Gennaker vs. spinnaker?
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Vi har tittat på denna??
Intressanta inlägg, är gennaker ett kärringsegel kanske det är ok för mig att köpa då? Vi har \"bara\" en spinnacker.
Är inte huvudsaken att man kan segla & få lite bättre fart även i lättvind?
Har seglat båda delarna & förutom bommen & vindrikningar osv är det inte någon jättestor skillnad.Är man 2 ombord är ju gennackern lättare att hantera(min åsikt)
Vi har tittat på denna och skulle gärna vilja ha synpunkter, vad tror ni??:
http://www.parasail.de/Content/1/?mnid=26
Är inte huvudsaken att man kan segla & få lite bättre fart även i lättvind?
Har seglat båda delarna & förutom bommen & vindrikningar osv är det inte någon jättestor skillnad.Är man 2 ombord är ju gennackern lättare att hantera(min åsikt)
Vi har tittat på denna och skulle gärna vilja ha synpunkter, vad tror ni??:
http://www.parasail.de/Content/1/?mnid=26
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Ni som sjunger spinnakerns lov och kategoriskt avfärdar gennakern som \"omanlig\" - kom inte och säg att ni har hjälpmotor ombord, för såna kärringar ska inte kalla sig seglare och kan således inte tas på allvar när vi nu snackar riktig segling 
Nej, fler gennakrar åt folket. Jag ska ha en och är övertygad att det passar en mjukis som jag
Nej, fler gennakrar åt folket. Jag ska ha en och är övertygad att det passar en mjukis som jag
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Gennaker vs. spinnaker?
För att återgå till frågan...
En del har ju iof besvarats men det fanns lite mer som verkar lite oklart..?
Gennakern är ett undanvinds segel, funkar inte lika bra på ren läns som spinnakern men i övrigt är det ju som sagts utmärkt.
Alltså man stagvänder inte med det, man gippar. Gennakern \"blåser\" runt staget med lite hjälp.
bekväm.[/quote]
Javisst, jag skrev lite slarvigt: avsåg gipp när jag skrev stagvändning. Det är väl gennakerns karaktär av \"fock\" som gör att man i första hand liksom tänker på stagvändning och inte på en spinnakergipp. Men det där med \"blåser\" runt staget med lite hjälp: låter scary, det är just den typen av \"lite hjälp\" man vill undvika att behöva stå till tjänst med med ett stort dragande segel på ett hackande fördäck. Vad är alltså de praktiska erfarenheterna av gennakergippar? Lätt eller svårt?
Har en viss motvillig sympati för Calle C:s karlaord. Visst är spinne tufft! M u a ett fåtal stormar, har mina \"festligaste\" upplevelser till sjöss faktiskt varit med spinnakern. Präktiga behån några gånger i stenhård knut, hela trasan släpande efter i kölvattnet en annan gång, vinglande med bommen vid gipp ute på fördäck, flådde handen illa en gång när lägajan rutschade. O s v - blod, svett och tårar. Så jag tänkte nog inbegära offert på en gennaker denhär gången. Det är väl förresten samma som cruising chute. Såg i eng. båttidningar ett dom hade ganska förmånliga erbjudanden på sådana \"direkt från hyllan\".
Men - när nu alla övergår till gennaker, så borde ju rimligtvis finnas ett utbud på begagnade spinnar, ofta väl tämligen lite använda. Borde väl checka läget och se om man kunde komma över billigt. Hur är det förresten: kan man använda spinnakerbommen som spirbom för gennakern eller är den för tung och otymplig?
En del har ju iof besvarats men det fanns lite mer som verkar lite oklart..?
Gennakern är ett undanvinds segel, funkar inte lika bra på ren läns som spinnakern men i övrigt är det ju som sagts utmärkt.
Alltså man stagvänder inte med det, man gippar. Gennakern \"blåser\" runt staget med lite hjälp.
bekväm.[/quote]
Javisst, jag skrev lite slarvigt: avsåg gipp när jag skrev stagvändning. Det är väl gennakerns karaktär av \"fock\" som gör att man i första hand liksom tänker på stagvändning och inte på en spinnakergipp. Men det där med \"blåser\" runt staget med lite hjälp: låter scary, det är just den typen av \"lite hjälp\" man vill undvika att behöva stå till tjänst med med ett stort dragande segel på ett hackande fördäck. Vad är alltså de praktiska erfarenheterna av gennakergippar? Lätt eller svårt?
Har en viss motvillig sympati för Calle C:s karlaord. Visst är spinne tufft! M u a ett fåtal stormar, har mina \"festligaste\" upplevelser till sjöss faktiskt varit med spinnakern. Präktiga behån några gånger i stenhård knut, hela trasan släpande efter i kölvattnet en annan gång, vinglande med bommen vid gipp ute på fördäck, flådde handen illa en gång när lägajan rutschade. O s v - blod, svett och tårar. Så jag tänkte nog inbegära offert på en gennaker denhär gången. Det är väl förresten samma som cruising chute. Såg i eng. båttidningar ett dom hade ganska förmånliga erbjudanden på sådana \"direkt från hyllan\".
