Måste man det? Då känns det trist och tråkigt.SWE54 skrev:
Nej det är ju det, man måste även halsa den i däck under gippen...
Gennaker på bom är verkligen att krångla till saker..
Gennaker vs. spinnaker?
Jag vet inte om vi talar samma språkHåkan skrev:Vad det som jag skrev, eller?Calle C skrev:Du gippar som med en vanlig spinnare men sätter fast den blivande gajen i bommen och drar runt spinnaren.
Förstod du vad jag menade så att vi talar samma språk...
Förutsättningen är att du i varje horn sätter 2 gajar desaa drar du på varsin sida om båten från varje horn. Det hornet som är djupast mao längst föröver, på dessa gajar växlar du bominfästningen på.
De två andra gajarna som du skotar med kallas enligt mig för skot.
Förstår vi varandra nu............
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Men, kan man inte göra som på Minis och så som jag och Seglaren har pratat om att eventuellt göra på våra gennackerbåtar, ett vridbart peke i stäven.
Alltså i princip en kort spinnbom som sitter i stäven, lika många tampar som på en vanlig spinnbom(funderar på ett sätt att bli av med liften dock). Kortare bom(billigare starkare med samma profil). Plus att man slipper belasta masten en massa(mer än en mast har nog gått av pga spinnbommstryck:) Eller?
Fördelen blir både att gennackern kommer fram långt som fan:), och det blir enkelt att gippa, gissar att man bara behöver släppa ner peket till typ mitten, vända och då slänga gennckern över till andra sidan som om den vore halsad i stäven/vanligt peke. Man behöver alltså inte gå fram på fördäck, om inte gennackern fastnar i något, men vränger man den framåt så borde det ju funka fint.
Vill man ha max effekt av en gennacker så är det nog den lösningen som gäller, men klart inte lika smidigt vid sättning/bärgning som ett indragbart. Berorende på hur man löser det så kan man ju behöva gå fram på däck för att sätta/bärga peket. På minibåtarna gör de dock det från sittbrunn, och de pekena är 3meter långa, på 6,5meter båt:)
Att det dessutom är rätt lätt att montera ett sådant här peke på en befintlig båt gör ju inte saken sämre tycker ja:) Man kanske tom kan krångla till det lite och få det indragbart i skrovet;)
Kolla på tex http://www.minitransat650.com/ så ser ni vad ja menar:)
//Robin
Alltså i princip en kort spinnbom som sitter i stäven, lika många tampar som på en vanlig spinnbom(funderar på ett sätt att bli av med liften dock). Kortare bom(billigare starkare med samma profil). Plus att man slipper belasta masten en massa(mer än en mast har nog gått av pga spinnbommstryck:) Eller?
Fördelen blir både att gennackern kommer fram långt som fan:), och det blir enkelt att gippa, gissar att man bara behöver släppa ner peket till typ mitten, vända och då slänga gennckern över till andra sidan som om den vore halsad i stäven/vanligt peke. Man behöver alltså inte gå fram på fördäck, om inte gennackern fastnar i något, men vränger man den framåt så borde det ju funka fint.
Vill man ha max effekt av en gennacker så är det nog den lösningen som gäller, men klart inte lika smidigt vid sättning/bärgning som ett indragbart. Berorende på hur man löser det så kan man ju behöva gå fram på däck för att sätta/bärga peket. På minibåtarna gör de dock det från sittbrunn, och de pekena är 3meter långa, på 6,5meter båt:)
Att det dessutom är rätt lätt att montera ett sådant här peke på en befintlig båt gör ju inte saken sämre tycker ja:) Man kanske tom kan krångla till det lite och få det indragbart i skrovet;)
Kolla på tex http://www.minitransat650.com/ så ser ni vad ja menar:)
//Robin
Kolla på den här sidan, leta er fram till video avdelning och ta den översta i listan, tamtam sailing. gick inte att länka direkt dit tyvärr, där ser man hur man sätter och använder ett sådant peke som ja menar.
http://www.gotamtam.com/flash_en.html
http://www.gotamtam.com/flash_en.html
Jag tror detCalle C skrev:
Förutsättningen är att du i varje horn sätter 2 gajar desaa drar du på varsin sida om båten från varje horn. Det hornet som är djupast mao längst föröver, på dessa gajar växlar du bominfästningen på.
