Varför skall alla ha så stor båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Högre status

Inlägg av Håkan » lör 13 jan 2007, 22:03

Fredrik skrev:
kalle4 skrev:En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare.
För det första: Jag visste inte att en 30-fotare batraktades som liten, det har jag aldrig tyckt...

Jag har aldrig känt så mycket status som när vi tillbringade en midsommarhelg på Utö i IF-båten för några år sedan. Eftersom vi skulle kappsegla veckan därpå tillbringade vi dagarna med att träna på mysingen (visst heter det så?). Någon motor har vi aldrig haft på den båten, så det blev till att segla in och ut ur den knökfulla hamnen varje dag. Varje gång vi seglade in i hamnen och lade till, kom det massor av folk och ville prata, de tyckte att det var fantastiskt att det finns folk som kunde hantera sin båt på det sättet. Ibland fick vi applåder och alltid blev vi bjudna på något att dricka... Samtidigt var hamnen full av stora båtar med bogpropellrar och massa motorer, där skepparen inte vågade lägga ut och när de gjorde det blev det oftast stor hamnshow. Dessa besättningar hade inte hög status, oavsett hur dyr båt de hade.

Status köper man inte, det förtjänar man!
Jag antar att ni hade klarat att lägga ut med en stor båt från exemplet ovan men att de inte skulle klara att segla in er IF!
Så återigen, det är inte båtarna det är fel på.

Jag hade funderingar på att nästa båt skulle bli en mindre, kanske en liten trimaran och sedan hyra för semestern men siktar nu in mig på en stor båt igen.
Varför?
Vet inte riktigt men jag tror jag vill äga båten jag seglar så att man känner till den, arbetsinsatsen blir förvisso högre men man kan alltid få hjälp och till sist tror jag det blir billigare.
MEN jag kan ju ändra mig, jag har inte köpt nån båt ännu...

/ H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 13 jan 2007, 22:07

Jo

Båtens storlek har betydelse.
Seglar själv en äldre 40 fotare, har seglat massor av olika båtar under 50 år.
Den stora grejen är hur båten tar vågorna.... :wink:

Seglar mest över Skagerack och Kattegatt, då bör båten i vattenlinjen vara över 8 meter om du ska kunna segla när det blåser.
Toppfart på en surf är en grej som känns skönt, men dra hem från Läsö till björlanda och lägg till och dra ner seglen, titta sedan på klockan och se att det hela har gått på under 5 timmar, då är det GÖTT
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 22:10

Köp dig nu en X-99:a så du får lite lugn o ro...
Det är ju bara att montera på skena fram och köra självslående..

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 22:17

satsa på en LITEN båt istället http://home.triad.rr.com/lcruise/swampthing1.htm

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 13 jan 2007, 22:23

Matsa
Den var väldigt lik den jag såg Sven Lundin segla förra vintern i Skärhamn
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 22:35

den är jättelyxig!
inga problem med värmare, toa, elsystem, inombordare, för det finns inte. mer tid för segling.vilket lär behövas om man ska lyckas ta sej nånstans

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 22:36

Jo det där kräver väl en hel del tålamod kan jag tro....

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

En annan aspekt...

Inlägg av AndersJ » sön 14 jan 2007, 07:00

...är ju att när allt fler seglar i allt större båtar så blir det allt färre båtar i trånga, besvärliga och iböand grunda naturhamnar. Trots närheten till en miljonstad och att vi ofta har varit ute i högsäsong så tycker jag att det har blivit mer plats snarare än tvärtom.

Det måste vara fler än jag som gjort den observationen?

Men det ska villigt erkännas att vartefter åren går så känns tanken på att kunna stå rak i båten lockande, de moderna båtar under ca 32 fot som visas på mässorna idag som erbjuder enormt lyxigt boende betraktas som små och som varvens \"minstingar\"!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 14 jan 2007, 10:25

SWE54 skrev:Köp dig nu en X-99:a så du får lite lugn o ro...
Det är ju bara att montera på skena fram och köra självslående..
Är detta till mig så är det en av kandidaterna...
X-99 är väl i nedre skalan beträffande storlek och komfort, andra jag funderar på är:
Hansson 31, X-35, Wasa 370, Ravage 36 Cruiser, Luffe 40 & X-119 där tyvärr Hansson 31 är för liten och X-35 för dyr :cry:

Mvh / Håkan
Håkan

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » sön 14 jan 2007, 11:20

Anledningen till att det säljs så få nya småbåtar i Sverige är ju inte att de inte finns. Det finns massor nybyggda och nykonsturerade båtar i allt från 15-25 fot utomlands.
Men i Sverige är det väldigt låga kostnader att ha båten i hamn pga alla båtklubbar. Det är lite värre på västkusten, men även där är priserna långt ifrån \"kontinentala\". I t ex Storbritannien är de glada om de kan få en båtplats för 20 000 kronor om året. Det är priset och bristen på båtplatser som ger småbåtarna en chans utomlands. Nästan alla nya småbåtar är trailerbåtar som man kan ha hemma och sjösätta bara när man ska segla. I USA är detta riktigt stort. De kan åka genom halva landet, sjösätta på ett nytt ställe, segla en vecka och sen åka hem.

