Landström till Mamba 29
Landström till Mamba 29
Jag vill installera landström till min Mamba 29 men är helt rudis på el. Kan nån hjälpa mig? Vad behöver jag ha för grejer?
Jag vill kunna ladda batterierna i hamn, kunna se på 12V TV och köra andra 12V saker obegränsat (nästan) när vi ligger i hamn.
Skulle vilja ha en infälld kontakt i sittbrunnen in i stuvfacket.
Inverter, vad gör den och måste jag ha en sån?
Var och hur kopplar jag vad?
Som ni förstår så är el och jag ungefär som att röka cigarr under vatten. Inte kompatibelt.
Hjälp mig ...... och ha lite tålamod..
/Jörgen
Jag vill kunna ladda batterierna i hamn, kunna se på 12V TV och köra andra 12V saker obegränsat (nästan) när vi ligger i hamn.
Skulle vilja ha en infälld kontakt i sittbrunnen in i stuvfacket.
Inverter, vad gör den och måste jag ha en sån?
Var och hur kopplar jag vad?
Som ni förstår så är el och jag ungefär som att röka cigarr under vatten. Inte kompatibelt.
Hjälp mig ...... och ha lite tålamod..
/Jörgen
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ström ombord
finns en bra bok om ström ombord.
Den heter Elombord av Anders Jangö där finns bra beskrivningar om laddning både på sjön & iland, samt vilka fallgropar som finns.
Den finns bla att köpa på Nautiska bokklubben.
http://www.nautiskabokklubben.se
Den heter Elombord av Anders Jangö där finns bra beskrivningar om laddning både på sjön & iland, samt vilka fallgropar som finns.
Den finns bla att köpa på Nautiska bokklubben.
http://www.nautiskabokklubben.se
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Så här skulle jag göra:
1)Kolla in www.batteknik.se
2)Investera i \"Elsystem för båtar\" som säljs på denna site
3)Läsa boken och reda ut ev. frågetecken via mail på battekniks hemsida
4)Köpa prylar och koppla in.
Lycka till!
Niklas Strandberg
OE36 Caprice
(som får nytt elsystem i vinter...)
1)Kolla in www.batteknik.se
2)Investera i \"Elsystem för båtar\" som säljs på denna site
3)Läsa boken och reda ut ev. frågetecken via mail på battekniks hemsida
4)Köpa prylar och koppla in.
Lycka till!
Niklas Strandberg
OE36 Caprice
(som får nytt elsystem i vinter...)
Notera bara att sedan 1999 gäller starkströmsföreskirfter för el i fritidsbåt.
Endast behörig fackman får utföra installation i fritidsbåt.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/elsak3a.pdf
Kan ju vara viktigt ur ren försäkringsfråga...
Endast behörig fackman får utföra installation i fritidsbåt.
http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/elsak3a.pdf
Kan ju vara viktigt ur ren försäkringsfråga...
En jordfelbrytare (fuktskyddad) i land (man kan hitta oskyddade urtag) och ordentliga grenkontakter fungerar väl det också. Poängen är ju att man inte oavsiktligt bygger in korrosionsproblem och säkerhetsmässigt kan det nog vara hugget som stucket bara man garanterat har en jordfelsbrytare för personsäkerhetens skull.
Jag har ett mycket enkelt system i min båt (installerat före -99), där det (bara) finns ett intag och en jordfelsbrytarburk med två urtag. Ett är till vv-beredare/batteriladdare, ett är till elen i verkstaden. Skall det dammsugas eller annat gäller en förlängningskabel från verkstan. Rysarkopplingarna ser man mest på land, med allsköns skräp i form av ojordad(!) skarvkabel, trasiga grenkontakter och inomhuskabel liggande i vattnet...
Med en bra 12V-laddare (stark, snäll mot batterierna) kan man ju pckså använda 12V mycket mer för belysning, pumpar, serviceuttag etc, och då får man bara 220V på ett ställe i båten och inte i urtag över hela båten. Det tycker jag personligen känns vettigt i lättjordad miljö...
Jag har ett mycket enkelt system i min båt (installerat före -99), där det (bara) finns ett intag och en jordfelsbrytarburk med två urtag. Ett är till vv-beredare/batteriladdare, ett är till elen i verkstaden. Skall det dammsugas eller annat gäller en förlängningskabel från verkstan. Rysarkopplingarna ser man mest på land, med allsköns skräp i form av ojordad(!) skarvkabel, trasiga grenkontakter och inomhuskabel liggande i vattnet...
