Gennaker vs. spinnaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
eriksbo1
Diamantmedlem

Gennaker vs. spinnaker?

Inlägg av eriksbo1 » fre 26 jan 2007, 19:41

Nu när det är aktuellt med ny segelgarderob, uppstår frågan i rubriken. Varje sommar ligger spinnakerbommen surrad på då däck och spinnakern i sin säck med gajorna fästa och röd-, mast- och grönhornet prydligt sammanknutna redo för användning. Bara att hissa bommen, dra ut gajorna och hala upp.

Men, men....det blir liksom inte av, bekvämlighet eller en liten aversion mot risk eller vad det nu är. En gång per säsong ungefär, för skams skull. Faktiskt mindre för varje år som går. Ok, entusiasterna hötter med fingret, men så är det.

Hur vore det med en gennaker som undanvindsegel? Vad är prestanda jfrt med en spinnaker? Är det ett \"i verkliga livet\" ett problem att stagvända, förefaller lite komplicerat att få gennakern runt förstaget? Och viktigast av allt: vilka modifikationer måste man göra. Måste man ha peke eller kan man applicera den på ett vanligt rullfocksystem?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 26 jan 2007, 22:00

Snälla du använd spinnakern.

Det är bara att gå över tröskeln första gången.

Finns redan tillräckligt med kärringar på sjön.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 27 jan 2007, 03:08

Calle C skrev:Snälla du använd spinnakern.

Det är bara att gå över tröskeln första gången.

Finns redan tillräckligt med kärringar på sjön.
Varför så negativ Calle?
Det finns en del som inte vill eller kan använda sig av en spinnaker?
T,ex, jag. Jag seglar nästan uteslutande ensam ombord och då är det ganska svårt att få upp och hantera en spinnaker.
Jag har en gennaker med strumpa och det är den smidigaste lösning jag kan tänka mig för att få ett stort, vackert försegel som ger lite extra fart.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 27 jan 2007, 08:13

J@nne skrev: Varför så negativ Calle?
Det finns en del som inte vill eller kan använda sig av en spinnaker?
T,ex, jag. Jag seglar nästan uteslutande ensam ombord och då är det ganska svårt att få upp och hantera en spinnaker.
Jag har en gennaker med strumpa och det är den smidigaste lösning jag kan tänka mig för att få ett stort, vackert försegel som ger lite extra fart.
Är det så svårt att hantera spinnaren ensamt? Det gäller egentligen att planera alla moment och så finns det också hjälpmedel som t.ex. autopilot och spinnakerstrumpa.

Genaker är visserligen något enklare men endast pga. bomen saknas. På fördäck får man väl går ändå för att sätta fast genakern. :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 jan 2007, 09:34

Det är klart att man med lite frän machostil kan avfärda en gennaker som ett \"kärringsegel\" och påpeka att en spinnaker kan man sköta ensam om man vill. Det är sant, i många fall. Min fru kan segla spinnaker på egen hand med autopiloten påslagen och i lätt väder. (Det kan jag också, om någon börjar fundera). Om man ser spinnakern som något som hängs upp i när vinden går under 3 m/s, plattläns så för all del - inga problem.

När det blåser mer, så kräver en spinnaker en man (eller kvinna) på gajen (brassen, lovartsskotet,lovartsgajen) och en person på skotet (läskotet, lägajen) för att fungera, och rigga upp och rigga ner bommen kräver betydligt mer tid på fördäck än att haka i (och ur) gennakerns halshorn. Man kan (med träning) segla spinnaker ensam, på öppet vatten och rak kurs, med ett par bra självskotande winchar och ändamålsenlig utrustning - men det är inte \"enkelt\" - påstår man det så tror jag att man på ett litet trist sätt försöker framhålla sin egen färdighetsnivå på ett föga konstruktivt sätt.

Det är en annan sak när man seglar i skärgården, det skall gippas med jämna mellanrum och, leder och grundningar gör att man då och då får lova upp - en spinnaker blir ett arbetsamt segel när man behöver segla så. Eftersom (kärring eller ej) det verkar som jag är en av de få som verkligen har jämfört att segla med båda sorterna: I min värld är det ingen som helst tvekan att gennaker är det bättre allroundseglet för en liten besättning.

Man ger bort prestanda på plattläns, oacceptabelt för en (ban)kappseglare, men man vinner i förmåga att segla högt. Vanligen seglar man med en allroundgennaker högre än en flatskuren halvvindsspinnaker (en sån har inte många som inte redan har tre spinnakrar ombord). Med en spirbom löser man effektivt problemet med att en gennaker glider bakom storseglet i plattläns. Det är förbjudet i kappsegling, annars fungerar det utmärkt. Det är dock inget man behöver och gör man så blir det också mer att göra på däck.

Mina tips för enkel hantering: Skaffa en bra snabbhake (Wichard, typ) till halshornet. Snabb tvåmansbärgning görs då genom att man släpper halshornet och drar in och ner gennakern i ruffluckan mha skoten. Ha överlånga (tror man) skot, så gippar man enklare framför förstaget.

Strumpa har jag ännu ingen erfarenhet av. Antagligen är det också för kärringar. Som jag.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 27 jan 2007, 11:12

Det beror lite på vad som menas med svårt med.

Rent tekniskt sätt är det ju inte svårt att segla spinnaker och vi som gör det, vi gör det för att det går.
Dvs. det är inte såpass tungt utan att man oftast med ren handkraft löser det. Men med en spinnaker på över 60 m2 börjar det bli jobbigt i halvvindarna... särskilt på lovarts gajen.
Sen är det ju gipparna med, inga problem egentligen men om det blåser lite, går lite sjö, trång farled och massa båtar så kan det genast bli spännande.
För min egen del behöver jag något att fylla gapet mellan min spinnaker och genua, funderar på en gennaker just för att den kan vara lättare att hantera i manövrarna..

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » lör 27 jan 2007, 12:09

Prioriterar man att ha en flytande sommarstuga i jätteformat så är det här ett lysande exempel på vad man får välja bort. På mindre båtar är det inget problem att segla spinnaker på liten besättning även i hårdare vindar.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 27 jan 2007, 13:24

dator9 skrev:Prioriterar man att ha en flytande sommarstuga i jätteformat så är det här ett lysande exempel på vad man får välja bort. På mindre båtar är det inget problem att segla spinnaker på liten besättning även i hårdare vindar.
Vet inte hur du menar riktigt nu..
Liten besättning menades nog för de flesta här vara 1 st.

Det är inga problem att segla spinnaker på stora båtar heller i hårda vindar med liten besättning 2-3 st.

Men 1 st blir jäkligt jobbigt...:)

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 27 jan 2007, 13:24

Jag kan hålla med om att det går att segla spinnaker med liten båt och få i besättningen,Jag hade tidigare en Triss Magnum där jag seglade ensam med spinnaker. Men varför är så många så negativa till det här med gennaker? Det är ett utomordentligt bra allroundsegel och inte bara som ersättare till en spinne, utan även som ett komplement till den. Jag investerade även i en strumpa som gör att jag inte ens behöver lämna sittbrunnen. Kontrollinan är dragen dit ner för att underlätta sättningen. Varför måste en del göra det så besvärligt när det finns moderna hjälpmedel??

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 jan 2007, 13:50

dator9 skrev:Prioriterar man att ha en flytande sommarstuga i jätteformat så är det här ett lysande exempel på vad man får välja bort. På mindre båtar är det inget problem att segla spinnaker på liten besättning även i hårdare vindar.
Det är (jag vet, jag tror inte) enklare att segla spinnaker på en stabil båt än på en racer.

Med liten besättning menar jag ensam under seglandet, två under bärgning och sättning. Att segla spinnaker helt ensam har jag inte gjort sedan Shipman-28:an - den var väl runt 60 m2 om jag minns rätt.
Anders S

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » lör 27 jan 2007, 15:42

SWE54 skrev:

Det är inga problem att segla spinnaker på stora båtar heller i hårda vindar med liten besättning 2-3 st.

Med liten besättning menar jag två personer som är en väldigt vanlig semester eller nöjesbesättning efterssom det överenstämmer med antalet vuxna i en vanlig kärnfamilj (än så länge i alla fall). På en person kan jag hålla med om att det mer är för att visa att man kan.