De två andra gajarna som du skotar med kallas enligt mig för skot.
Förstår vi varandra nu............
Problem som jag ser är att du får två skot från varje horn till både babord och styrbord.
Detta medför att tex skothornet får ett kort skot till lä PLUS ett långt skot till lovart som inte används för tillfället.
Vid vanlig spinnaker har du också två skot från lä men de går båda till läsidan och är då korta.
Vad jag tänker på att med AS spinnaker blir det tyngre med det längre skotet som skall runt förstaget och sedan bak till sittbrunen igen,
kommer inte det att tynga ned skothornet extra mycket i tex lättvind?
Iofs är alltid lä lä så du kan ha lättare skot till just skothornet...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

All aktning, mina herrar, för era high tech rock n´roll-lösningar för gennaker peken! Men jag har ingasomhelst tankar på att rigga upp ett dylikt bogspröt, vare sig fast eller ihopskjutbart, för att tjänstgöra som peke på det sätt de fräsiga bilderna från Frankrike utvisar. No go! Pas moi! Således: är det möjligt att normalutnyttja en gennaker UTAN att konstra med diverse pekkonstruktioner? Om man har en rullgenua i förliket alltså.
Ursäkta oss...eriksbo1 skrev:All aktning, mina herrar, för era high tech rock n´roll-lösningar för gennaker peken! Men jag har ingasomhelst tankar på att rigga upp ett dylikt bogspröt, vare sig fast eller ihopskjutbart, för att tjänstgöra som peke på det sätt de fräsiga bilderna från Frankrike utvisar. No go! Pas moi! Således: är det möjligt att normalutnyttja en gennaker UTAN att konstra med diverse pekkonstruktioner? Om man har en rullgenua i förliket alltså.
Visst kan du det, gennaker är ett utmärkt cruising segel!
Vi hade ett block på däck framför focken där vi drog "tackline" dvs snöret till halshornet så att man kunde justera hur högt man ville ha gennakern.
(Vid gipp kan man släppa upp den lite så att den går fri för tex pulpit om det är ett problem för att efter gippen tajta hem lite igen)
Till detta böver du bara två skot till skothornet, ett till var sida, vid gipp släpper du fram gennakern framför förstaget och tar hem på nya lä.
Man behöver inte gå fram på däck för detta.
Kan också kompletteras med strumpa så går sättning/nedtagning som en dans...
Ang spira gennaker eller ej så vi har aldrig behövt det, däremot har vi ibland saxat stor / gennaker vid plattläns men då krävs det en rorsman som har lite koll och kan segla efter vinden.
Lycka till
Håkan

Jadå.
I praktiken har jag det så på min min nuvarande båt och så halsar många sina gennakrar. Ett kort peke gör utan tvekan nytta (och jag kommer att ordna det så eftersom jag har ett) men med en kort stropp i stävbeslaget (så att seglet går ovan pulpiten) blir det också bra.
Det kan missuppfattas som okonstruktiv kritik och viss spetsighet, men jag ber dig notera att diskussionen handlat mycket om a) hur man skulle vilja ha det om man rent hypotetiskt skulle skaffa gennaker och b) hur man gör på all världens fräcka racingbåtar, inte hur man gör eller gkort själv.
Fatta nu ditt beslut i lugn och ro.
I praktiken har jag det så på min min nuvarande båt och så halsar många sina gennakrar. Ett kort peke gör utan tvekan nytta (och jag kommer att ordna det så eftersom jag har ett) men med en kort stropp i stävbeslaget (så att seglet går ovan pulpiten) blir det också bra.
Det kan missuppfattas som okonstruktiv kritik och viss spetsighet, men jag ber dig notera att diskussionen handlat mycket om a) hur man skulle vilja ha det om man rent hypotetiskt skulle skaffa gennaker och b) hur man gör på all världens fräcka racingbåtar, inte hur man gör eller gkort själv.
Fatta nu ditt beslut i lugn och ro.
