Waypointlist för Stockholms skärgård
Waypointlist för Stockholms skärgård
Nu har jag letat överallt efter en waypointlista över Stockholms skärgård, med hamnar, inseglingar och användbara riktmärken. Men jag har inte hittat någon.
Så nu har jag gjort en själv och lagt ut, på nedanstående länk. Den är i Garmin-fomatet eftersom det är en sån plotter och gps jag har, men jag skulle gärna lägga upp den i andra format om jag bara kommer på hur man gör.
Listan är fånigt kort, så jag är också glad om nån kan dela med sig av waypoints till listan (gärna bara som vanliga positioner).
Niklas
http://www.hafsorkestern.se/garmin/waypoints.html
Så nu har jag gjort en själv och lagt ut, på nedanstående länk. Den är i Garmin-fomatet eftersom det är en sån plotter och gps jag har, men jag skulle gärna lägga upp den i andra format om jag bara kommer på hur man gör.
Listan är fånigt kort, så jag är också glad om nån kan dela med sig av waypoints till listan (gärna bara som vanliga positioner).
Niklas
http://www.hafsorkestern.se/garmin/waypoints.html
JAg förstår din tanke, och det har funnits en del publicerade sådana listor genom åren. Bland annat har jag en från Kryssarklubben, som numera är oanvändbar, för den bygger på fel kart-datum.
Du skrev på sidan: \"Jag har också tänkt att konvertera filen till något mer standardiserat format för andra gps-er och plotters när jag har kommit på hur man gör det.\" Ett sådant finns ju redan i form av \"latitud och longitud\".
Men (nu är jag sådär trist) jag tror att anledningen till att de här listorna inte vinner anklang bland fritidsseglare är att det blir så uppenbart vad som kan hända med ett litet fel. Jag skulle aldrig vilja ge ut mina egna waypointlistor obesett - men lämnar gärna en mer allmän referens (lat/long) till en hamn eller vik, om det är enklare än att bara benämna den.
Du skrev på sidan: \"Jag har också tänkt att konvertera filen till något mer standardiserat format för andra gps-er och plotters när jag har kommit på hur man gör det.\" Ett sådant finns ju redan i form av \"latitud och longitud\".
Men (nu är jag sådär trist) jag tror att anledningen till att de här listorna inte vinner anklang bland fritidsseglare är att det blir så uppenbart vad som kan hända med ett litet fel. Jag skulle aldrig vilja ge ut mina egna waypointlistor obesett - men lämnar gärna en mer allmän referens (lat/long) till en hamn eller vik, om det är enklare än att bara benämna den.
Anders S
Om bara Niklas kompletterar med en liten text av typ "brasklapp" / använd på egen risk / fel kan finnas osv så tycker jag att det är helt OK att han lägger ut datat.Anders S skrev: Jag skulle aldrig vilja ge ut mina egna waypointlistor obesett - men lämnar gärna en mer allmän referens (lat/long) till en hamn eller vik, om det är enklare än att bara benämna den.
Själv tycker jag att det är kul att surfa runt en kulen vinterdag och kolla runt vad folk har gjort och lagt ut. Sådana här listor är kul för man kan få tips om rutter och vägar som man aldrig provat tidigare.
Men givetvis, allt användande sker på egen risk!
HA! Min SXK-waypointlista är ett tryckt tabellverk - så så enkelt går det inte...
Det jag menade var att inte ens Lat och Long stämmer exakt mellan sjökort och Waypointlistan. Att navigatorn kan rätta till omräkningen med litet elekromagi visste jagh, men eftersom jag inte sa det, så var det bra att du nämnde det hela.
Eftersom jag fokuserade på problemet, javisst är det bra om man påminner om att det finns felmarginal. Jag håller med om att det annars är ett trevligt och bra sätt att visa mer exakt på var det kan finnas en bra sandstrand, en beghäll att ligga vid, bra ankarvbotten eller vad som, men personligen undviker jag att lämna ifrån mig spår (rutter).
Det jag menade var att inte ens Lat och Long stämmer exakt mellan sjökort och Waypointlistan. Att navigatorn kan rätta till omräkningen med litet elekromagi visste jagh, men eftersom jag inte sa det, så var det bra att du nämnde det hela.
Eftersom jag fokuserade på problemet, javisst är det bra om man påminner om att det finns felmarginal. Jag håller med om att det annars är ett trevligt och bra sätt att visa mer exakt på var det kan finnas en bra sandstrand, en beghäll att ligga vid, bra ankarvbotten eller vad som, men personligen undviker jag att lämna ifrån mig spår (rutter).
Anders S
..ja det var ju liksom det att tryckta listor och siffror är för krångligt att skriva i. Därför tänkte jag att en lista i filformat skulle kunna bli lite användbarare.Anders S skrev:HA! Min SXK-waypointlista är ett tryckt tabellverk - så så enkelt går det inte...
Och att blunda och segla mot några siffror, det skulle inte jag heller göra utan att dubbelkolla ett par gånger. Och då blir det så krångligt att det inte är någon idé. Så funkar ju en gammaldags GPS.
