Nya omega 10DS
Nya omega 10DS
Om någon av en händelse har missat Omegayachts nya skapelse, kolla länken nedan. En modern skärgårskryssare helt enkelt. Första gången på väldigt många år som jag blir sugen på en ny båt.
http://www.omegayachts.com/
http://www.omegayachts.com/
/ Jojje
som en RJ85:a ungefär.
Snygga linjer, som det brukar vara på Omega (\"Omegayachts\". Familjebåtar hette de. Är det samma killar bakom?).
Nästan alla Omgemodeller har gjort sig kända för att vara snygga, billiga och ... inte högsta kvalitet (man får vad man betalar för). Hur blir det med denna dam, kantro?
Nå, initiativet är utmärkt. Kul att ha som lite daysailer, med någon udda övernattning, det är en av de bättre formerna för seglande om / när man tröttnat på fendergnisslandet.
/J
Snygga linjer, som det brukar vara på Omega (\"Omegayachts\". Familjebåtar hette de. Är det samma killar bakom?).
Nästan alla Omgemodeller har gjort sig kända för att vara snygga, billiga och ... inte högsta kvalitet (man får vad man betalar för). Hur blir det med denna dam, kantro?
Nå, initiativet är utmärkt. Kul att ha som lite daysailer, med någon udda övernattning, det är en av de bättre formerna för seglande om / när man tröttnat på fendergnisslandet.
/J
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
- Inlägg: 114
- Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39
Har mejlat lite granna med killarna på Omega och fått det preliminära priset 450.000 kronor, utan motor. Om segel ingår vet jag inte.
Hur som helst: tror någon på detta?
Jämför med J100, som båttidningar som J-boats länkar till (nedan) kring 2004-05 skriver har ett pris på USD 135.000 (=SEK 945.000 vid dagens valutakurs på 7,00).
http://www.jboats.com/j100/j100reviews.htm
Hur som helst: tror någon på detta?
Jämför med J100, som båttidningar som J-boats länkar till (nedan) kring 2004-05 skriver har ett pris på USD 135.000 (=SEK 945.000 vid dagens valutakurs på 7,00).
http://www.jboats.com/j100/j100reviews.htm
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
- Inlägg: 114
- Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39
Så här svarar man i sammandrag när jag har uttryckt oro för att det låga priset beror på att man kompromissar med kvaliteten:
När det gäller kvaliteten är den oerhört viktig och den strukturella designen kommer specialisterna från High Modulus att göra.
(Googla gärna själv på high modulus och bli impad själv!)
När det gäller kvaliteten är den oerhört viktig och den strukturella designen kommer specialisterna från High Modulus att göra.
(Googla gärna själv på high modulus och bli impad själv!)
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
- Inlägg: 114
- Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39
Nej, så lätt och 450papp, det låter lite för bra va? Ska de bygga den i Sverige med svensk arbetskraft?
Ja vet at när vi byggde SM40 så såldes de för typ 750 000, då är det ingen inredning, ingen motor, ingen elektronik, dacronsegel, de var bara målade invändigt mellan två ringspant under fördäcksluckan. Tog bara typ 3 veckor att bygga från början av plastningen till färdig båt ex riggen. De väger ca 850kg utan köl, tror att kölen väger 3.5ton:) Helt handbygga i bra material, om ja inte minns fel kostade allt de vi byggde typ 250-300tusen nånstans, alltså allt utom rigg.
Så att kunna bygga en inredd båt med motor och lite elprylar för 450 000 känns orimligt. De måste ju bygga i sämsta matta och plast, fuska ihop det och inreda med spånplatta typ ju;) Inte riktigt kanske, men inte långt ifrån. Frågan är om inte skrovet till Omega 10DS borde kosta minst lika mycket som till SM40n, visst, SM40n är 2meter längre, men det gör nog rätt liten skillnad. Förhoppningsvis har de lite tjockare laminat i 10DSn. SM40n har inte tjockt laminat nånstans:)
//Robin
Ja vet at när vi byggde SM40 så såldes de för typ 750 000, då är det ingen inredning, ingen motor, ingen elektronik, dacronsegel, de var bara målade invändigt mellan två ringspant under fördäcksluckan. Tog bara typ 3 veckor att bygga från början av plastningen till färdig båt ex riggen. De väger ca 850kg utan köl, tror att kölen väger 3.5ton:) Helt handbygga i bra material, om ja inte minns fel kostade allt de vi byggde typ 250-300tusen nånstans, alltså allt utom rigg.
Så att kunna bygga en inredd båt med motor och lite elprylar för 450 000 känns orimligt. De måste ju bygga i sämsta matta och plast, fuska ihop det och inreda med spånplatta typ ju;) Inte riktigt kanske, men inte långt ifrån. Frågan är om inte skrovet till Omega 10DS borde kosta minst lika mycket som till SM40n, visst, SM40n är 2meter längre, men det gör nog rätt liten skillnad. Förhoppningsvis har de lite tjockare laminat i 10DSn. SM40n har inte tjockt laminat nånstans:)
//Robin
Skrovet kommer att byggas i Florida, på samma varv som tillverkat 11 meter One Design. De håller visst på att prova ut vilken form av laminat som skall användas. Jag tycker att båten verkar mycket lovande. Boendekomforten blir väl i klass med Express ungefär, men med en stor härlig sittbrunn, 2,2 meter lång.
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
- Inlägg: 114
- Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
- Inlägg: 114
- Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39
Nån som vet vad 11 meter One Design kostade ny mot slutet?Fredrik skrev:Skrovet kommer att byggas i Florida, på samma varv som tillverkat 11 meter One Design. De håller visst på att prova ut vilken form av laminat som skall användas. Jag tycker att båten verkar mycket lovande. Boendekomforten blir väl i klass med Express ungefär, men med en stor härlig sittbrunn, 2,2 meter lång.
Bra koncept
Konceptet verkar vara väldigt likt klassikern NF:
- Seglingen i första rummet
- Stoor sittbrunn
- Enkel segelhantering
Samtidigt något lättare, en meter längre, mindre boutrymmen och helt säkert modern skrovform.
- Seglingen i första rummet
- Stoor sittbrunn
- Enkel segelhantering
Samtidigt något lättare, en meter längre, mindre boutrymmen och helt säkert modern skrovform.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!