Forumliv
Forumliv
Det är fascinerande att följa hur var och varannan tråd i ett forum utvecklar sig till att bli tyckarnas julafton. Och hur upprörda debatanterna blir på varandra ganska raskt. Det måste finnas sociologiska studier av varför det blir så här. Troligen har det att göra med att ett antal etikettspärrar som vi har när vi diskuterar IRL inte finns med i det elektroniska mötet. Kroppsspråk, röstläge, med flera uttrycksmedel försvinner ju, samtidigt som mediet är så snabbt att vi på något sätt uppfattar att det är ett vanligt samtal vi ägnar oss åt. Samma förhållanden finns att studera i mejlkonversationer och chattar.
Om man tänker tillbaka på den tiden då vi skrev brev för hand och det tog dagar eller veckor att få svar, så uppstod inte det här beteendet, troligen därför att det just tog så lång tid att skriva så eftertanken hann med. Och så kostade det ju pengar att skicka brevet så man la ju inte ut kostnad på att skicka ogenomtänkta saker.
Bara funderingar ....
/j
Om man tänker tillbaka på den tiden då vi skrev brev för hand och det tog dagar eller veckor att få svar, så uppstod inte det här beteendet, troligen därför att det just tog så lång tid att skriva så eftertanken hann med. Och så kostade det ju pengar att skicka brevet så man la ju inte ut kostnad på att skicka ogenomtänkta saker.
Bara funderingar ....
/j
Re: Forumliv
Ja det kan ju lätt bli ungefär som Arne Anka brukar ju säga, nämligen nåt i stil med:jason skrev:Det är fascinerande att följa hur var och varannan tråd i ett forum utvecklar sig till att bli tyckarnas julafton. Och hur upprörda debatanterna blir på varandra ganska raskt. Det måste finnas sociologiska studier av varför det blir så här. Troligen har det att göra med att ett antal etikettspärrar som vi har när vi diskuterar IRL inte finns med i det elektroniska mötet. Kroppsspråk, röstläge, med flera uttrycksmedel försvinner ju, samtidigt som mediet är så snabbt att vi på något sätt uppfattar att det är ett vanligt samtal vi ägnar oss åt. Samma förhållanden finns att studera i mejlkonversationer och chattar.
Bara funderingar ....
/j
- Att tänka sig för innan man talar är som att torka sig i röven innan man skitit!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Forumet
Tycker att de spontana svaren är de bästa/roligaste ( för det mesta) 
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Det jag tycker mig se är att avståndet mellan vanlig debatt och personangrepp är mycket mindre på ett forum än IRL. Och så måste det kanske bli när så stor del av protokollet - kroppsspråk, tonfall mm - inte finns med. Jag tror man ganska enkelt skulle kunna få ihop en 5-poängs uppsats bara genom att följa tråden om bredband i båten, den om stora och små båtaroch den idag uppvakande tråden om SPAM på forumet. Därmed inte sagt att någon av de personerna som gjort inlägg i dessa trådar är anklagade för något som helst
/j
/j
Håller med om att kvaliteten på inläggen varierar start. Det är inte spontaniteten i sig som är \"problemet\" (den är bra den, eftersom man kan få svar på en fråga inom 15-30 minuter).
Problemet är det käbbel som alltsom ofta uppstår kring subjektiva åsikter. Som att man försöker pracka på andra sin åsikt, istället för att diskutera originalfrågeställningen. Låt bli det och håll diskussionen på en högre, men spontan, nivå!
(nu får jag givetvis mothugg, eftersom några säkert tycker att hela tjusningen med forumet är käbblet
)
Man kan roa sig med att använda den utmärkta funktionen \"Alla inlägg som <namn> gjort\". Då man ser alla inlägg från en enskild debattör ihop så förundras man ibland över att det är käbbel och bråk i var och varannan kommentar.
Problemet är det käbbel som alltsom ofta uppstår kring subjektiva åsikter. Som att man försöker pracka på andra sin åsikt, istället för att diskutera originalfrågeställningen. Låt bli det och håll diskussionen på en högre, men spontan, nivå!
(nu får jag givetvis mothugg, eftersom några säkert tycker att hela tjusningen med forumet är käbblet
Man kan roa sig med att använda den utmärkta funktionen \"Alla inlägg som <namn> gjort\". Då man ser alla inlägg från en enskild debattör ihop så förundras man ibland över att det är käbbel och bråk i var och varannan kommentar.
Att tänka på när man gör detta är att man då måste öppna varje inlägg för att inte riskera att läsa citat från någon annan...Tommy skrev: Man kan roa sig med att använda den utmärkta funktionen "Alla inlägg som <namn> gjort". Då man ser alla inlägg från en enskild debattör ihop så förundras man ibland över att det är käbbel och bråk i var och varannan kommentar.
I övrigt får man väl ta det för vad det är
Med en nypa salt och glimten i ögat..
Det kommer alltid att tyckas om saker o ting.
Allt är säkert inte menat som "absoluta sanningar"
I alla fall inte från mig. Jag kastar gärna in en brandfackla då o då...