Men med en plotter, handhållen eller fastmonterad, ser man ju direkt var pricken (eller fyrkanten hamnar). Så ligger den på land är det bara att trycka delete.
Niklas
Anders S skrev:
Tappar fritidsseglare allt omdömme när dom får en plotter i båten, eftersom det är så farligt att lämna ut en waypoint ?
Kanske tur att jag lärt mig att använda GPS och plotter på land och fått omdömme att använda andras waypoint till att komma fram. På land går det ju att tävla och ha trevligt med familj och vänner när man tar sig fram till en waypoint, det kallars Geocaching då. Kanske något för fritidsseglare att prova? Läs mer på http://www.geocaching.se/ och .com
Naturligtvis inser jag att man kan flytta en rutt mellan två navigatorer utan tekniska problem. Jag spekulerade bara i att omdömet är så GOTT hos seglare, att det inte är intressant att göra så. Ett minimikrav om man kopierar rutter är ju att kolla så att rutten inte skaver av något från undersidan av båten, som man gärna vill ha med hem igen? En vital skillnad från att gå samma spår som kompisarna, i skogen.
En föga diskuterad företeelse är \"navigatorassisterade kollisioner\". De finns av olika sorter - dels när man lägger waypoints rakt över ett sjömärke, förmodligen utlagt med GPS. Då kolliderar man lätt med sjömärket ifråga, särskilt vid dålig sikt. Den andra är att två båtar träffas i samma waypoint. Det tredje är att fartyg och båtar seglar exakt samma rutter, med automatstyrning och GPS, och då kommer de snabbare ifatt de långsammare, alldeles för nära.
Så jag tror inte att de som undviker att \"låna\" andras waypoints (eller lånar ut sina egna) är omdömeslösa.
En föga diskuterad företeelse är \"navigatorassisterade kollisioner\". De finns av olika sorter - dels när man lägger waypoints rakt över ett sjömärke, förmodligen utlagt med GPS. Då kolliderar man lätt med sjömärket ifråga, särskilt vid dålig sikt. Den andra är att två båtar träffas i samma waypoint. Det tredje är att fartyg och båtar seglar exakt samma rutter, med automatstyrning och GPS, och då kommer de snabbare ifatt de långsammare, alldeles för nära.
Så jag tror inte att de som undviker att \"låna\" andras waypoints (eller lånar ut sina egna) är omdömeslösa.
Anders S
Jag trodde ju att man ska kolla sjökortet på den sträcka man tänker segla och att man alltid håller uppsikt också. Har aldrig lärt mig att sitta med näsa pressad mot plottern, utan att den bara är ett hjälpmedel.
Man kan ju undra hur det ska gå med nollvisionen i trafiken nu när folk börja skaffa GPS i bilen också
Man kan ju undra hur det ska gå med nollvisionen i trafiken nu när folk börja skaffa GPS i bilen också
Jag tycker öht att det är besvärligt att lägga upp hela rutter i tv-spelet. Vindarna brukar aldrig blåsa som man har tänkt att de ska göra, framförallt inte om man satt hemma och tänkte. Däremot kan det vara kul att lägga upp slutdestinationer. Jag brukar dessutom försöka spara en prick för inseglingen, dvs en punkt lagom utanför där man t ex plockar ner seglen när man ska in.
Så det var såna punkter jag tyckte det var kul om man kunde dela med sig lite av. Visserligen kanske man vill ha sin vik ifred, men de flesta är ju i alla fall med i någon bok, så det kan väl vara detsamma.
Niklas
Så det var såna punkter jag tyckte det var kul om man kunde dela med sig lite av. Visserligen kanske man vill ha sin vik ifred, men de flesta är ju i alla fall med i någon bok, så det kan väl vara detsamma.
Niklas
Så är det ofta, men det är då som väderfiler (GRIB), PC och kartplotter kommer väl till pass..nikke skrev:Jag tycker öht att det är besvärligt att lägga upp hela rutter i tv-spelet. Vindarna brukar aldrig blåsa som man har tänkt att de ska göra, framförallt inte om man satt hemma och tänkte.
Niklas
Har man laddat hem väder för flera dagar kan man planera en långhelg med ganska stor noggrannhet... och det fungerar ganska bra över lag.
Går ju att exportera rutter till en liten GPS med när man är klar.
Saknar däremot strömdata så om någon vet hur man skulle kunna editera en GRIB fil för att manuellt lägga in ström data hade det varit väldigt intressant.
Sno på
Listan är till för att snos, så det är helt rätt.
Men nu har jag lagt till några fler vikar, så det är nog bäst du gör om det.
Jag har tänkt efter lite och så har jag gått igenom några böcker med hamnbeskrivningar och lagt in ställen som jag tycker verkar lockande, märkta \"Ej prövat\".
Du råkar inte ha någon liten vik att rekommendera och lägga in i listan?
mvh
Niklas
Men nu har jag lagt till några fler vikar, så det är nog bäst du gör om det.
Jag har tänkt efter lite och så har jag gått igenom några böcker med hamnbeskrivningar och lagt in ställen som jag tycker verkar lockande, märkta \"Ej prövat\".
Du råkar inte ha någon liten vik att rekommendera och lägga in i listan?
mvh
Niklas