Dukval till genua

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 24 jan 2007, 19:45

Inte funderat på Spectra/Dyneema istället för Kevlar?
Starkare, UV tåligare ( kanske inget egentligt problem ) och tål en ganska omild behandling...

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 24 jan 2007, 19:48

SWE54 skrev:Inte funderat på Spectra/Dyneema istället för Kevlar?
Starkare, UV tåligare ( kanske inget egentligt problem ) och tål en ganska omild behandling...
Var ligger det i pris i jämförelse med de exempel som jag angav då?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 24 jan 2007, 20:13

Jag har ingen aning om pris på spectra..

Har själv Kevlar ställ men det blir det ju inte nästa gång.
Antingen Spectra eller en TapeDrive av något slag tror jag

GoranA
Platinamedlem

segelval

Inlägg av GoranA » ons 24 jan 2007, 20:16

Nybörjaren talar... :-)

efter att för någon månad sedan ställt frågan om segelval här på forumet och fått ett antal bra råd så mailade jag tre av de mer etablerade tillverkarna och sa att jag ville ha offert på ett bra crusingsegel, max 15.000 för min Maxi 77. Gransegel svarade dagen därpå med offert på tre alternativ, ett dacron och två laminat. De priser som fanns på hemsidan för konkurrenterna var i samma nivå så jag såg ingen anledning att störa dem igen.

Ringde Gransegel och pratade med en trevlig och vad jag kunde bedöma kunnig kille. Skillnad mellan dacron och laminat enligt honom: Dacron är bra i 5 år, laminat i 10. (Beror naturligtvis på hur mycket man seglar i hård vind.) Med andra ord, första och andra året märker man inte så mycket skillnad.
Fick dessutom en del tips om hur jag kunde förbättra min rullfock.

Innan jag kontaktade dem kollade jag ett antal hemsidor med förslag på hur seglen skulle vara skurna och andra hemsidor med tillverkare av segelduk. Kom fram till följande insikt: Billiga segel är sydda så att de ska vara billiga att tillverka. Konsekvensen är att de får sämre hållbarhet eller prestanda, framför allt för att dragkrafterna inte följer trådarna utan går på diagonalen. Dyrare segel är dyrare just för att man lägger tid på att sy dem på ett bättre sätt. En erfaren segelmakare gör sannolikt ett bättre val av duk och skärning än jag kommer att kunna föreslå de närmaste 20 åren. Alltså: välj en tillverkare som du känner förtroende för, välj segel i den prisnivå du anser du behöver eller har råd med. Och be dem att föreslå material och skärning. Så gjorde jag mitt val.

I sommar kommer jag förhoppningsvis att kunna tala om ifall jag hade rätt.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 24 jan 2007, 21:46

Hmm, R&R-loftet WB-sails i Finland tycks i alla fall 1998 ha ansett att dyneema var bra:
http://www.wb-sails.fi/news/98_11_Perfe ... erno31.htm

Fast nuförtiden verkar de inte offerera sådant mera...

HansH
Diamantmedlem

polyesterlaminat

Inlägg av HansH » tor 25 jan 2007, 20:10

Min Genua 2'a är i Polyesterlaminat - liknar lite Dimension Polyants \"Polyester X-PLY Line\", men med genomskinlig scrim.
Stark, formstabil och ganska lätt. Funkar fint på rulle, har dock sytt på ett UV-skydd för ökad livslängd. Man behöver kanske inte de allra häftigaste fibrerna i en genua av såpass moderat storlek som trådens författare eftersöker :?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: segelval

Inlägg av MiniMe » fre 26 jan 2007, 07:32

GoranA skrev:Nybörjaren talar... :-)

efter att för någon månad sedan ställt frågan om segelval här på forumet och fått ett antal bra råd så mailade jag tre av de mer etablerade tillverkarna och sa att jag ville ha offert på ett bra crusingsegel, max 15.000 för min Maxi 77. Gransegel svarade dagen därpå med offert på tre alternativ, ett dacron och två laminat. De priser som fanns på hemsidan för konkurrenterna var i samma nivå så jag såg ingen anledning att störa dem igen.

Ringde Gransegel och pratade med en trevlig och vad jag kunde bedöma kunnig kille. Skillnad mellan dacron och laminat enligt honom: Dacron är bra i 5 år, laminat i 10. (Beror naturligtvis på hur mycket man seglar i hård vind.) Med andra ord, första och andra året märker man inte så mycket skillnad.
Fick dessutom en del tips om hur jag kunde förbättra min rullfock.

Innan jag kontaktade dem kollade jag ett antal hemsidor med förslag på hur seglen skulle vara skurna och andra hemsidor med tillverkare av segelduk. Kom fram till följande insikt: Billiga segel är sydda så att de ska vara billiga att tillverka. Konsekvensen är att de får sämre hållbarhet eller prestanda, framför allt för att dragkrafterna inte följer trådarna utan går på diagonalen. Dyrare segel är dyrare just för att man lägger tid på att sy dem på ett bättre sätt. En erfaren segelmakare gör sannolikt ett bättre val av duk och skärning än jag kommer att kunna föreslå de närmaste 20 åren. Alltså: välj en tillverkare som du känner förtroende för, välj segel i den prisnivå du anser du behöver eller har råd med. Och be dem att föreslå material och skärning. Så gjorde jag mitt val.