Men - när nu alla övergår till gennaker, så borde ju rimligtvis finnas ett utbud på begagnade spinnar, ofta väl tämligen lite använda. Borde väl checka läget och se om man kunde komma över billigt. Hur är det förresten: kan man använda spinnakerbommen som spirbom för gennakern eller är den för tung och otymplig?
Nej, men det är ju klart att alla riktiga kappseglare är kärringar, eller hur? Alla moderna racebåtar har ju för fan gennacker, en del halsar på peke, en del på spinnbom, men inte många kör symmetriska spinnare längre. Nu räknar ja inte matchrace båtar här, det är ju bara nån jäkla kärring variant av kappsegling;) (ps, ja har byggt Match Race båtar, SM40)
Men så ni alla spinnacker älskare, påstår ni att det går fortare att segla plattläns än att skära en ett antal grader? Det är bara då och bara då och bara då och bara då en symmetrisk spinnare är överlägsen en asymmetrisk spinnare (gennacker). Eller är det inte så?
Att moderna snabba båtar inte har symmetriska är ju för att gennacker är snabbare, och att de helt enkelt seglar för fort för att segla plattläns, då kan man aldrig segla fortare än vinden..
Men visst, säg att man på läns förlorar någon eller några tiondelar, om hanteringen är mycket enklare och säkrare, ja då är det nog många som sätter gennacker istället för att starta maskin, och hur mycket är inte vunnet då?
Så skärp er, självklart är gennacker bättre, vem f*n seglar plattläns annat än på korta bankappseglingar?
Då är det ju dessutom mer taktik än fart... Med en gennacker blir det mycket enklare att gippa, alltså är det inget problem om man skär lite.
Men visst, var bakåtsträvare ni som vill, ja vet Matsa, dig kommer man väl aldrig att lyckas övertala,;) får väl ta med dig ut på Wasan med gennacker sen en dag när den är klar, men den kanske är för stor för dig;)
Ja säger som Seglaren, mer gennackrar åt folket!! Det säger tydligen segelmakarna nu oxå.
//Robin
Men så ni alla spinnacker älskare, påstår ni att det går fortare att segla plattläns än att skära en ett antal grader? Det är bara då och bara då och bara då och bara då en symmetrisk spinnare är överlägsen en asymmetrisk spinnare (gennacker). Eller är det inte så?
Att moderna snabba båtar inte har symmetriska är ju för att gennacker är snabbare, och att de helt enkelt seglar för fort för att segla plattläns, då kan man aldrig segla fortare än vinden..
Men visst, säg att man på läns förlorar någon eller några tiondelar, om hanteringen är mycket enklare och säkrare, ja då är det nog många som sätter gennacker istället för att starta maskin, och hur mycket är inte vunnet då?
Så skärp er, självklart är gennacker bättre, vem f*n seglar plattläns annat än på korta bankappseglingar?
Men visst, var bakåtsträvare ni som vill, ja vet Matsa, dig kommer man väl aldrig att lyckas övertala,;) får väl ta med dig ut på Wasan med gennacker sen en dag när den är klar, men den kanske är för stor för dig;)
Ja säger som Seglaren, mer gennackrar åt folket!! Det säger tydligen segelmakarna nu oxå.
//Robin
På min förra båt använda jag en (överlång) spinnakerbom som \"spirbom\". Eftersom det var en cruisingbåt som aldrig kappseglades kvittar ju det lika vad gäller redskapsregeler och annat.
Finns ingen anledning heller att tro att det inte kan bli strul, stoj och stim med en gennaker, heller. Meddelas endast på detta sätt.
Finns ingen anledning heller att tro att det inte kan bli strul, stoj och stim med en gennaker, heller. Meddelas endast på detta sätt.
Anders S
Ja inte ens på korta bankappseglingar...Robin skrev: Så skärp er, självklart är gennacker bättre, vem f*n seglar plattläns annat än på korta bankappseglingar?Då är det ju dessutom mer taktik än fart...
//Robin
Seglar man platt rakt ner i ett fleetrace lär man inte komma först i alla fall.
Det är VMG som gäller..
Dessutom lär man ju bli duktigt överseglad om man inte håller "höjd" även på undanvinden...
Måste bara fråga..Calle C skrev:Ha ha... det var ett bra sätt att få igång debatten...![]()
Med tanke på alla svar här så har jag en fråga.
Behöver en ny spinnakerbom, min gammla är utsliten, ca 5m längd.
Är det någon som har en till övers, borde vara så, skicka mig ett pm.
Hur gick det till...?`
Vad blir utslitet?
Beslag har man ju bytt några men bomröret?
Re: Gennaker vs. spinnaker?
En del Segelmakare har begagnade segel, bara kolla på nätet.eriksbo1 skrev: Men - när nu alla övergår till gennaker, så borde ju rimligtvis finnas ett utbud på begagnade spinnar, ofta väl tämligen lite använda. Borde väl checka läget och se om man kunde komma över billigt. Hur är det förresten: kan man använda spinnakerbommen som spirbom för gennakern eller är den för tung och otymplig?
Och spinnbommen borde väl gå att spira med, den hänger ju i liften..
Den kan däremot vara för kort.
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
parasail
SWE 54 skrev
Plana?!Det var ju på Tyska...!
Är det en lyftande effekt man är ute efter?
Och i så fall i vilkte syfte?
/Susanne