Visst går det att segla spinnaker på två även i större båtar men det är bökigt och inte helt riskfritt om det blåser litet. Man har inte den där extra personen som kan gripa in när/om det trasslar till sig. Speciellt i gipparna när rorsman får ikläda sig rollen som mittgast och sköta gajarna. Detta avspeglar sig på det mest är mindre båtar som H-båt, IF. Maxi77, express mm som semesterseglar med spinnaker. Något som får mig att undra om det är verkligen är värt att ha en flytande sommarstuga, oavsett storlek på plånboken, när halva seglingen (för de flesta i alla fall) försvinner.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » lör 27 jan 2007, 15:43

SWE54 skrev:

Med liten besättning menar jag två personer som är en väldigt vanlig semester eller nöjesbesättning efterssom det överenstämmer med antalet vuxna i en vanlig kärnfamilj (än så länge i alla fall). På en person kan jag hålla med om att det mer är för att visa att man kan.

Visst går det att segla spinnaker på två även i större båtar men det är bökigt och inte helt riskfritt om det blåser litet. Man har inte den där extra personen som kan gripa in när/om det trasslar till sig. Speciellt i gipparna när rorsman får ikläda sig rollen som mittgast och sköta gajarna. Detta avspeglar sig på det mest är mindre båtar som H-båt, IF. Maxi77, express mm som semesterseglar med spinnaker. Något som får mig att undra om det är verkligen är värt att ha en flytande sommarstuga, oavsett storlek på plånboken, när halva seglingen (för de flesta i alla fall) försvinner.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » lör 27 jan 2007, 15:46

Anders S skrev:
Det är (jag vet, jag tror inte) enklare att segla spinnaker på en stabil båt än på en racer.

Med liten besättning menar jag ensam under seglandet, två under bärgning och sättning. Att segla spinnaker helt ensam har jag inte gjort sedan Shipman-28:an - den var väl runt 60 m2 om jag minns rätt.
Se mitt inlägg ovan med vad jag menar med liten. Av de uppräknade finns ju en del rätt stabila eller hur?

SWE54
Diamantmedlem

Re: Gennaker vs. spinnaker?

Inlägg av SWE54 » lör 27 jan 2007, 16:31

eriksbo1 skrev: Hur vore det med en gennaker som undanvindsegel? Vad är prestanda jfrt med en spinnaker? Är det ett "i verkliga livet" ett problem att stagvända, förefaller lite komplicerat att få gennakern runt förstaget? Och viktigast av allt: vilka modifikationer måste man göra. Måste man ha peke eller kan man applicera den på ett vanligt rullfocksystem?
För att återgå till frågan...
En del har ju iof besvarats men det fanns lite mer som verkar lite oklart..?
Gennakern är ett undanvinds segel, funkar inte lika bra på ren läns som spinnakern men i övrigt är det ju som sagts utmärkt.
Alltså man stagvänder inte med det, man gippar. Gennakern "blåser" runt staget med lite hjälp.
Hornet ska halsas för om förstaget, antingen i däck eller i ett peke/spröt.
Peke/spröt kan behövas om storen stör förmycket på undanvindsbogar...
Och går det att halsa den på genuarullen så varför inte prova. Men inte för att rulla den utan bara att utnyttja det fästet som redan finns.
Man kan sätta ett block i en kort tamp och sedan en halshornlina genom blocket så kan man justera förliket på gennakern.
Det finns små fina rullar till gennakrar för att göra hanteringen ännu mer bekväm.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 27 jan 2007, 16:38

Jag uppskattar omtanken, men med erfarenhet av båtar av de flesta storlekar upp till de här beramade \"flytande sommarstugorna\", så tror jag att man bortser från att även en 40-fotare inte är \"stor\" i den bemärkelsen att man inte kan segla den på två man. Naturligtvis är den större båten något mer krävande, på många sätt, men det är inte en avgrundsskillnad på att jobba ner (eller upp) en 110 m2-spinnaker och en på 60 (eller 40). Man kan inte göra \"fel\" utan få bekymmer på någon av dem, och gör man rätt är det inte så stor skillnad. Möjligen minskar slarv- och felmarginalerna en del - det kan ju vara.

Men det går ganska långt att dra slutsatsen att (de med) \"stora båtar\" varken kan eller vill segla. Detta sagt (och vi kan väl strunta i att käbbla om storlek ett tag?) så menar jag att en gennaker är ett utmärkt segel, mångsidigare än spinnakern och med förmåga att flytta ner gränsen för när man frestas titta på motorknappen även med lätt vind för om tvärs.
Anders S

Skriv svar