SWE54 skrev:Mmmm...
Stor båt seglar fortare...
Sant...
Men inte inne i skärgården. Då ska man ha flyt med halvvindar bla.
Hur många har man inte sett veva in seglen och starta dieseln så fort det motar lite..
På öppet vatten går dom bättre så klart.
Sen är det väl ändå inte barnen som lider av platsbristen...?:)
Har varit ute 2 vuxna o 2 barn i min Banner 28 utan några som helst problem. Mest tanten som strejkar.
Ett bra bomkapell och man har ett stort uterum med.
Jag har faktiskt TV i min, 5" LCD i förpikstaket...
Man uppskattar dessutom både båtliv och sitt hem om skillnaderna är stora...
Nu får vi nog skilja på stor båt och stor dålig seglare!
Vi hade en Diva 399 (i stockholm skärgård) på 12,17x3,00m och vi har aldrig blivit omseglade under semestern då vi har haft fulla ställ dvs stor + fock.
Visst två (1?) ggr har vi blivit omseglade då vi fegat med rev då vi haft småbarn ombord...
Nu vet jag inte om en Diva 399 betäcknas som stor utan kanske bara lång
Seglar med självslående fock + gennaker på semestern och genua /spinnaker på kappsegling.
Lite nervös var man dock på 2006 års Lidingö Runt då vi har en del oerfarna men är det kappsegling så revar man inte och man seglar spinnaker!
Nytt fartrekord drygt 12knop!!!
Visst är vår gamla H-båt lättare att hantera i de flesta lägen men det handlar bara om erfarenhet och planering.
Jag tror det är som med allt annat dvs man köper det man har råd med och tycker det är värt.
Samma sak som med bostad, bil, kläder, stereo mm
INGEN här skulle välja en H-båt till semestern före en X-37 om de skulle kosta lika mycket i inköp och underhåll.
Nu var ju Divan ingen dyr båt utan en stor båt för "rimliga" pengar. Nu är den såld och vi får se vad det blir, det blir dock ingen ny H-båt men tyvärr heller ingen X-37
Se förstår jag inte heller de som köper en 42 fotare på 8-10 ton med dubbla rattar som första båt...
Ha det /