till ruter vill jag bara säga att du lär få slipa lite på botten oavsett om du lägger på epoxigrund eller inte. Annars fäster inte bottenfärgen heller...

ole

segel / motor - båt

Inlägg av ole » ons 23 feb 2005, 11:24

\"Jag har en känsla av man gladeligen på motorbåtssidan använder båtarna som de går och står, utan att ängslas för allt för mycket för bottenbehandlingen.\"

Din känsla ä fel. :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 23 feb 2005, 11:27

;-) Nja beror väl lite på vilken bottenfärg samt slipa är väl ta i va?Räcker med ett sandpapper för hand.
Men om du nu är länkad till din länk så förstår jag att du gärna både ser dig som expert o även livnär dig på det.
Då är det bra att du ger råd men jag är ytterst tveksam till att till att epoxigrunda en ny båt.
Men det är klart är mycket pengar i branschen.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 23 feb 2005, 11:27

;-) Nja beror väl lite på vilken bottenfärg samt slipa är väl ta i va?Räcker med ett sandpapper för hand.
Men om du nu är länkad till din länk så förstår jag att du gärna både ser dig som expert o även livnär dig på det.
Då är det bra att du ger råd men jag är ytterst tveksam till att till att epoxigrunda en ny båt.
Men det är klart är mycket pengar i branschen.

Skriv svar