Inte luta utan mer sträva...
Wind sheer, corioliseffekten, halsar respektive bog
[quote="Robin"]Jo, ja köper att saker "lutas" åt höger i jordens höger, alltså öst då? [quote]
. Coriolis bör inte förväxlas med massa och tröghet. Att tågets hjul slits mer på höger sidan är inte för att det lutar åt det hållet utan vill svänga höger i förhållande till rälsen.
Re: Coriolis
Brendan skrev:Men det är på norra halvklotet. Undrar hur det är med aboriginerna och maorierna down under.Rudi skrev: Hmm... menar du att corioliseffekten skulle slå till vid sömnaden eller vid brukandet av benkläderna? :?
Skämt åsido: den högerbente medelsvensson är faktiskt påtagligt muskelstarkare i sitt vänsterben än i sitt högra. Jag fick besked från en sjukgymnast som gjorde mätningar. Högerhänte dito är ju som alla vet starkare i högern. Förklaringen är att vänsterbenet används som stödben.
Om detta äger relevans vete hundan.
Rudi
Robin har slagit huvudet på spiken, det är naturligtvis inte hö / vä eller BB /SB. Coriolis är relaterad till tex jordrotationen (eller dess axel), så det kan ev skilja sig om man seglar i olika väderstreck.
Skillnader i BB / SB bidevindsförmåga hänför sig till båt, rigg o människa. Det svåra är att hitta en absolut norm / referens för alla dessa komplexa system. Därmed kan vi glömma Poppers kriterier.
/J
Skillnader i BB / SB bidevindsförmåga hänför sig till båt, rigg o människa. Det svåra är att hitta en absolut norm / referens för alla dessa komplexa system. Därmed kan vi glömma Poppers kriterier.
/J
På norra halvklotet är det alltid åt höger.Jaramaz skrev:Robin har slagit huvudet på spiken, det är naturligtvis inte hö / vä eller BB /SB. Coriolis är relaterad till tex jordrotationen (eller dess axel), så det kan ev skilja sig om man seglar i olika väderstreck.
/J
På södra åt vänster.
Det kan variera i storlek men inte riktning.
Det spelar ingen roll vilket håll man färdas, det är bara skillnad på dom krafter som orsakar effekten, men den är alltid åt samma håll på samma sida om ekvatorn.
Re: Coriolis
Det var lustigt att du skulle ställa just den frågan. Min sjukgymnast hade händelsevis fått sin utbildning just i Australien!Brendan skrev:Brendan skrev:Men det är på norra halvklotet. Undrar hur det är med aboriginerna och maorierna down under.Rudi skrev: Hmm... menar du att corioliseffekten skulle slå till vid sömnaden eller vid brukandet av benkläderna?![]()
Skämt åsido: den högerbente medelsvensson är faktiskt påtagligt muskelstarkare i sitt vänsterben än i sitt högra. Jag fick besked från en sjukgymnast som gjorde mätningar. Högerhänte dito är ju som alla vet starkare i högern. Förklaringen är att vänsterbenet används som stödben.
Om detta äger relevans vete hundan.
Rudi
Förklaringen är enklare än så. Corioliskraften styr i vilken riktning vindsystemen roterar. Det är därför det blir samma konskvenser av SB respektive BB halsar, oavsett vilken riktning man seglar i.Jaramaz skrev:Robin har slagit huvudet på spiken, det är naturligtvis inte hö / vä eller BB /SB. Coriolis är relaterad till tex jordrotationen (eller dess axel), så det kan ev skilja sig om man seglar i olika väderstreck.
/J
Däremot är det alldeles riktigt att riktningen "norr" kan innebära BB eller SB hals beroende på var i cyklonen (vindsystemet) man för tillfället befinner sig.
Anders S
hjärnsläpp
eeeh, jag drar tillbaka mitt inlägg från igår. Får hoppas hjärnsläppet inte är permanent.
/J
PS: det där med post-editering vore inte så dumt
/J
PS: det där med post-editering vore inte så dumt
Landkänning
Samma fenomen kan väl också användas till att skaffa sig medvrid genom att gå nära alternativt längre från land beroende på att vindriktningen vrider höger när hastigheten bromsas upp över land och omvänt vrider vänster när den når ut över öppet vatten, eller är jag snett ute? Det torde väl isf kunna spara mer än 1%.
Oavsett vilket håll det blåser och oavsett vilket håll man seglar så är det alltid mer twist på SB halsar.Anders S skrev: Förklaringen är enklare än så. Corioliskraften styr i vilken riktning vindsystemen roterar. Det är därför det blir samma konskvenser av SB respektive BB halsar, oavsett vilken riktning man seglar i.
Däremot är det alldeles riktigt att riktningen "norr" kan innebära BB eller SB hals beroende på var i cyklonen (vindsystemet) man för tillfället befinner sig.
Coriolis effekt vrider allt som rör sig åt höger (norra halvklotet), men ju närmre vattnet man kommer desto lägre är effekten och därmed mindre högervrid. Det spelar alltså ingen roll var i vädersystemen man befinner sig, samma förhållande råder mellan det låga luftlagren i förhållande till dom högre... Det är bara mer eller mindre effekt vilket ger upphov till windsheer.
Men det är ju åndå så att man kanske bara märker det i vissa förhållanden, blåser det väldigt lite kanske det inte märks alls. Blåser det väldigt mycket trimmar man ju bort en del och då kanske det inte heller märks..
Jag har märkt det både på fart o trim men inget som utnyttjas mer än att det är ett faktum, som man inte ska oroar sig för, ( trimskillnaden på halsarna), utan man kan koncentrera sig på viktigare saker...