Forgus 31

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Moneth
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:43

Forgus 31

Inlägg av Moneth » tis 23 jan 2007, 17:05

Hej!
Jag har köpt mig en Forgus 31 (första segelbåten) och undrar om det finns någon som har eller vet var man kan få tag på tester av båten.
Från båtidningar tex. Då båten är från -78 så finns det kanske inte så mycket att få tag på.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 23 jan 2007, 17:14

Grattis till ny fin båt..

Forgus 31 är enligt mitt tycke en mycket bra välseglande och stabil båt.
En båt som tål det mesta.
Den testades i ett flertal tidningar när den kom, leta på nätet så kanske du hittar något eller i kryssarklubbens arkiv.
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tis 23 jan 2007, 17:18

Båtnytt nr. 7 1976. Gå in på www.batnytt.se, tryck på \"beställ tester\". Där finns den. Det kostar några spänn.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tis 23 jan 2007, 17:20


Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 23 jan 2007, 19:02

Jag gratulerar också! Att segla är en extra dimension av livet man inte vill vara utan sen man en gång prövat på det. Att bläddra i kataloger och ha sina funderingar på vintern är också suveränt. Jag brukar vara i min båt och mixtra nästan varje dag på vintern.
Nu ska jag gå in på \"båtfakta\" och titta vad det står om Forgus 31.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 23 jan 2007, 19:09

Har du sett att det finns ägarkommentarer om många båtar här på sailguide? Om Forgus 31 finns det hela nio nerskrivna kommentarer, bla annat den här:





Synpunkter om Forgus 31 införd 23/10/2003
Synpunkter lämnade av: Lars Zackariasson
Båtens årsmodell: 1976
Års erfarenhet av modellen: 27
Användningssätt: Familje & kappsegling
Normal besättning: 2 personer
Seglingsegenskaperna: Som långfärdsutrustad mycket styv. Kryssar mycket bra, speciellt i friska vindar. Kursstabil och lättstyrd, även med vindroder i hårt till havs. Har långseglat, 2 personer ombord runt om i världen sedan 1996.
Hur det är att bo i båten: Har levt ombord sedan 1996.
Positiva egenskaper: Starkt byggd. Håller, även vid kraftiga grundstötningar. Lugn och säker ute på haven. Inga överaskningar. Styv, dvs kan föra rel. mycket segel även i hårt väder mot vinden. Mycket rymlig för att vara en 31 fotare.
Problem / svaga punkter: Har inte hittat några svaga punkter. (peppar,peppar...)
Genomförda förbättringar: Eftersom vi bor i båten sedan 1996 och långseglar är båten kompletterad med massor av utrustnig. Har inte gjort några speciella ombyggnader jfrt med standardinredning. Ger gärna tips till ev. intresserade.
Övriga kommentarer: Delar gärna med mig av våra erfarenheter till ev. intresserade för långsegling
E-mail: kg4wnt@winlink.org
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HaHa
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 19 okt 2006, 13:08

Inlägg av HaHa » tis 23 jan 2007, 22:44

Norske Seilmagasinet har også testet Forgus 31. Stor båt til halvtonner å være. Send meg en melding hvis du vil ha en kopi.

Lykke til med båten!

- Harald

Moneth
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 23 jan 2007, 10:43

Inlägg av Moneth » ons 24 jan 2007, 10:53

Tack för alla svar.
Vi har varit inne och tittat på vad folk tycker om sina båtar.
Det var en av anledningarna till att vi blev intresserad av Forgus 31. Som vi hittade av en slump.
Ägarna verkar helnöjda med båten.
Det är inte lätt att hitta en båt om man som vi är rookies på området.
Det finns en hel del att välja på.

Skriv svar