Varför skall alla ha så stor båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Varför skall alla ha så stor båt?

Inlägg av Freddan » fre 12 jan 2007, 23:29

Hej
Har seglat i \"alla tider\" ca 35 år av mina 43, och har funderat lite kring följand:

Hur kommer det sig att alla har så stor båt nuförtiden?

Varför är det bara nybörjare och etusiaster som uppskattar små välseglande båtar?

När blev det såhär och varför?

Vad tror ni?

[/b]

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 12 jan 2007, 23:49

Bekvämlighet. Samma utveckling när det gäller bostad. När jag var liten bodde vi fem pers i en 4a på drygt 80 kvm. Lyxigt. Dessutom har större båtar oftast ståhöjd i ruffen ...

/j

Freddan
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:22

Inlägg av Freddan » fre 12 jan 2007, 23:53

När jag var liten bodde vi fyra pers på 250 kvadrat

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » lör 13 jan 2007, 00:12

En släkting till mig hade aldrig seglat förut. När det så blev dags att vid mogen ålder köpa den första båten, fick det bli ett monster på tretton ton. Han ansåg att det var det enda sättet att för honom som novis, snabbt skaffa sig pondus.

Rudi

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 01:21

Helt enkelt för att det går...
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 13 jan 2007, 09:28

Rudi skrev:En släkting till mig hade aldrig seglat förut. När det så blev dags att vid mogen ålder köpa den första båten, fick det bli ett monster på tretton ton. Han ansåg att det var det enda sättet att för honom som novis, snabbt skaffa sig pondus.

Rudi
Om aldrig har seglat, hur funkar det att plötsligt ratta ett monster på 13 ton? :o För att få den riktiga känslan för segling och hantering av en båt så är det alltid bra att ha kört litet först, gärna jollesegling.

Vissa situationer kan dock bli enklare ju större båten är. Större innebär ofta trögare, mindre vindkänslig, långsammare rörelser vid tilläggning etc. Men det gäller att man kan tekniken!

Hn /
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » lör 13 jan 2007, 09:32

Håller inte riktigt med grundtesen här:
- tex på detta forum finns det många som hävdar den lilla båtens förtjänster.
Och det är klart att den lilla båten har många fördelar: enkelt, billigt, hanterbarhet osv.

Vårt samhälle förändras hela tiden. Mot ökat välstånd, bekvämlighet, livslängd, ... allt. Skall man få med sig familjen ut på en längre (i tiden eller i rummet) segling, då måste man kunna erbjuda större bekvämlighet än vad som krävdes för 30 år sedan. Och så är det hela tiden:
de båtar som kom för 30 år sedan var mycket bekvämare, \"bättre\" än de som kom för 50 år sedan, osv.

Samtidigt har utvecklingen medfört serieproduktion av båtar, och en förflyttning mot större båtar (av ekonomiska skäl). Så båtpriserna är, trots allt, låga i ett historiskt perspektiv.
Utan att göra exakt vetenskap av det så för 30-40 år sedan kostade en hyfsad familjebåt ungefär en halv villa, nu är förhållandet lägre. Och dessutom får man mer båt!

Det olyckliga i utveckligen är att den enkla seglingen går förlorad. Det är inte alls samma seglingsupplevelse med ett stort schabrak som med en liten lätt sak. Fartkänsla isf absolut fart, kontakt med vattnet, möjligheten att kappsegla.
- enkelt att säga att lösningen då är att komplettera schabraket med en liten lätt en, så att man har möjlighet att göra allt. Men det tar tid och pengar att hålla sig med två båtar (jo, det finns ju de som tidvis har hela flottor).

/J

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Inlägg av Pelle-48 » lör 13 jan 2007, 10:28

Vilken ny segelbåt är storsäljare idag?
En gång var det Maxi 77 och då kostade en villa 200 000 i småstan och 400 000 i storstan. Idag kostar villorna 1,5 M och 3 M i storstan eller hur?
Räntorna är så klart lägre än nu. Hela perioden 60-90 var det hög ränta.

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

varför?