Jag har alltid tyckt att småbåtar i Sverige är underskattade. Med alla Skärgårdar och små hamnar plus en säsong som är kortare än halva året tycker jag att det är slöseri att binda en massa kapital i en stor båt som ligger stilla i hamn 90% av sin livstid.

Men som sagt, folk får ju göra som de vill och visst kan det kännas som om det blivit lite mer plats i de trängre naturhamnarna. Fast mest i ytterskärgården och det kan ju då också bero på annat. T ex bensinpriset (färre motorbåtar långt ute) eller den regninga sommaren 2005 som gjort att folk bestämt sig för att åka till Spanien istället. Nu blir det säkert fler igen i sommar.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 14 jan 2007, 19:01

Håkan skrev:
X-99 är väl i nedre skalan beträffande storlek och komfort, andra jag funderar på är:
Hansson 31, X-35, Wasa 370, Ravage 36 Cruiser, Luffe 40 & X-119 där tyvärr Hansson 31 är för liten och X-35 för dyr :cry:

Mvh / Håkan
Då kanske X-332 är för liten med...?

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » sön 14 jan 2007, 23:06

Jens K skrev: Men som sagt, folk får ju göra som de vill och visst kan det kännas som om det blivit lite mer plats i de trängre naturhamnarna. Fast mest i ytterskärgården och det kan ju då också bero på annat. T ex bensinpriset (färre motorbåtar långt ute) eller den regninga sommaren 2005 som gjort att folk bestämt sig för att åka till Spanien istället. Nu blir det säkert fler igen i sommar.
Jag tycker att det är fler motorbåtar längre ut pga att man nu kan köpa sig "navigationskunskaper" för en billig penning (plotter).

Vad beträffar stora/små båtar så måste jag säga att det är grymt skönt med stora båtar. Men ack så dyrt att hålla i drift, upptagningar etc. Sen kan det ju vara kul att göra annat än segla, jag iaf tycker om att resa och det kostar ju en slant. Det perfekta båtvalet för mig är en trailerbar trimaran. På vintern står den på trailer utan att kosta ett öre i uppläggning, och farten och friheten är max när man väl är ute och seglar. Okej, det blir lite camping men har man bara en wallas och sittbrunnstält så blir det mysigt värre ändå :)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 15 jan 2007, 02:14

[quote="surfjoan"]
Jag tycker att det är fler motorbåtar längre ut pga att man nu kan köpa sig "navigationskunskaper" för en billig penning (plotter).[quote]

Att det skulle finnas fler motorbåtar längre ut i skärgården kan väl inte vara enbart teknikens förtjänst...?
Seglar man bara efter elektroniska hjälpmedel får man väl skylla sig själv, dom är ju ändå bara hjälpmedel.
Det måste väl ändå bero på att det faktiskt helt enkelt finns fler båtar numera.
Har ju märkt bara på dom 5 senaste åren vilken boom det varit, både stora segelbåtar och motorbåtar, och då särskilt Nimbusbåtar.
Kan nog inte tillskrivas kartplottrar enbart.
Det är, som nämts ovan, många som utnyttjat värdestegring på hus mm och köpt båt för pengarna, tagit ut vinsten i förskott...
Och det perfekta båtvalet ja...
Den eviga frågan.
Det är ju lika individuellt som ett val av bil, boende, kläder, jobb...
Handlar väl mest om inresse och prioriteringar..
Jag har full förståelse för dom som väljer stora båtar, jag tycker bara själv, av erfarenhet, att dom är tunga och lite tråkiga att segla.
Men så är man ju ett jollebarn med... :)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 15 jan 2007, 10:28

SWE54 skrev:
Håkan skrev:

Mvh / Håkan
För få kojplatser tyvärr. Annars är det en väldigt fin båt
Vi vill ha en båt med två akterkabiner så att man kan ta med gäster.

Specen är:
Längd ca 11m
Bredd max 3,30 annars får vi inte plats
Djup max 2,0m (kan ev ökas)
Lys min 1,20
Antal kojer min 8

Sen måste det vara en mycket bra seglare förstås :P

En X-35 skulle vara drömmen :twisted:
Mycket pengar dock för vad du får...

Har du andra tips tas de tacksamt emot...

Mvh /
Håkan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 15 jan 2007, 10:44

Håkan skrev:
SWE54 skrev:
Håkan skrev:

Mvh / Håkan
För få kojplatser tyvärr. Annars är det en väldigt fin båt
Vi vill ha en båt med två akterkabiner så att man kan ta med gäster.

Specen är:
Längd ca 11m
Bredd max 3,30 annars får vi inte plats
Djup max 2,0m (kan ev ökas)
Lys min 1,20
Antal kojer min 8

Sen måste det vara en mycket bra seglare förstås :P

En X-35 skulle vara drömmen :twisted:
Mycket pengar dock för vad du får...

Har du andra tips tas de tacksamt emot...

Mvh /
Hej Håkan

Kanske en "Dehler 36 DB" skulle kunna passa, kanske lite spartansk men jag skulle eventuellt kunna tänka mig en fräsch sådan i framtiden. Har bara snabbtittat men det verkar intressant.

Inte så förtvivlat dyr heller. Det går säkert att hitta en under 500.000:- i bra skick.

Den är nog lite för bred förresten...

Svante

Skriv svar