I sommar kommer jag förhoppningsvis att kunna tala om ifall jag hade rätt.
Det med skärning beror helt på hur duken kan belastas. Tittar man t.ex. på 3D-seglen (4D) så kan man se att även de är skurna i cross cut. Om duken tål belastningar längs, tvärs och diagonal riktning så finns det egentligen ingen anledning att ta något annat. Sedan finns t.ex. tapedrive som ta upp lasterna så att även där inte behövs annat än cross-cut. Radial-skärningar behövs egentligen endast om duken inte tål sid- och diagonalbelastning och därför lägger man duken i lastriktning. Nackdelen är att pga. fler sömmar så blir seglet tyngre + ökade kostnader pga mer arbete.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 26 jan 2007, 07:56

Det kanske skall sägas att de laminerade seglen och tapedriveseglen blir också arbetsintensiva, men på ett annat sätt. Att lägga förstärkningarna i rätt riktning måste göras i samband med tillverkningen - man kan inte göra väven till sådana segel i rullar och sätta ihop dem som man gjorde förr.

Egentligen är panelade segel, tapedrivesegel och formade (monolitiska) segel tillämpningar av samma (sunda) princip. Skillnaden är att en lokal segelmakare kan sy ihop ett panelbyggt segel själv, medan de andra rimligtvis bara kan produceras effektivt om man har specialutrustning och \"serietillverkar\". Det finns segelmakare som \"slutmonterar\" ämnen (så har man sytt jollesegel i många år) för att få serietillverkningens effektivitet tillsammans med kundanpassningen i slutmonteringen.

Vad det kan vara värt: Jag anlitade Lundh i Göteborg och de sydde upp en triradialgenua (50 m2) med \"vanlig\" laminatduk (mylar+polyester+scrim). Pentex (trimmad polyester) kan vara ett alternativ, speciellt om man vill gå ner i dukvikt. Mitt segel är konservativt (tungt) - lika tungt som det tidigare, \"vanliga\" biradialseglet som var 10 år gammalt.

Det här är ett \"enkelt\" alternativ jämfört med mycket annat.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 30 jan 2007, 19:13

Det var det lustigaste,
Det loft som jag antar att är mest R&R i Sverige(internationellt stort loft) gav det billigaste anbudet med råge på en G1 för tävlingsbruk. Ca 30% än de andra, och då har jag också begärt offerter från flera i Sverige.
Jag vet inte riktigt vad det beror på, men man kan ju tänka sig att de har effektiverat sin produktion av radialskurna segel samt att de köper in sådan mängd av duk att de får relativt stor mängdrabatt, men, vem vet...

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 31 jan 2007, 18:28

Känns inte 16000kr för en G1 på 31m2 i Bainbridge Diax 100HMT triradialskuren rätt så billigt? Observera att det är från ett \"high-tech\" loft på plats här i Finland.
Med
-lång segelpåse med dragked
-segelnummer
-telltales
-3+1+1 telltales
-radiella förstärkningar

Buffel
Erfaren medlem

Inlägg av Buffel » lör 03 feb 2007, 16:16

Nubben skrev:Känns inte 16000kr för en G1 på 31m2 i Bainbridge Diax 100HMT triradialskuren rätt så billigt? Observera att det är från ett "high-tech" loft på plats här i Finland.
Med
-lång segelpåse med dragked
-segelnummer
-telltales
-3+1+1 telltales
-radiella förstärkningar
Tycker det låter väldigt billigt, nästan(?) Polen-pris. Vågar man fråga vilket loft det gäller?

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 03 feb 2007, 18:03

Buffel skrev: Tycker det låter väldigt billigt, nästan(?) Polen-pris. Vågar man fråga vilket loft det gäller?
Det gäller North Sails här i Finland, närmare bestämt i Åbo. Det verkar vara som de är rätt så billiga, de har gett liknande offerter åt andra också. Försöker bara klura ut vad haken är...

Buffel
Erfaren medlem

Inlägg av Buffel » mån 05 feb 2007, 21:02

Nubben skrev: Det gäller North Sails här i Finland, närmare bestämt i Åbo. Det verkar vara som de är rätt så billiga, de har gett liknande offerter åt andra också. Försöker bara klura ut vad haken är...
Vad konstigt. Min uppskattning är de är närmare dubbelt så dyra här i sverige.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 05 feb 2007, 21:19

Det verkar som att WB-Sails i Helsingfors har tagit för stora marknadsandelar av tidigare så dominerande North Sails här i Finland. Dessa måste väl dumpa priserna för att få tillbaka några av kunderna nu kan jag tänka mig.
WB-Sails är rätt så inne just nu bland kappseglare i Finland kunde man väl lugnt säga...

Blue Peter
Erfaren medlem

Billiga North segel

Inlägg av Blue Peter » tis 06 feb 2007, 16:38

Hej!
Det är ingen mer än jag som har hört talas om att North säljer en billighetslinje som heter North direkt eller liknande. Jag tror inte att de produkterna går att likna vid deras normalt goda kvalitet.

Hälsningar

Skriv svar