Segla sthlm-Gotland

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Segla sthlm-Gotland

Inlägg av NOsilence » tor 03 feb 2005, 19:09

Hejsan!
Nu sitter jag och planerar semestern. Funderar på att segla till Gotland från Stockholm.

Någon som vet hur lång tid man får räkna med en sådan tripp. Jag har en Granada 27 och tänkte inte ha allt för brottom. berätta om din tripp! Vilket är det vettigaste stället att lämna fastlandet för att sedan gå rakt ut mot Gotland. Jag tror ni fattar vad jag menar.... Jag har inköpt mig en GPS plotter så det borde förenkla navigeringen.

:D

KG

Inlägg av KG » fre 04 feb 2005, 09:07

Hej !
Seglade fram och åter till Visby i slutet på förra sommaren. Mellan gästhamnsbryggorna i Nynäshman och Visby är det enl. min GPS exakt 80 distans (gick då en spikrak kurs). Gick från Nynäs kl 6 på morgonen och var framme ganska exakt 15 timmar senare vilket ger ett snitt på drygt 5 knop (seglar en Mistral). Den rutt jag gick är densamma som färjorna kör, se upp för svall om du går samma.
Om vädret är gynnsamt och att du har tid då du går över så råder jag dig att ta ett stopp vid Sandön, ska visst vara väldigt fint (är en annan rutt än ovannämda). Detta kräver dock mer planering, det finns inga nödhammnar osv ute på ön. Kontakt bör även tas med tillsyningsmannen innan man ger sig dit.

Lycka till och ha en bra sommar !

SL

Grattis till nya båten.

Inlägg av SL » fre 04 feb 2005, 16:06

Jag såg i din andra tråd att du gjort ett klipp när du köpte nytt.
När det gäller Gotlandsresan kan jag bidra med min rutt.
Jag brukar segla ned genom skärgården, ända ned till S:t Anna och gå mot Visby från Häradsskär. Är ca 40 M om jag kommer ihåg rätt.
Det finns också många trevliga ställen att lägga till vid på resan ned.
Jag brukar dessutom segla på natten. Ofta lugnare seglats, och dessutom blir det ofta lediga platser i gästhamnarna när folk lämnar ön på morgonen.

johnez

Grenada 27

Inlägg av johnez » lör 05 feb 2005, 00:59

Hej! vad betalade du för Grenadan?

NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av NOsilence » lör 05 feb 2005, 10:57

sorry det säger jag inte. Brukar inte säga vad jag köper mina saker för.

Spongebob

Inlägg av Spongebob » lör 05 feb 2005, 15:22

Lämna Nynäs strax innan kvällen så är du i Visby lagom till att alla andra semesterfirare skall kasta loss på morgonen . Jag är ingen van nattseglare men denna tripp upplevde jag som behaglig, dock kan man lägga sig lite sidan om raka spåret med tanke på Gotlandstrafiken. Fixa en schysst radarreflktor bara.

NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av NOsilence » sön 06 feb 2005, 12:02

Vad är en radarreflektor? vad kostar en sådan? Räcker det inte med att tända lanternorna. Jag har aldrig seglat på natten, har ju hört att det kan blåsa upp på vägen till Gotland. Vågar man segla över på natten är alltså?

:)

Nils Nobbing

Inlägg av Nils Nobbing » sön 06 feb 2005, 15:01

Hej!

Utan att vara elak, kanske Gotlandsturen ska vänta till nästa år så du hinner vänja dig med segling och din nya båt? Det finns mycket at se....

En radarreflektor är en mojäng som ger ett tydligt eko på mötande fartygs radar. En segelbåt kan ibland vara svår att se på radar.

Så länge man har öppet hav är det inga bekymmer att segla på natten. Nästa lättare ibland tycker jag då man har tydliga styrmärken och positionsangivelser i fyrar. Fördelen med att segla till gotland på naten är att man ka vara säker på att komma fram och angöra land när det är dagsljus. Man ska ju inte bara hitta Gotland utan också en hamn.