Anders S
Men Håkan, nu får du nästan förklara dig, vadå för extremt? Du menar alltså att du kan överväga att sätta en gennacker på vanlig spinnbom, eller segla X-99 med backstag och genua, hellre det än att halsa en gennacker på ett vridbart peke? På vilket sätt skulle det vara mer extremt? Bara för att de har det på avancerade racebåtar? De båtarna är ju optimerade för att hanteras av en man som är utmattad:)
Visst är det enklare att ha gennackern på ett fast peke eller i stäven, men inte mycket.
Men snälla Håkan, kom inte och säg att du hellre halsar gennackern på en vanlig(för lång) spinnbom... Skulle det vara mindre extremt än vridbart peke? Nu får du faktiskt ge dig:)
Köp en sån där 96 Racer, verkar fin:)
//Robin
Visst är det enklare att ha gennackern på ett fast peke eller i stäven, men inte mycket.
Men snälla Håkan, kom inte och säg att du hellre halsar gennackern på en vanlig(för lång) spinnbom... Skulle det vara mindre extremt än vridbart peke? Nu får du faktiskt ge dig:)
//Robin
OK, jag får nog utveckla mina tankar...Robin skrev:Men Håkan, nu får du nästan förklara dig, vadå för extremt? Du menar alltså att du kan överväga att sätta en gennacker på vanlig spinnbom, eller segla X-99 med backstag och genua, hellre det än att halsa en gennacker på ett vridbart peke? På vilket sätt skulle det vara mer extremt? Bara för att de har det på avancerade racebåtar? De båtarna är ju optimerade för att hanteras av en man som är utmattad:)
//Robin
MiniTransat är väl extremt?
3m peke på 6,5m båt, tänk dig en 12m båt med 5,5m peke!!!
Jag förstår deras tankar med en "flytande" fast punkt för gennakern men jag tycker det var fult!
Ang gennaker på spinnbom så tänker jag mig en asymmetrisk spinnaker på bom dvs precis som vanlig spinnaker men att du måste vända på den i gipparna. Visst det blir mer komplicerat men du kan segla plattare än med gennaker.
(Har seglat X-99 och Melges24 på "hög" nivå så jag vet skillnaden och jag tycker om att kappsegla spinnaker med bom!)
Så mitt motstånd kanske är obefogat och kommer ifrån att jag gillar spinnbom och tycker fast vridbart peke är fult och klumpigt i hamn???
Sen funderar men på infästning och lasterna där mm med det vet jag inte mycket om...
Indraget peke är ju lite snyggare, ett utskjutbart peke som ligger ovan däck som tex Seldén säljer ser ju för j-ligt ut...
Sen gillar jag de extra momenten och teamwork som krävs när man kappseglar tex X-99 med spinnaker, genua och backstag.
Det ger en extra dimension till tävlingen!
På semestern däremot vill jag ha fock, inga backstag och gennaker på peke!
Så antagligen talar jag emot mig själv då jag gillar de olika koncepten fast i olika sammanhang om du förstår...
Så en CB 96 Racer är kanske nåt för mig, jag väntar på bilder från leverantören...
Håkan

Det mesta går, om man bara klurar lite..eriksbo1 skrev:All aktning, mina herrar, för era high tech rock n´roll-lösningar för gennaker peken! Men jag har ingasomhelst tankar på att rigga upp ett dylikt bogspröt, vare sig fast eller ihopskjutbart, för att tjänstgöra som peke på det sätt de fräsiga bilderna från Frankrike utvisar. No go! Pas moi! Således: är det möjligt att normalutnyttja en gennaker UTAN att konstra med diverse pekkonstruktioner? Om man har en rullgenua i förliket alltså.
Det finns lösningar redan för gennaker på båt utan peke med rulle.
http://nsweb.itinfo.dk/se/SEDC390G.asp
Okej, ja förstår vad du menar Håkan(gjorde ja nog innan oxå iof, men måste ju retas lite;)
Självklart är Open 650 en mycket extrem klass, mer segel än många 30fotare,, en del har 45kvm i krysstället och har gennackrar på runt 100..
