Vikt på duk till spinnaker

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Vikt på duk till spinnaker

Inlägg av Nubben » sön 07 jan 2007, 17:11

Hejsan,
Jag undrar vad som kan anses vara normal tjocklek på spinnakerdukar till en spinnaker på ca 70m2 ?
Jag har nämligen blivit offererad en spinnaker på 70m2 med följande duk:

Challenge USA Ripstop 1,5oz

Efter vad jag kommer ihåg brukar dukar i dessa storlekar vara kring 0.75oz.
Eller kan det vara att jag missförstått något med enheterna?
Hursomhelst verkar mera information om duken finnas här :
http://www.challengesailcloth.com/pdf/ripstop.pdf
Duken verkar i de facto väga 1.67oz enligt faktabladet ovan.
Är det någon som erfarenheter eller idéer om denna duks lämplighet till en s.k. allround spinnaker för en ca 32 fots snabb cruisingbåt.[/url]

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » sön 07 jan 2007, 17:40

Jo 0,75 oz brukar väl vara den mest använda dukvikten upp till en bit över 30 fot.
Normalt ligger väl en medium/ allround runt 0,6-0,9 beroende på båtstorlek
1,5 oz är väl en hårdvindsduk...?

Den tål ju betydligt mer såklart, håller ju längre, både ur slitage och ur formsynpunkt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » sön 07 jan 2007, 22:41

Oz-beteckningarna på spinnakerduk har mycket litet med den verkliga vikten att göra utan är mer en generisk beteckning. Duken du blivit offererad är en ren hårdvindsduk som skulle vara adekvat för en spinnaker för bruk över 15 m/s. Du kommer att få en helt outslitlig spinnaker men ingen vidare för lättvind. För en cruisingbåt med tanke på livslängd hade jag valt en duk runt 0.75-0.9 oz dvs med riktig vikt på 40-45 gr/m^2. Ett exempel som är rätt vanlig är Contender Nylite som har rätt mjuk finish och tål en del taskig hantering. Mer prestandaorienterade dukar som Contender Supercote eller Bainbridge AirX 750 är visserligen starkare men har hårdare finish och blir känsligare för rivskador och dålig hantering (flax)

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 07 jan 2007, 22:53

Jo, jag kollade ju som sagt upp Oz-beteckningen och den visade sig vara 1.67Oz i riktig vikt.
Lite intressant att Q-sails offererar mig denna till en allround spinnaker som även kommer att användas på klubbkappseglingar.
Visserligen var den billig men borde ju bli ännu billigare med lättare duk?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 08 jan 2007, 00:39

Frågan är ju vad du fått offererat för något egentligen...
Kanske en duk av lägre kvalité?
Och därmed högre dukvikt för att klara lasterna?
Dukvikten behöver ju inte övenstämma med styrkan i fibrerna...
Lättare duk kan ju bli dyrare med....
Jag skulle nog undersöka vad för duk det egentligen är och vad den har för egenskaper.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 08 jan 2007, 19:56

Jag misstänker nog att det är en billighetsduk som Q-sails har offererat mig...
Jag skall kolla upp vad Kabat och Boding vill offerera...

Användarvisningsbild
Black Widow
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 31 dec 2006, 15:43
Ort: Karlshamn, Blekinge
Kontakt:

Inlägg av Black Widow » mån 08 jan 2007, 20:23

Hej på Er!
Ett litet inlägg bara!
Vad är man ute efter??
Billigt segel?
Hållbart segel?
Crusing segel?
Preformen segel?
Eller vad?!

Inte alltid, men oftas så får man ett segel efter vad man betalar!!

Själv så föredrar jag ett segel som är designat, skuret och sytt i Sverige, jag tycker det är mycket smidigare att ha en nära kontakt med dom som tillverkar mitt/mina segel och att man kan ha en dialog vilka funderingar jag har om mitt \"nya\" segel och vilka synpunker segelmakaren har och jag kan ju följa hela prosessen från design, till sömnad och till första provturen.....

Det är ju rätt mycket pengar som man lägger på nya segel så jag tycker att en bra sevice och nära kontakt med loftet får kosta lite extra...och inte bara stirra sig blint på priset.

Erfarenhet-Kvalite-Service = Bra segel för mig

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » mån 08 jan 2007, 20:40

tunnare duk ÄR dyrare/m

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 08 jan 2007, 20:40

Jag är nog väl medveten om nyttan av en segelmakare nära till. Men nu var frågan hur nån kan komma på att offerera denna duk till mitt behov?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 08 jan 2007, 20:44

Black Widow skrev:
Inte alltid, men oftas så får man ett segel efter vad man betalar!!


Det är ju rätt mycket pengar som man lägger på nya segel så jag tycker att en bra sevice och nära kontakt med loftet får kosta lite extra...och inte bara stirra sig blint på priset.

Erfarenhet-Kvalite-Service = Bra segel för mig
Kan bara instämma till fullo.
Viktigt att man kan få prylarna som man vill ha dom.
Man köper ju i stort sett en funktion och inte bara en säck dyr duk.
En bra garnanti tex kan vara guld värd.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Black Widow
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 31 dec 2006, 15:43
Ort: Karlshamn, Blekinge
Kontakt:

Inlägg av Black Widow » mån 08 jan 2007, 21:03

Nubben skrev:Jag är nog väl medveten om nyttan av en segelmakare nära till. Men nu var frågan hur nån kan komma på att offerera denna duk till mitt behov?
Jag har inte ett bra "rumsrent" svar på Din fråga.

Vad man kan göra är att diskutera med "sin" segelmakare och höra vad han/hon har för olika argument hur och varför dom väljer en viss duk, kvalite, vikt, vilken skärning man bör ha, viklken tråd dom använder, hur ser förstärkingarna ut, hur ser hornen ut vilen sort av ringar pressade eller vebbade stålringar, tejpade eller icke tejpade sömmar,hur stora täckdukarnar är osv.......

Skriv svar