Hårda vindar kan komma dag som natt. Se bara till att vara väl förbredd med mat, kläder och båten utustning som rev, livselar och dyl så är det nog lugnt.

Jag har för övrigt aldrigt seglat över men skulle gärna göra det. Gotland är fint!

//Nils Nobbing

Tony Oscarsson
Trogen medlem

Vädret

Inlägg av Tony Oscarsson » sön 06 feb 2005, 18:29

Om du tror att det spelar någon roll om du går natt eller dag med anledning av din oro för vädret så tycker jag att det antyder en viss ovana.

Måhända ska du överväga att bekanta dig med din båt och sjön utanför kusten. Ta en tripp med rak kurs ut ifrån Sandhamn eller åk ner och runda Landsort. Då får du troligen känna av sjön som den kan vara utanför skärgården. Åtminstonne om du åker ut en bit.

Vädret kan vara lika bra eller dåligt på både och. Fördelen med att få dåligt väder på dagen är möjligen att sjösjukan kan hållas bättre stången då kan se referenser (horisonten) bättre på dagen.

Självklart måste du ha koll på vädersändningarna innan du sticker. Om de anger tveksamt väder så vänta en tid till.

johnez

Inlägg av johnez » sön 06 feb 2005, 18:55

NOsilence anledning till att jag frågar är att en kompis var och tittade på den båten men han tyckte att den var för dyr samt att förpiken var får trång, lite rengörning av däcket har du också framför dig ;)

En kompis är också svåger till han som ägde båten!
Men jag antar att han gick ner en hel del pga att de nu har flyttat till sydafrika.. samt att han inte var någon seglarfantast...

NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av NOsilence » sön 06 feb 2005, 21:15

visst är den skitig på däcket men det bekymmrar mig inte ett dugg. Då har jag något att skrubba på under våren. Men visst är förpiken något liten, typ som becker 27. Man får väll ha det som ett stuvutrymme.

Vill nog påstå att jag fick ett helrätt pris ja. :)

Dessutom ligger den ute i skärgården, har pendlat till Norrtälje förut och det var ganska jobbigt.

Ähh jag har ju sjövana men inte seglarvana, får väll ta Gotlandturen i slutet på säsongen när jag känner min båt bättre. :)

Gäst

Re: Segla sthlm-Gotland

Inlägg av Gäst » tor 17 feb 2005, 20:05

NOsilence skrev:Hejsan!
Nu sitter jag och planerar semestern. Funderar på att segla till Gotland från Stockholm.

Någon som vet hur lång tid man får räkna med en sådan tripp. Jag har en Granada 27 och tänkte inte ha allt för brottom. berätta om din tripp! Vilket är det vettigaste stället att lämna fastlandet för att sedan gå rakt ut mot Gotland. Jag tror ni fattar vad jag menar.... Jag har inköpt mig en GPS plotter så det borde förenkla navigeringen.

:D
När planerar du att segla dit? vi är några på fendern som eventuellt tänker fixa en eskader dit. Kul grej kolla http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=1582

NOsilence
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av NOsilence » sön 20 feb 2005, 19:46

cewl, låter ju kul. Jag är med om tiden passar

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 21 feb 2005, 19:16

:) Tjo!
Har du tänkt att gå kortaste vägen eller gå snabbaste?