Men ja menade ju inte att man skulle ha så våldsamt långt peke, menade själva konceptet, det är ju inte mer extremt än en vanlig spinnbom egentligen. Men visst,kunde ju haft ett 6meters peke på min Wasa;) Ska kolla vad segelmakarna säger om det nu på mässan:)
Visst, snyggt kanske det inte är, men Jag tycker nog att det är snyggare än vanlig spinnacker med bom:) Men ja väljer nog hellre det vridbara peket framför ett skrovmonterat indragbart, pga utseende, känns som ett skrovmonterat(även om ja tycker det är snygg) inte riktigt skulle passa på min båt..
Varför skulle det vara besvärligt i hamn? Om man viker det längs skrovet som på minis så kan det iof vara lite i vägen, på ena sidan, men då kan man ju ta in det helt, då är det mindre i vägen än en spinnbom, kortare ju:) Ungefär lika mycket meck skulle ja tro.
Ja tycker oxå att det är fruktansvärt roligt att segla spinnare, med rätt besättning och grejer(har seglat en del gånger där de två sakerna vart lite fel) har en massa härliga minnen från spinnackerbogar med lite olika gamla båtar:) Enda gången jag hittils har seglat gennacker var dock ännu roligare;) Det var förvisso på en Hobie 16, men ändå:)
F*n, vi plockade en massa båtar på TR-06 när vi var först med att få upp blåsan på \"kryssen\" genom Kyrkesund;) en del såg lite förvånade ut när vi satte, fick drag, och drog om, de flesta hade skotat för kryss fortfarande;)
Men ja känner att till Wasan som ska seglas med liten besättning, kanske 1-3 för det mesta så känns det mer rätt med en 100-150kvm i gennacker istället, speciellt om man får till det med en rulle som rullar en bit in från förliket, eller en strumpa. Men ja ska segla mot andra Wasa 55or, med spinnacker, så får vi se om de seglar fortare, kanske kanske kanske att man skaffar en vanlig spinnare att ha på race, men det ser ja som mycket otroligt;)
Ja, den där 96 Racer verkar fin måste ja säga, den ska visas nu på gbg mässan va?
Självklart är Open 650 en mycket extrem klass, mer segel än många 30fotare,, en del har 45kvm i krysstället och har gennackrar på runt 100..
Men ja menade ju inte att man skulle ha så våldsamt långt peke, menade själva konceptet, det är ju inte mer extremt än en vanlig spinnbom egentligen. Men visst,kunde ju haft ett 6meters peke på min Wasa;) Ska kolla vad segelmakarna säger om det nu på mässan:)
Visst, snyggt kanske det inte är, men Jag tycker nog att det är snyggare än vanlig spinnacker med bom:) Men ja väljer nog hellre det vridbara peket framför ett skrovmonterat indragbart, pga utseende, känns som ett skrovmonterat(även om ja tycker det är snygg) inte riktigt skulle passa på min båt..
Varför skulle det vara besvärligt i hamn? Om man viker det längs skrovet som på minis så kan det iof vara lite i vägen, på ena sidan, men då kan man ju ta in det helt, då är det mindre i vägen än en spinnbom, kortare ju:) Ungefär lika mycket meck skulle ja tro.
Ja tycker oxå att det är fruktansvärt roligt att segla spinnare, med rätt besättning och grejer(har seglat en del gånger där de två sakerna vart lite fel) har en massa härliga minnen från spinnackerbogar med lite olika gamla båtar:) Enda gången jag hittils har seglat gennacker var dock ännu roligare;) Det var förvisso på en Hobie 16, men ändå:)
F*n, vi plockade en massa båtar på TR-06 när vi var först med att få upp blåsan på \"kryssen\" genom Kyrkesund;) en del såg lite förvånade ut när vi satte, fick drag, och drog om, de flesta hade skotat för kryss fortfarande;)
Men ja känner att till Wasan som ska seglas med liten besättning, kanske 1-3 för det mesta så känns det mer rätt med en 100-150kvm i gennacker istället, speciellt om man får till det med en rulle som rullar en bit in från förliket, eller en strumpa. Men ja ska segla mot andra Wasa 55or, med spinnacker, så får vi se om de seglar fortare, kanske kanske kanske att man skaffar en vanlig spinnare att ha på race, men det ser ja som mycket otroligt;)
Ja, den där 96 Racer verkar fin måste ja säga, den ska visas nu på gbg mässan va?