Comnav i USA = Silva ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Comnav i USA = Silva ?

Inlägg av Nubben » tor 18 jan 2007, 12:33

http://www.navstore.com/instruments.aspx

Denna butik verkar sälja silvaprodukter under namnet comnav i USA och dessutom till väldigt förmånliga priser.

1) Tror ni att produkterna är exakt de samma som silva säljer i Europa
2) Tror ni att det går bra att beställa (till finland) utan att ryka på extra kostnader, tull, moms, annat isf vad?
3)ifall man åker på extra kostnader, i vilken nivå bruakr de vara?

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Inlägg av sotarn » tor 18 jan 2007, 12:49

1. Ser lika ut men jag är inte säker på att det är samma saker.

2/3. Du skall nog räkna med att få betala tull och moms redan i den ursprungliga kalkylen. Den svenska momsen är ju 25% och jag tror att tullsatsen är 4% om den debiteras. Detta tillsammans med fraktkostnader och osäkerheten av att ändå köpt in produkterna från en 'okänd' firma i utlandet gör att jag tycker priset skall vara klart mindre än 50% av listpriset i butiker i närheten under förutsättning att vara är identisk (eller i vart fall helt likvärdig) för att det skall vara ide att beställa.

Åker man dit personligen så kan det vara en annan femma eftersom man då lättare slipper ifrån införsel-momsen. Å andra sidan kan du se momsatsen som en investering i AB Sverige (eller Suomi OY?) som du i princip får tillbaka på någonting annat inom den sociala försäkringen. Så länge som vi har det systemet skall väl alla försöka dra sitt strå till stacken oich inte smita undan avgifterna?
//Daniel

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

påslag...

Inlägg av morg » tor 18 jan 2007, 12:57

Till sverige blir det iaf moms 25 % som påslag direkt och även tull på kanske 0-10 % beroende på klassning om du inte lyckas lura den igenom tullen på något sätt. Avsändande företag sätter värde på godset och speditören (typ UPS) räknar av moms och tulltariff. Det finns en kalkylator på svenska tullverkets hemsida för våra förhållanden här.

Det fungerade iaf på detta sätt när jag köpte fotoutrustning från USA. Det blev efter lite eftertanke (iaf för optik) billigare att ta från tyskland med sina 16 % i moms och nada i tull men då hade sverige en kursförmån mot en svag euro.

Vad jag hört är det stört omöjligt att få UPS och liknande företag att misslyckas med att ta ut tull + moms även om man kan ha tur de har avtal med svenska posten/tullen. Räkna absolut med att få betala tull+moms och se annat som bonus.

En annan sak är garantier etc. Silva ser nog inte på denna \"greymarket\" import med blida ögon och du får räkna med att skicka sakerna till USA för reparation om något skulle vara fel.

Frakten från USA är dessutom dödlig och läggs till priset innan moms + tull debiteras.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 18 jan 2007, 13:07

Ok,
Ingen bra idé alltså. Finns det återförsäljare inom EU som kan rekommenderas då?

Är det någon som vet när Silvas nya produkter kommer ut, den kabelfria vindgivaren och den nya seadata serien som väl ersätter Star?

Kapten C
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » tor 18 jan 2007, 15:42

Nubben skrev:Finns det återförsäljare inom EU som kan rekommenderas då?
Här är två i England:

http://www.seamarknunn.com/catalog/index.htm
http://www.yachtbits.com/

Jag har inte själv handlat av dessa två, men hört andra som gjort det och är nöjda. Jag kollade upp fraktkostnaden och den var överkommlig. Från Seamarknunn skulle en låda Tacktick T104 kosta £ 38,00 GBP.

/Uffe

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 18 jan 2007, 16:01

Vari består skillnaden i dessa nya Nexus NX exempel seadata eller wind jämfört med de \"gamla\" Silva NX2-systemena/displayerna ?

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 18 jan 2007, 23:08

Se t.ex. Nexuspaketet på denna sida:

http://www.yachtbits.com/nexus/nx_system_packs.php

Nexus NX Sea Data och Nexus NX Wind med trådlös vindgivare samt WSI Interface box som jag antar att är Silvas \"server\". Plus detta även logg- samt ekolodgivare.
Är detta nu samma som ifjol marknadsfördes som Silva NX2 instrument? De ser väldigt lika ut i alla fall.
Priset är ju också väldigt fördelaktigt jmf med åtminstone hjertmans.
Tycker att det verkar vara ett vettigt nybörjarpaket för vilken kappseglande båt som helst. Dessutom verkar ju NX gå att bygga ut hyggligt, såtillvida att det är samma som gamla NX2 d.v.s. .

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 18 jan 2007, 23:31

Fast nu bev jag lite tveksam om WSI-boxen fungerar som en vanlig silva server eller endast är för den trådlösa funktionen.
Silva/Nexus borde definitivt göra något åt sina hemsidor, lansera nya produkter utan att presentera dem ordentligt på sin hemsida! :o

Skriv svar