Med en bra 12V-laddare (stark, snäll mot batterierna) kan man ju pckså använda 12V mycket mer för belysning, pumpar, serviceuttag etc, och då får man bara 220V på ett ställe i båten och inte i urtag över hela båten. Det tycker jag personligen känns vettigt i lättjordad miljö...
Anders S
Kompletterande fråga till Calle C då.....
Skulle det alltså räcka med en vanlig batteriladdare direkt på batteriet och en sladdi land??
Det vore ju en toppen-lösning!
/Jörgen
Det vore ju en toppen-lösning!
/Jörgen
Ja i princip är det så enkelt men det finns såklart några saker som bör uppfyllas...
Utdrag ur Elsäk 1999:05
—Stickpropp och apparatanslutningsdon skall vara för industribruk.
—Anslutningskabel typ HO7RN-F (extra mångtrådig naturgummikabel)
eller likvärdig, längd c:a 25 m (Just 050309). Kabeln skall vara utan
skarv och förgrening.
—På båten skall apparatag av industrityp användas , eller fast monterad
anslutningskabel.
—Montering av stickpropp och apparatanslutningsdon får göras av den
som har nödig kännedom.
—Vid dylik montering bör beaktas att ansvaret för kopplingen åligger
den som har gjort monteringen.
Min kabelvinda upfyller inte kravet på kabeltyp, har tänkt byta den men inte blivit av ännu...
Utdrag ur Elsäk 1999:05
—Stickpropp och apparatanslutningsdon skall vara för industribruk.
—Anslutningskabel typ HO7RN-F (extra mångtrådig naturgummikabel)
eller likvärdig, längd c:a 25 m (Just 050309). Kabeln skall vara utan
skarv och förgrening.
—På båten skall apparatag av industrityp användas , eller fast monterad
anslutningskabel.
—Montering av stickpropp och apparatanslutningsdon får göras av den
som har nödig kännedom.
—Vid dylik montering bör beaktas att ansvaret för kopplingen åligger
den som har gjort monteringen.
Min kabelvinda upfyller inte kravet på kabeltyp, har tänkt byta den men inte blivit av ännu...
Jörgen63 använd kablar och grenkontakter som är gjorda för att användas utomhus, samt sätte en jordfelsbrytare så är du säker är min tolkning. På men mamba 29 klara man sig utan fast installation.
När det gäller batteri laddare så köp en i en båt affär för ca 1000 kr, billigare laddare har för dålig kapacitet t.ex. Biltemas.
När det gäller batteri laddare så köp en i en båt affär för ca 1000 kr, billigare laddare har för dålig kapacitet t.ex. Biltemas.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det lönar sig att skafa en switchad laddare istället för en med transformator, eftersom landströmsspänningen ofta understiger det nominella värdet...
ja, alltså, när 10 båtar kopplar in sej på samma landströmskontakt räcker strömen inte till, man får ut kanske 210 volt i stället för 230, och då laddar en Biltemaladdare nästan inte alls, eftersom laddningsspänningen blir lägre än vad den ska vara=>ingen ström grycks in i batteriet.
ja, alltså, när 10 båtar kopplar in sej på samma landströmskontakt räcker strömen inte till, man får ut kanske 210 volt i stället för 230, och då laddar en Biltemaladdare nästan inte alls, eftersom laddningsspänningen blir lägre än vad den ska vara=>ingen ström grycks in i batteriet.
Tack tack tack för alla bra tips och ideer!! En kompletterande fråga: Om jag nu väljer alternativet med laddare och sladd i land. Hur kan jag ladda alla tre batterierna? Går det att ladda alla tre samtidigt?
Tydligen är det fler än jag som sitter och suktar efter seglingväder i vintermörkret. det uppskattas mycket. Många och snabba svar. Tack igen!
/Jörgen
P.S. Finns det nån Mamba-klubb?? D.S.
Tydligen är det fler än jag som sitter och suktar efter seglingväder i vintermörkret. det uppskattas mycket. Många och snabba svar. Tack igen!
/Jörgen
P.S. Finns det nån Mamba-klubb?? D.S.