Jag har gått till Gotland 2004. Vi gick från Nynäshamn. Vi startade tidigt på morgonen för att slippa komma till Visby hamn i mörker. Hmanen är trång så ljus är bra. Vi hade att göra ca: 16 timmar. Då gick vi med 14-17 s/m och vågorna samt vinden in akteröver på babord sida. Skapliga vågor kan jag lova! Vi fegade lite (dvs. tog det säkra före det osäkra då det var första överfarten) och gick med fock och motor. Uppskattar att snittfarten var ca: 5,5 knop. Vi gick inte direkt på Visby eftersom vi inte ville ligga i färjornas farled. Vi höll 1-2 sjömil norr om och styrde ner när vi kom närmare. Om jag inte missminner mig så mätte vi på kortet att sträckan skulle vara ca: 80 N. Hemresan gjorde vi på natten i fullt månsken. Vi stack kl. 21.00 och kom till Nynäshamn ca: 12.30. Det var kav lungt så det blev motor igen. Helt underbar erfarenhet! Jag tror å andra sidan att det skulle vara något jobbigare om vi inte haft månen med oss.
Soluppgången var en upplevelse som räcker länge.

Vill man inte gå så länge för öppet vatten så kan man hålla efter kusten och sticka över när man kommer närmare. det tar längre tid men kan ge en överfart på 40-50 distans. Kan kännas tryggare.
Vi gör om det i år. Denna gången med segel (?).

Lycka till!

djonkmatsa

Re: Segla sthlm-Gotland

Inlägg av djonkmatsa » lör 26 feb 2005, 23:09

jag tycker att det är klart bäst att sticka sent på eftermiddagen så hinner man en bit ut från alla öar innan det mörknar. sen på morgonen så ser man blinkljusen från dom höga masterna vid visby, och när man kommer närmare så ser man ljusen från staden. har man tur med tajmingen så kommer man i hamn lagom när det börjar ljusna. kanonbra!! om man åker för tidigt på em så kan det hända att man kommer fram innan det blivit ljust och det kan va besvärligare. för många år sen i september så tog det lite längre tid än planerat att segla över. jag seglade på dagen och det var kolsvart och blåste ca 17 meter SV när jag skulle in i visby hamn. det var inte speciellt kul. dom hade dessutom lagt om bryggorna helt sen jag var där sist och snurran ville inte starta. det fixade sej men det hade varit enklare i dagsljus. åkte en repa över i oktober förra hösten. stack som vanligt vid 4-tiden på em. det var fullmåne på natten så det var grymt fint. jag såg dom blinkande masterna utanför visby på långt håll och sen när jag kom närmare såg man ljusen från stan. dom släckte dom strax innan jag gled in i hamnen vid 7-tiden på morgonen. det blev ju en ganska lång natt så sent på säsongen men va faan.... det var ju fullmåne. hemresan var en kolsvart upplevelse, mulet och dimma som kom söderifrån. men den kom aldrig ikapp mej. det var en jäkla trafik på lastbåtar åxå så det blev inte så mycket sova. annars funkar det ju rätt bra att gå ner och lägga sej och sätta äggklockan på 15-20 minuter. då ska man förhoppningsvis inte bli påkörd om det är båtfritt runt horisonten när man går ner. såg den nyaste supersnabba gotlandsbåten. den är så snabb så man bör nog kolla tidtabellen så man vet när den kommer. för går man ner i 20 minuter å sover och man ligger i vägen för den, då är det nog kört. eller rättare sagt är man nog överkörd. annars går det utmärkt att sova mellan 20 minuters alarmen. det är klart att en sen höstnatt så himmer man ju både somna och vakna 30-35 ggr. men jag tycker att man känner sej rätt pigg i alla fall. även om man kör så flera nätter i rad. hemfärden tycker jag åxå är bäst att lägga upp på samma sätt. det är enklare att orientera sej när man fortfarande kan se fyrarna eller oxelösunds järnverk innan det blivit ljust. sen när det väl ljusnat är det lite besvärligare när man bara ser en låg landkontur vid horisonten. har man GPS så underlättar det ju oerhört mycket. slutsats: SEGLA PÅ NATTEN OCH HELST I MÅNSKEN. och gotska sandön är ju helt förkastligt att komma fram till på natten. då har man ju ingen koll på djupet när man ska ankra

Skriv svar