Segelduk dacron eller laminat
Segelduk dacron eller laminat
Hej
Vad har ni för erfarenhet av olika segeldukstyg?
Dacron eller cruisinglaminat? Vill ha ett bra segel som håller många år.
/Stefan
/Stefan
Jag har högkvalitativ dacron i mina segel. Segelmakaren rekommenderade det, då seglen var såpass små att det inte lönade sig att köpa dyrare segel för den typen av segling jag ägnar mig åt. Största seglet är genuan på 17 m².
Rätt eller fel råd från hans sida vet jag inte, men jag är jättenöjd.
Rätt eller fel råd från hans sida vet jag inte, men jag är jättenöjd.
Alla borde ha skägg
Är jag ute och cyklar om jag tror att ett laminatsegel är bra om man har den som rullsegel, men att ett storsegel som skall vikas och beslås över bommen efter varje segling åldras fortare om det är ett laminatsegel jämfört med dacronduk? Om denna logik stämmer, kanske rullgenua i laminat och storsegel i bra dacronduk kan vara en bra kombination.
Vad säger ni som kan mer om detta?
---
Bosse
Monsun 31, #116
Bosse
Monsun 31, #116
Laminatseglets nemesis (en av dem) är ju mögel i laminatet, så torrt och/eller luftigt är ju bra. En laminatstor som läggs i runda veck i ett rymligt segelkapell skall inte behöva fara illa. Men det är viktigt att det finns ventilation. Ett \"stack-pack-fodral\" eller liknade som innesluter hela seglet, med dragkedja och allt skall nog ha paneler i andsmaterial för att bli bra.
Ny nivå på segelnörderi: kapell i rätt material
Ny nivå på segelnörderi: kapell i rätt material
Anders S
Re: Segelduk dacron eller laminat
Mycket bra och aktuell fråga: Står själv inför detta plågsamma val för en trettioenfotare med rullgenua. Vad skall en "avancerad familjeseglare" välja i den uppsjö av nya material och skärningar som finns att tillgå? Arbetshypotesen har hittills varit gamla, trygga dacron, men jag har börjat tveka. Laminat är 15-20 procent dyrare, men påstås ge bättre segling. Är det fortfarande så att dacron sakta men säkert blir slutseglade efter ett dussin år, medan laminaten är högklassiga sju-åtta år och sen pajar totalt med en gång? Hur är det med UV-känsligheten för laminaten? Hantering och hållbarhet? Vilka skärningar skall man gå in för?asdsj skrev:Hej
/Stefan
Det är säkert ganska många som river sig i skallen över samma problem.
Det är inte laminatet i sig som är känsligt utan materialvalet.Segelbo skrev:Är jag ute och cyklar om jag tror att ett laminatsegel är bra om man har den som rullsegel, men att ett storsegel som skall vikas och beslås över bommen efter varje segling åldras fortare om det är ett laminatsegel jämfört med dacronduk? Om denna logik stämmer, kanske rullgenua i laminat och storsegel i bra dacronduk kan vara en bra kombination.
Väljer man ett laminat i rätt material så håller det längre än ren Dacron.
Dom sk cruisinglaminaten är oftast en variant på Dacron (Polyester) och är lika "okänsligt" ur viksynpunkt som Dacron men har mycket bättre fomegenskaper. Något dyrare men längre livslängd.
Dacron blir egentligen slutseglat bra mycket tidigare än ett dussintal år är jag rädd..eriksbo1 skrev:.. Är det fortfarande så att dacron sakta men säkert blir slutseglade efter ett dussin år, medan laminaten är högklassiga sju-åtta år och sen pajar totalt med en gång? Hur är det med UV-känsligheten för laminaten? Hantering och hållbarhet? Vilka skärningar skall man gå in för?
Det är säkert ganska många som river sig i skallen över samma problem.
Det är normalt inget att oroa sig för.
Hej !
Enda gången jag fortfarande skulle rekommendera dacron är till små segel, där lasterna inte är så stora, och i vissa fall på något större storsegel om de är högsmala (lång mast och kort bom). Anledningen till det senare är att med en sådan geometri hamnar lasterna i seglet ganska mycket tvärs våderna där dacronet är hysat stumt. En gammeldags båt (dvs med slips till storsegel och stor överlappande genua) kan en laminatgenua och en dacronstor fungera bra. Kom inte på tanken att göra en hyfsat stor genua i dacron, skillnaden med en i laminat är som natt och dag (eller att ha maximala buken 20% från förliket (laminat) eller 20 % från akterliket (dacron)). Jämför man med hur en flygplansvinge ser ut från sidan så förstår man skillnaden. Jag har aldrig sett ett plan som karar att backa i luften.....
OE36 Crown+
Niklas Strandberg
Enda gången jag fortfarande skulle rekommendera dacron är till små segel, där lasterna inte är så stora, och i vissa fall på något större storsegel om de är högsmala (lång mast och kort bom). Anledningen till det senare är att med en sådan geometri hamnar lasterna i seglet ganska mycket tvärs våderna där dacronet är hysat stumt. En gammeldags båt (dvs med slips till storsegel och stor överlappande genua) kan en laminatgenua och en dacronstor fungera bra. Kom inte på tanken att göra en hyfsat stor genua i dacron, skillnaden med en i laminat är som natt och dag (eller att ha maximala buken 20% från förliket (laminat) eller 20 % från akterliket (dacron)). Jämför man med hur en flygplansvinge ser ut från sidan så förstår man skillnaden. Jag har aldrig sett ett plan som karar att backa i luften.....
OE36 Crown+
Niklas Strandberg
Mycket bra och aktuell fråga: Står själv inför detta plågsamma val för en trettioenfotare med rullgenua. Vad skall en "avancerad familjeseglare" välja i den uppsjö av nya material och skärningar som finns att tillgå?eriksbo1 skrev:asdsj skrev:Hej
/Stefan
Båten är alltså en Inferno 31 (+- =Crown 31) d v s en lite racigare familjebåt. Segelmakarens offert inkommer nästa vecka: rimliga råd ger han säkert om olika alternativ, men något borde man ju kunna tycka själv. Hör själv till den kategori av seglare för vilken utvecklingen på material- och tillskärningssidan gått så snabbt att man inte riktigt hunnit hänga med, speciellt då det gäller laminaten. Läste tråden om material för genua, men den gick lite över min horisont! Vad är alltså Pentex? Inte en kamera väl!?
Pentex är en sorts trimmad polyester, stummare och starkare. Det handlar om förstärkningstrådarna i \"scrimmet\", dvs rutnätet som står för styrkan i laminatsegel. Pentex är väl åtminstone dubbelt så starkt, och man kan ta ut det i styrka eller vikt, som vanligt. De andra delarna av laminatseglet, folien och taften ändras ju inte av att man har Pentex i scrimmet, så därför kan man inte ändå få \"halva vikten\".
Det är nog ett bra förslag, om du får ett sådant.
(Givetvis är reklambilderna på sådana segel tagna med en Pentex-kamera.)
Det är nog ett bra förslag, om du får ett sådant.
(Givetvis är reklambilderna på sådana segel tagna med en Pentex-kamera.)
Anders S