Nya omega 10DS

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Nya omega 10DS

Inlägg av Jojje » tis 30 jan 2007, 07:01

Om någon av en händelse har missat Omegayachts nya skapelse, kolla länken nedan. En modern skärgårskryssare helt enkelt. Första gången på väldigt många år som jag blir sugen på en ny båt.

http://www.omegayachts.com/
/ Jojje

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 30 jan 2007, 09:46

Looks nice :o

Det är jo en trend utveklingen (produktionskostnader) med dom liten större båter även om det är day saylor båter man pratar om. Skal bli kull att se den nye Omega 10 DS. Den är trots all mycket mere användelig enn en Drake (och seglar kanske ochså bättre :wink: ).
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tis 30 jan 2007, 11:46

Daysailor (som den mycket riktigt marknadsförs som) är väl lite att ta i. 5 kojplatser,pentry, toa o.s.v. Är absolut ingen dagseglare i min värd. Snarare en fullvärdig semesterbåt för skärgården.
/ Jojje

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tis 30 jan 2007, 19:23

som en RJ85:a ungefär.

Snygga linjer, som det brukar vara på Omega (\"Omegayachts\". Familjebåtar hette de. Är det samma killar bakom?).

Nästan alla Omgemodeller har gjort sig kända för att vara snygga, billiga och ... inte högsta kvalitet (man får vad man betalar för). Hur blir det med denna dam, kantro?

Nå, initiativet är utmärkt. Kul att ha som lite daysailer, med någon udda övernattning, det är en av de bättre formerna för seglande om / när man tröttnat på fendergnisslandet.

/J

Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Inlägg av Sumprunkarn » ons 14 feb 2007, 15:09

Har mejlat lite granna med killarna på Omega och fått det preliminära priset 450.000 kronor, utan motor. Om segel ingår vet jag inte.

Hur som helst: tror någon på detta?

Jämför med J100, som båttidningar som J-boats länkar till (nedan) kring 2004-05 skriver har ett pris på USD 135.000 (=SEK 945.000 vid dagens valutakurs på 7,00).

http://www.jboats.com/j100/j100reviews.htm

Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Inlägg av Sumprunkarn » ons 14 feb 2007, 15:38

Så här svarar man i sammandrag när jag har uttryckt oro för att det låga priset beror på att man kompromissar med kvaliteten:

När det gäller kvaliteten är den oerhört viktig och den strukturella designen kommer specialisterna från High Modulus att göra.

(Googla gärna själv på high modulus och bli impad själv!)

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 866
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » tor 15 feb 2007, 09:08

Jag pratade med en säljare på Omega, den nya båten skall visst ha ett LYS på ca 1,30. Utan spinnaker.

Jag börjar bli väldigt sugen på att få provsegla den båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem
Inlägg: 163
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 21:48

Inlägg av Jerry » tor 15 feb 2007, 14:00

Fredrik skrev:den nya båten skall visst ha ett LYS på ca 1,30. Utan spinnaker.
Lycka till att segla upp till det :roll:

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 15 feb 2007, 14:22

Fredrik skrev:Jag pratade med en säljare på Omega, den nya båten skall visst ha ett LYS på ca 1,30. Utan spinnaker.
.
1,30 utan spinnaker?

Är du säker på det?
Så den skulle vara 5% snabbare än en X-99:a även utan spinnakern?
Låter lite väl bra, eller?
1,20 skulle jag kunna tänka mig....

Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Inlägg av Sumprunkarn » tor 15 feb 2007, 16:13

Glöm inte att O-10 är beräknad med ett deplacement på 2,0 ton mot X-99:s 2,9 ton, d v s 1/3 lättare.

(Sen förstår jag fortfarande inte hur man ska kunna bygga så lätt till ett så lågt pris utan att göra avkall på kvaliteten...)

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 499
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » tor 15 feb 2007, 20:33

Nej, så lätt och 450papp, det låter lite för bra va? Ska de bygga den i Sverige med svensk arbetskraft?
Ja vet at när vi byggde SM40 så såldes de för typ 750 000, då är det ingen inredning, ingen motor, ingen elektronik, dacronsegel, de var bara målade invändigt mellan två ringspant under fördäcksluckan. Tog bara typ 3 veckor att bygga från början av plastningen till färdig båt ex riggen. De väger ca 850kg utan köl, tror att kölen väger 3.5ton:) Helt handbygga i bra material, om ja inte minns fel kostade allt de vi byggde typ 250-300tusen nånstans, alltså allt utom rigg.

Så att kunna bygga en inredd båt med motor och lite elprylar för 450 000 känns orimligt. De måste ju bygga i sämsta matta och plast, fuska ihop det och inreda med spånplatta typ ju;) Inte riktigt kanske, men inte långt ifrån. Frågan är om inte skrovet till Omega 10DS borde kosta minst lika mycket som till SM40n, visst, SM40n är 2meter längre, men det gör nog rätt liten skillnad. Förhoppningsvis har de lite tjockare laminat i 10DSn. SM40n har inte tjockt laminat nånstans:)

//Robin

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 866
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Fredrik » fre 16 feb 2007, 08:57

Skrovet kommer att byggas i Florida, på samma varv som tillverkat 11 meter One Design. De håller visst på att prova ut vilken form av laminat som skall användas. Jag tycker att båten verkar mycket lovande. Boendekomforten blir väl i klass med Express ungefär, men med en stor härlig sittbrunn, 2,2 meter lång.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Inlägg av Sumprunkarn » fre 16 feb 2007, 09:27

Robin skrev: Så att kunna bygga en inredd båt med motor och lite elprylar för 450 000 känns orimligt.

//Robin
Som jag skrev tidigare är prel-priset 450.000 utan motor. Även detta verkar dock orealistiskt lågt.

Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Inlägg av Sumprunkarn » fre 16 feb 2007, 09:47

Fredrik skrev:Skrovet kommer att byggas i Florida, på samma varv som tillverkat 11 meter One Design. De håller visst på att prova ut vilken form av laminat som skall användas. Jag tycker att båten verkar mycket lovande. Boendekomforten blir väl i klass med Express ungefär, men med en stor härlig sittbrunn, 2,2 meter lång.
Nån som vet vad 11 meter One Design kostade ny mot slutet?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Bra koncept

Inlägg av stangen » fre 16 feb 2007, 17:10

Konceptet verkar vara väldigt likt klassikern NF:
- Seglingen i första rummet
- Stoor sittbrunn
- Enkel segelhantering
Samtidigt något lättare, en meter längre, mindre boutrymmen och helt säkert modern skrovform.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar