Varför skall alla ha så stor båt?
Varför skall alla ha så stor båt?
Hej
Har seglat i \"alla tider\" ca 35 år av mina 43, och har funderat lite kring följand:
Hur kommer det sig att alla har så stor båt nuförtiden?
Varför är det bara nybörjare och etusiaster som uppskattar små välseglande båtar?
När blev det såhär och varför?
Vad tror ni?
[/b]
Har seglat i \"alla tider\" ca 35 år av mina 43, och har funderat lite kring följand:
Hur kommer det sig att alla har så stor båt nuförtiden?
Varför är det bara nybörjare och etusiaster som uppskattar små välseglande båtar?
När blev det såhär och varför?
Vad tror ni?
[/b]
Om aldrig har seglat, hur funkar det att plötsligt ratta ett monster på 13 ton? För att få den riktiga känslan för segling och hantering av en båt så är det alltid bra att ha kört litet först, gärna jollesegling.Rudi skrev:En släkting till mig hade aldrig seglat förut. När det så blev dags att vid mogen ålder köpa den första båten, fick det bli ett monster på tretton ton. Han ansåg att det var det enda sättet att för honom som novis, snabbt skaffa sig pondus.
Rudi
Vissa situationer kan dock bli enklare ju större båten är. Större innebär ofta trögare, mindre vindkänslig, långsammare rörelser vid tilläggning etc. Men det gäller att man kan tekniken!
Hn /
Tommy
Håller inte riktigt med grundtesen här:
- tex på detta forum finns det många som hävdar den lilla båtens förtjänster.
Och det är klart att den lilla båten har många fördelar: enkelt, billigt, hanterbarhet osv.
Vårt samhälle förändras hela tiden. Mot ökat välstånd, bekvämlighet, livslängd, ... allt. Skall man få med sig familjen ut på en längre (i tiden eller i rummet) segling, då måste man kunna erbjuda större bekvämlighet än vad som krävdes för 30 år sedan. Och så är det hela tiden:
de båtar som kom för 30 år sedan var mycket bekvämare, \"bättre\" än de som kom för 50 år sedan, osv.
Samtidigt har utvecklingen medfört serieproduktion av båtar, och en förflyttning mot större båtar (av ekonomiska skäl). Så båtpriserna är, trots allt, låga i ett historiskt perspektiv.
Utan att göra exakt vetenskap av det så för 30-40 år sedan kostade en hyfsad familjebåt ungefär en halv villa, nu är förhållandet lägre. Och dessutom får man mer båt!
Det olyckliga i utveckligen är att den enkla seglingen går förlorad. Det är inte alls samma seglingsupplevelse med ett stort schabrak som med en liten lätt sak. Fartkänsla isf absolut fart, kontakt med vattnet, möjligheten att kappsegla.
- enkelt att säga att lösningen då är att komplettera schabraket med en liten lätt en, så att man har möjlighet att göra allt. Men det tar tid och pengar att hålla sig med två båtar (jo, det finns ju de som tidvis har hela flottor).
/J
- tex på detta forum finns det många som hävdar den lilla båtens förtjänster.
Och det är klart att den lilla båten har många fördelar: enkelt, billigt, hanterbarhet osv.
Vårt samhälle förändras hela tiden. Mot ökat välstånd, bekvämlighet, livslängd, ... allt. Skall man få med sig familjen ut på en längre (i tiden eller i rummet) segling, då måste man kunna erbjuda större bekvämlighet än vad som krävdes för 30 år sedan. Och så är det hela tiden:
de båtar som kom för 30 år sedan var mycket bekvämare, \"bättre\" än de som kom för 50 år sedan, osv.
Samtidigt har utvecklingen medfört serieproduktion av båtar, och en förflyttning mot större båtar (av ekonomiska skäl). Så båtpriserna är, trots allt, låga i ett historiskt perspektiv.
Utan att göra exakt vetenskap av det så för 30-40 år sedan kostade en hyfsad familjebåt ungefär en halv villa, nu är förhållandet lägre. Och dessutom får man mer båt!
Det olyckliga i utveckligen är att den enkla seglingen går förlorad. Det är inte alls samma seglingsupplevelse med ett stort schabrak som med en liten lätt sak. Fartkänsla isf absolut fart, kontakt med vattnet, möjligheten att kappsegla.
- enkelt att säga att lösningen då är att komplettera schabraket med en liten lätt en, så att man har möjlighet att göra allt. Men det tar tid och pengar att hålla sig med två båtar (jo, det finns ju de som tidvis har hela flottor).
/J
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Inlägg: 247
- Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
varför?
Jag tror också att det är för att det går & för att familjer måste ha alla bevämligheter de har hemma, TV/DVD spelare Microugn osv.
Det finns människor som har tittat ner i vår båt som är ganska skalad inuti och sagt , hur klarar ni att bo så i 2 veckor??
Vi sover bara där nere om vädret är bra...
Grillar oftast maten i land och TV vill jag absolut inte ha ombord på sommaren!
Sen seglar ju vår 31-fotare som en jolle, vilket är underbart.
Det finns människor som har tittat ner i vår båt som är ganska skalad inuti och sagt , hur klarar ni att bo så i 2 veckor??
Vi sover bara där nere om vädret är bra...
Grillar oftast maten i land och TV vill jag absolut inte ha ombord på sommaren!
Sen seglar ju vår 31-fotare som en jolle, vilket är underbart.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Inlägg: 247
- Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
storsäljare idag
Måste väl vara någon av bavarias båtar?Vilken ny segelbåt är storsäljare idag?
En gång var det Maxi 77 och då kostade en villa 200 000 i småstan och 400 000 i storstan. Idag kostar villorna 1,5 M och 3 M i storstan eller hur?
Räntorna är så klart lägre än nu. Hela perioden 60-90 var det hög ränta.
Bavaria i Henån sålde väl ett åttiotal ( om inte mer) nya Bavarior förra säsongen.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Egentligen är det nog många som inte borde ha råd med såpass stora/nya båtar som köps idag.
Men många som köpte sig ett hus för 5-10 år sedan har sett en väldig värdestegring på dessa. I kombination med låga räntor (och villiga banker) så är det hur enkelt som helst idag att få loss 0.5-1 miljon genom att belåna huset lite högre. Räcker till en sjysst stor segelbåt och ny bil att
dekorera garageuppfarten med.
Dock är det inte så smart att ta ett nytt 30-50 årigt lån för att köpa en pryl som i bästa fall håller 10 år (bilen) eller kanske det dubbla (båten).
Tror tyvärr att många kommer att få erfara detta när räntorna stiger lite.
Därför blir det försäljning av nya/stora båtar det första som ryker när så sker.
Men många som köpte sig ett hus för 5-10 år sedan har sett en väldig värdestegring på dessa. I kombination med låga räntor (och villiga banker) så är det hur enkelt som helst idag att få loss 0.5-1 miljon genom att belåna huset lite högre. Räcker till en sjysst stor segelbåt och ny bil att
dekorera garageuppfarten med.
Dock är det inte så smart att ta ett nytt 30-50 årigt lån för att köpa en pryl som i bästa fall håller 10 år (bilen) eller kanske det dubbla (båten).
Tror tyvärr att många kommer att få erfara detta när räntorna stiger lite.
Därför blir det försäljning av nya/stora båtar det första som ryker när så sker.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag trivs bäst med relativt små, enkla båtar där jag når vattnet, för mig är det en del av upplevelsen. Jag är änkling, 50++ med utflyttade barn och seglar för tillfället en gammal 6 meter lång (kort?) Hydra som jag köpt för 15000:-. Ligger ofta ute en vecka eller två åt gången., det fungerar utmärkt.
Ståhöjd, nej, men med mina 192 cm är det inga många andra båtar jag har det i heller. Jag har sitthöjd (nätt och jämnt) i vid bordet i ruffen och vid mitt tvålågiga spritkök. Toa, nja, en hink med lock fungerar utmärkt. Jag seglar oftast ensam, men vi har varit tre personer ombord i en vecka. Trångt, men mysigt.
Ståhöjd, nej, men med mina 192 cm är det inga många andra båtar jag har det i heller. Jag har sitthöjd (nätt och jämnt) i vid bordet i ruffen och vid mitt tvålågiga spritkök. Toa, nja, en hink med lock fungerar utmärkt. Jag seglar oftast ensam, men vi har varit tre personer ombord i en vecka. Trångt, men mysigt.
Jag tycker att har man vissa premisser som båten uppfyller då behöver man inte ha större. De som är bra att ha är \"riktig\" toalett med dörr, ståhöjd, ett kök med kyl, solcells laddning, inombordare, 5 kojer. Har man dessa \"faciliteter\" så räcker det tycker jag. Detta kan man få i en båt för lite över 100 000 sek.
Är det vettigt att dubbla upp pengarna för att få en båt som är 0,5-1 m längre kanske en koj till men förövrigt erbjuder samma komfort?
Eller kanske 4-5 dubbla pangarna och få en båt som är 1,5-2 m längre och har en separat akterruff och 6 eller kanske 7 kojer men förövrigt rätt lika komfortmässigt som båten för drygt 100 000 ?
Sammanfatningsvis tycker jag att båtarna för dryga 100 000 är välldigt prisvärda (som har tidigare nämnda faciliteter) jämförut med båtarna som ligger på mångdubbla priset och inte erbjuder så mycket mer än nångon extra koj och lite mer volym samt lite högre lys.
Är det vettigt att dubbla upp pengarna för att få en båt som är 0,5-1 m längre kanske en koj till men förövrigt erbjuder samma komfort?
Eller kanske 4-5 dubbla pangarna och få en båt som är 1,5-2 m längre och har en separat akterruff och 6 eller kanske 7 kojer men förövrigt rätt lika komfortmässigt som båten för drygt 100 000 ?
Sammanfatningsvis tycker jag att båtarna för dryga 100 000 är välldigt prisvärda (som har tidigare nämnda faciliteter) jämförut med båtarna som ligger på mångdubbla priset och inte erbjuder så mycket mer än nångon extra koj och lite mer volym samt lite högre lys.
Högre status
En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare. Det är samma sak med bilar. Varför vill vissa enbart ha BMW när en billig skoda gör ett precis lika bra jobb att trasportera personer får A till B.
Re: Högre status
Så är det säkert. Och det är ganska tragiskt (främst för de individer som resonerar så). Hur var det egentligen ställt med självrespekten och insikten om man är beredd att handla irrationellt (och äventyra familjeekonomin) bara för få "status".kalle4 skrev:En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare. Det är samma sak med bilar. Varför vill vissa enbart ha BMW när en billig skoda gör ett precis lika bra jobb att trasportera personer får A till B.
Personligen tycker jag att det som ger status på sjön är att se en rikigt snygg och välvårdad båt, gärna med lite äldre snygga linjer, som hanteras på ett proffsigt och lugnt sätt. Det är respekt!
Men mest prylar när man dör vinner ju...