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Sailguide!
Tycker också att det är trivsammare stämning på sailguide, här vågar man ju ställa frågor utan att bli påhoppad om allt & inget & de flesta är ju hjälpsamma & delar med sig av sina erfarenehter & sin kunskap.
Sen finns det ju alltid personer som gnäller, de stöter man på överallt i livet.
Alla kanske inte det så kul i livet!!
Själv försöker jag leva efter= man har inte roligare än man gör sig!
Sen finns det ju alltid personer som gnäller, de stöter man på överallt i livet.
Alla kanske inte det så kul i livet!!
Själv försöker jag leva efter= man har inte roligare än man gör sig!
/Susanne
Den som är petnoga med att alla inlägg strikt håller sig till saken, kan med fördel vända sig till Kryssarklubbens forum i stället. Nackdelen är att dialogen stympas, vilket faktiskt får konsekvenser även för lösningen av ursprungsfrågan: den mänskliga fantasin vevas inte igång. De flesta trådarna är där mycket korta.
Rudi
Rudi
Ett görseriöst forum som bara håller sig till torra sakfrågor attraherar inte tillräckligt med folk för att överleva. Det finns massor med exempel på detta på nätet.
De som tycker att Sailguide inte är seriöst rekommenderas
http://www.ybw.com/forums/postlist.php/Cat/0/Board/ym
Där tröttnar man aldrig, så roliga är deltagarna.
Internetforum lever med dem som deltar. Torra forum dör, roliga överlever och frodas.
De som tycker att Sailguide inte är seriöst rekommenderas
http://www.ybw.com/forums/postlist.php/Cat/0/Board/ym
Där tröttnar man aldrig, så roliga är deltagarna.
Internetforum lever med dem som deltar. Torra forum dör, roliga överlever och frodas.
Rudi har et viktig poeng der. Tilsammen består forumet av stor mengde kreative mennesker. Stiller en for strenge krav til at alle innlegg skal være "vitenskapelig" holdbare, vil en samtidig hindre at mange gode ideer kommer fram til de andre. Dette kan være gode ideer som andre kan bygge videre på.Rudi skrev:..." Nackdelen är att dialogen stympas, vilket faktiskt får konsekvenser även för lösningen av ursprungsfrågan: den mänskliga fantasin vevas inte igång."...
Rudi
På den andre siden vil også det som er dårlige (eller kanskje direkte farlige) ideer bli kritisert, slik at den som framsetter de, blir klar over svakhetene.
Jeg synes derfor at forumet bør holde "stø kurs"!
Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, menar naturligtvis inte att det ska vara \"torrt och sakligt\". Sailguide är utmärkt just för att så många deltar med snabba och hjälpsamma inlägg!
Det man skulle kunna vara utan, som många säkert håller med om, är att en del subjektiva frågor ibland utvecklar sig till någon sorts kamp mellan personer som till varje pris anser sig sitta inne med sanningen (och alla andra ska helst också tycka likadant, annars annars
)
En del trådar är mer subjektiva än andra. T.ex. \"Vilken båt är bäst\", där är det ju helt naturligt med en debatt med en hel del smällar.
Men om någon frågar \"Jag vill ha hjälp med att koppla upp enhet <AA> mot enhet <BB>\" och som svar får \"Det är ju helt knäppt att använda elektronik i båten, man ska segla
\" osv osv, då tycker jag inte att det är speciellt konstruktivt-
Det man skulle kunna vara utan, som många säkert håller med om, är att en del subjektiva frågor ibland utvecklar sig till någon sorts kamp mellan personer som till varje pris anser sig sitta inne med sanningen (och alla andra ska helst också tycka likadant, annars annars
En del trådar är mer subjektiva än andra. T.ex. \"Vilken båt är bäst\", där är det ju helt naturligt med en debatt med en hel del smällar.
Men om någon frågar \"Jag vill ha hjälp med att koppla upp enhet <AA> mot enhet <BB>\" och som svar får \"Det är ju helt knäppt att använda elektronik i båten, man ska segla
Jag fattar din poäng och kanske är det inte konstruktivt i sakfrågan. Å andra sidan har jag varit med om i liknande diskussioner där frågan "hur kopplar jag in X" faktiskt lett till svaret "fan du har rätt vad ska jag ha X till, så nu slipper jag både lägga pengar på X och bry mig om hur jag ska koppla in det. Kan även bjuda frugan på middag med pengarna och tiden jag sparat".Tommy skrev:
Men om någon frågar "Jag vill ha hjälp med att koppla upp enhet <AA> mot enhet <BB>" och som svar får "Det är ju helt knäppt att använda elektronik i båten, man ska segla![]()
" osv osv, då tycker jag inte att det är speciellt konstruktivt-
Så även icke-konstruktiva svar kan ibland tända en gnista som leder till något bra.
Ett annat exempel av liknande art var ju tråden här nyligen där frågan ställdes varför alla ska ha så stora båtar. Tråden slutade med en diskussion vilken _stor_ båt som var bäst...