Vikt på duk till spinnaker
Vikt på duk till spinnaker
Hejsan,
Jag undrar vad som kan anses vara normal tjocklek på spinnakerdukar till en spinnaker på ca 70m2 ?
Jag har nämligen blivit offererad en spinnaker på 70m2 med följande duk:
Challenge USA Ripstop 1,5oz
Efter vad jag kommer ihåg brukar dukar i dessa storlekar vara kring 0.75oz.
Eller kan det vara att jag missförstått något med enheterna?
Hursomhelst verkar mera information om duken finnas här :
http://www.challengesailcloth.com/pdf/ripstop.pdf
Duken verkar i de facto väga 1.67oz enligt faktabladet ovan.
Är det någon som erfarenheter eller idéer om denna duks lämplighet till en s.k. allround spinnaker för en ca 32 fots snabb cruisingbåt.[/url]
Jag undrar vad som kan anses vara normal tjocklek på spinnakerdukar till en spinnaker på ca 70m2 ?
Jag har nämligen blivit offererad en spinnaker på 70m2 med följande duk:
Challenge USA Ripstop 1,5oz
Efter vad jag kommer ihåg brukar dukar i dessa storlekar vara kring 0.75oz.
Eller kan det vara att jag missförstått något med enheterna?
Hursomhelst verkar mera information om duken finnas här :
http://www.challengesailcloth.com/pdf/ripstop.pdf
Duken verkar i de facto väga 1.67oz enligt faktabladet ovan.
Är det någon som erfarenheter eller idéer om denna duks lämplighet till en s.k. allround spinnaker för en ca 32 fots snabb cruisingbåt.[/url]
Jo 0,75 oz brukar väl vara den mest använda dukvikten upp till en bit över 30 fot.
Normalt ligger väl en medium/ allround runt 0,6-0,9 beroende på båtstorlek
1,5 oz är väl en hårdvindsduk...?
Den tål ju betydligt mer såklart, håller ju längre, både ur slitage och ur formsynpunkt.
Normalt ligger väl en medium/ allround runt 0,6-0,9 beroende på båtstorlek
1,5 oz är väl en hårdvindsduk...?
Den tål ju betydligt mer såklart, håller ju längre, både ur slitage och ur formsynpunkt.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Oz-beteckningarna på spinnakerduk har mycket litet med den verkliga vikten att göra utan är mer en generisk beteckning. Duken du blivit offererad är en ren hårdvindsduk som skulle vara adekvat för en spinnaker för bruk över 15 m/s. Du kommer att få en helt outslitlig spinnaker men ingen vidare för lättvind. För en cruisingbåt med tanke på livslängd hade jag valt en duk runt 0.75-0.9 oz dvs med riktig vikt på 40-45 gr/m^2. Ett exempel som är rätt vanlig är Contender Nylite som har rätt mjuk finish och tål en del taskig hantering. Mer prestandaorienterade dukar som Contender Supercote eller Bainbridge AirX 750 är visserligen starkare men har hårdare finish och blir känsligare för rivskador och dålig hantering (flax)
Frågan är ju vad du fått offererat för något egentligen...
Kanske en duk av lägre kvalité?
Och därmed högre dukvikt för att klara lasterna?
Dukvikten behöver ju inte övenstämma med styrkan i fibrerna...
Lättare duk kan ju bli dyrare med....
Jag skulle nog undersöka vad för duk det egentligen är och vad den har för egenskaper.
Kanske en duk av lägre kvalité?
Och därmed högre dukvikt för att klara lasterna?
Dukvikten behöver ju inte övenstämma med styrkan i fibrerna...
Lättare duk kan ju bli dyrare med....
Jag skulle nog undersöka vad för duk det egentligen är och vad den har för egenskaper.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
- Black Widow
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 31 dec 2006, 15:43
- Ort: Karlshamn, Blekinge
- Kontakt:
Hej på Er!
Ett litet inlägg bara!
Vad är man ute efter??
Billigt segel?
Hållbart segel?
Crusing segel?
Preformen segel?
Eller vad?!
Inte alltid, men oftas så får man ett segel efter vad man betalar!!
Själv så föredrar jag ett segel som är designat, skuret och sytt i Sverige, jag tycker det är mycket smidigare att ha en nära kontakt med dom som tillverkar mitt/mina segel och att man kan ha en dialog vilka funderingar jag har om mitt \"nya\" segel och vilka synpunker segelmakaren har och jag kan ju följa hela prosessen från design, till sömnad och till första provturen.....
Det är ju rätt mycket pengar som man lägger på nya segel så jag tycker att en bra sevice och nära kontakt med loftet får kosta lite extra...och inte bara stirra sig blint på priset.
Erfarenhet-Kvalite-Service = Bra segel för mig
Ett litet inlägg bara!
Vad är man ute efter??
Billigt segel?
Hållbart segel?
Crusing segel?
Preformen segel?
Eller vad?!
Inte alltid, men oftas så får man ett segel efter vad man betalar!!
Själv så föredrar jag ett segel som är designat, skuret och sytt i Sverige, jag tycker det är mycket smidigare att ha en nära kontakt med dom som tillverkar mitt/mina segel och att man kan ha en dialog vilka funderingar jag har om mitt \"nya\" segel och vilka synpunker segelmakaren har och jag kan ju följa hela prosessen från design, till sömnad och till första provturen.....
Det är ju rätt mycket pengar som man lägger på nya segel så jag tycker att en bra sevice och nära kontakt med loftet får kosta lite extra...och inte bara stirra sig blint på priset.
Erfarenhet-Kvalite-Service = Bra segel för mig
Kan bara instämma till fullo.Black Widow skrev:
Inte alltid, men oftas så får man ett segel efter vad man betalar!!
Det är ju rätt mycket pengar som man lägger på nya segel så jag tycker att en bra sevice och nära kontakt med loftet får kosta lite extra...och inte bara stirra sig blint på priset.
Erfarenhet-Kvalite-Service = Bra segel för mig
Viktigt att man kan få prylarna som man vill ha dom.
Man köper ju i stort sett en funktion och inte bara en säck dyr duk.
En bra garnanti tex kan vara guld värd.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
- Black Widow
- Trogen medlem
- Inlägg: 21
- Blev medlem: sön 31 dec 2006, 15:43
- Ort: Karlshamn, Blekinge
- Kontakt:
Jag har inte ett bra "rumsrent" svar på Din fråga.Nubben skrev:Jag är nog väl medveten om nyttan av en segelmakare nära till. Men nu var frågan hur nån kan komma på att offerera denna duk till mitt behov?
Vad man kan göra är att diskutera med "sin" segelmakare och höra vad han/hon har för olika argument hur och varför dom väljer en viss duk, kvalite, vikt, vilken skärning man bör ha, viklken tråd dom använder, hur ser förstärkingarna ut, hur ser hornen ut vilen sort av ringar pressade eller vebbade stålringar, tejpade eller icke tejpade sömmar,hur stora täckdukarnar är osv.......