Jag antar att ni hade klarat att lägga ut med en stor båt från exemplet ovan men att de inte skulle klara att segla in er IF!Fredrik skrev:För det första: Jag visste inte att en 30-fotare batraktades som liten, det har jag aldrig tyckt...kalle4 skrev:En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare.
Jag har aldrig känt så mycket status som när vi tillbringade en midsommarhelg på Utö i IF-båten för några år sedan. Eftersom vi skulle kappsegla veckan därpå tillbringade vi dagarna med att träna på mysingen (visst heter det så?). Någon motor har vi aldrig haft på den båten, så det blev till att segla in och ut ur den knökfulla hamnen varje dag. Varje gång vi seglade in i hamnen och lade till, kom det massor av folk och ville prata, de tyckte att det var fantastiskt att det finns folk som kunde hantera sin båt på det sättet. Ibland fick vi applåder och alltid blev vi bjudna på något att dricka... Samtidigt var hamnen full av stora båtar med bogpropellrar och massa motorer, där skepparen inte vågade lägga ut och när de gjorde det blev det oftast stor hamnshow. Dessa besättningar hade inte hög status, oavsett hur dyr båt de hade.
Status köper man inte, det förtjänar man!
Så återigen, det är inte båtarna det är fel på.
Jag hade funderingar på att nästa båt skulle bli en mindre, kanske en liten trimaran och sedan hyra för semestern men siktar nu in mig på en stor båt igen.
Varför?
Vet inte riktigt men jag tror jag vill äga båten jag seglar så att man känner till den, arbetsinsatsen blir förvisso högre men man kan alltid få hjälp och till sist tror jag det blir billigare.
MEN jag kan ju ändra mig, jag har inte köpt nån båt ännu...
/ H