Inlägg av Chardonnay » lör 13 jan 2007, 10:32

Jag tror också att det är för att det går & för att familjer måste ha alla bevämligheter de har hemma, TV/DVD spelare Microugn osv.
Det finns människor som har tittat ner i vår båt som är ganska skalad inuti och sagt , hur klarar ni att bo så i 2 veckor??
Vi sover bara där nere om vädret är bra...
Grillar oftast maten i land och TV vill jag absolut inte ha ombord på sommaren!
Sen seglar ju vår 31-fotare som en jolle, vilket är underbart.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

storsäljare idag

Inlägg av Chardonnay » lör 13 jan 2007, 10:34

Vilken ny segelbåt är storsäljare idag?
En gång var det Maxi 77 och då kostade en villa 200 000 i småstan och 400 000 i storstan. Idag kostar villorna 1,5 M och 3 M i storstan eller hur?
Räntorna är så klart lägre än nu. Hela perioden 60-90 var det hög ränta.
Måste väl vara någon av bavarias båtar?
Bavaria i Henån sålde väl ett åttiotal ( om inte mer) nya Bavarior förra säsongen.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 13 jan 2007, 10:50

Egentligen är det nog många som inte borde ha råd med såpass stora/nya båtar som köps idag.

Men många som köpte sig ett hus för 5-10 år sedan har sett en väldig värdestegring på dessa. I kombination med låga räntor (och villiga banker) så är det hur enkelt som helst idag att få loss 0.5-1 miljon genom att belåna huset lite högre. Räcker till en sjysst stor segelbåt och ny bil att
dekorera garageuppfarten med.

Dock är det inte så smart att ta ett nytt 30-50 årigt lån för att köpa en pryl som i bästa fall håller 10 år (bilen) eller kanske det dubbla (båten).
Tror tyvärr att många kommer att få erfara detta när räntorna stiger lite.
Därför blir det försäljning av nya/stora båtar det första som ryker när så sker.

Användarvisningsbild
GöstaU
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: mån 10 okt 2005, 19:21
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av GöstaU » lör 13 jan 2007, 12:05

Jag kan bara tala för mig själv, men jag trivs bäst med relativt små, enkla båtar där jag når vattnet, för mig är det en del av upplevelsen. Jag är änkling, 50++ med utflyttade barn och seglar för tillfället en gammal 6 meter lång (kort?) Hydra som jag köpt för 15000:-. Ligger ofta ute en vecka eller två åt gången., det fungerar utmärkt.
Ståhöjd, nej, men med mina 192 cm är det inga många andra båtar jag har det i heller. Jag har sitthöjd (nätt och jämnt) i vid bordet i ruffen och vid mitt tvålågiga spritkök. Toa, nja, en hink med lock fungerar utmärkt. Jag seglar oftast ensam, men vi har varit tre personer ombord i en vecka. Trångt, men mysigt.

johnez
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 00:39

Inlägg av johnez » lör 13 jan 2007, 12:37

Jag tycker att har man vissa premisser som båten uppfyller då behöver man inte ha större. De som är bra att ha är \"riktig\" toalett med dörr, ståhöjd, ett kök med kyl, solcells laddning, inombordare, 5 kojer. Har man dessa \"faciliteter\" så räcker det tycker jag. Detta kan man få i en båt för lite över 100 000 sek.

Är det vettigt att dubbla upp pengarna för att få en båt som är 0,5-1 m längre kanske en koj till men förövrigt erbjuder samma komfort?

Eller kanske 4-5 dubbla pangarna och få en båt som är 1,5-2 m längre och har en separat akterruff och 6 eller kanske 7 kojer men förövrigt rätt lika komfortmässigt som båten för drygt 100 000 ?

Sammanfatningsvis tycker jag att båtarna för dryga 100 000 är välldigt prisvärda (som har tidigare nämnda faciliteter) jämförut med båtarna som ligger på mångdubbla priset och inte erbjuder så mycket mer än nångon extra koj och lite mer volym samt lite högre lys.

kalle4
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 22:56

Högre status

Inlägg av kalle4 » lör 13 jan 2007, 12:58

En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare. Det är samma sak med bilar. Varför vill vissa enbart ha BMW när en billig skoda gör ett precis lika bra jobb att trasportera personer får A till B.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Högre status

Inlägg av Tommy » lör 13 jan 2007, 13:07

kalle4 skrev:En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare. Det är samma sak med bilar. Varför vill vissa enbart ha BMW när en billig skoda gör ett precis lika bra jobb att trasportera personer får A till B.
Så är det säkert. Och det är ganska tragiskt (främst för de individer som resonerar så). Hur var det egentligen ställt med självrespekten och insikten om man är beredd att handla irrationellt (och äventyra familjeekonomin) bara för få "status".

Personligen tycker jag att det som ger status på sjön är att se en rikigt snygg och välvårdad båt, gärna med lite äldre snygga linjer, som hanteras på ett proffsigt och lugnt sätt. Det är respekt!

Men mest prylar när man dör vinner ju...

Skriv svar