dålig kylning till johnsson 6 hk utombordare
Impellern sitter ovanpå växelhuset. Du måste alltså dela växelhuset och riggbenet. Du ser bultarna från utsidan. Förutom det måste du klura ut hur växelföraren delas, den kan sitta med skruvförband eller på annat vis. Det ska finnas en liten lucka för detta ändamål, oftast övertäckt med ett plastlock.
Sen är det bara att dra isär. Impellerhuset (oftast i svart plast) sitter överst på växelhuset och drivaxeln går igenom den.
Tappa inte bort den lilla passbiten som sitter i kilspåret på drivaxeln och som driver impellern. Se också till att kylvattenröret passas in rätt när du återmonterar.
Sen är det bara att dra isär. Impellerhuset (oftast i svart plast) sitter överst på växelhuset och drivaxeln går igenom den.
Tappa inte bort den lilla passbiten som sitter i kilspåret på drivaxeln och som driver impellern. Se också till att kylvattenröret passas in rätt när du återmonterar.
Okej, tackar för detta!consensus skrev:Impellern sitter ovanpå växelhuset. Du måste alltså dela växelhuset och riggbenet. Du ser bultarna från utsidan. Förutom det måste du klura ut hur växelföraren delas, den kan sitta med skruvförband eller på annat vis. Det ska finnas en liten lucka för detta ändamål, oftast övertäckt med ett plastlock.
Du råkar inte ha en aning om vart man kan beställa en ny impeller?
Eller är det närmaste återförsäljare som gäller?
På min Yamaha 5:a sitter den nere övanpå drevhuset.
Det som kan vara lite besvärligt är att separera växelväljaren från drevet om man nu har växel vill säga.
Jag fick lossa hela motorpaketet från riggen för att komma åt växelspaken så jag kunde koppla ur länkarmen.
Det är lite pill men det är inga problem egentligen.
Det var absolut inga problem att få isär därnere och få ut impellern, packningen karade sig och jag smorde bara in med lite \"blå silikon\", packningssilikon, innan jag drog ihop det igen. Jag petade igenom med ståltråd för att vara säker på fri passage och det satt en del gummirester i utloppet från impellerhuset.
Det som kan vara lite besvärligt är att separera växelväljaren från drevet om man nu har växel vill säga.
Jag fick lossa hela motorpaketet från riggen för att komma åt växelspaken så jag kunde koppla ur länkarmen.
Det är lite pill men det är inga problem egentligen.
Det var absolut inga problem att få isär därnere och få ut impellern, packningen karade sig och jag smorde bara in med lite \"blå silikon\", packningssilikon, innan jag drog ihop det igen. Jag petade igenom med ståltråd för att vara säker på fri passage och det satt en del gummirester i utloppet från impellerhuset.
Fy då. Då har du bekymmer på riktigt, och en impellervinge kan mycket väl sitta fast i någon kylkanal. Att det \"ångar\" är bra, för den totala katastrofen (kolvsmältan) inträffar då det gått alldeles torrt. Saltvatten lämnar tyvärr ifrån sig alt sitt mineralinnehåll samtidigt som det kokar (och kyler!), så proppen blir bara värre med tiden.
Hög tid för en kylkanalrensning och en ny impeller! Kan man inte själv, så finns det mekaniker som gör sådant. De är dyra, men inte lika dyra som killarna som säljer nya motorer...
Hög tid för en kylkanalrensning och en ny impeller! Kan man inte själv, så finns det mekaniker som gör sådant. De är dyra, men inte lika dyra som killarna som säljer nya motorer...
Anders S
Det var detta jag befarade, men hur rengör jag kylsystemet på bästa sätt?
Finns det tex \"tvättmedel\" för detta endamål, eller är det enda att ta framverkstygslådan, och börja skruva av del för del?
Jag är ganska ny på det här med båtmotorer, men har goda kunskaper sedan tidigare moterer på mopeder osv, är detta här någonting man klarar av själv?
Finns det tex \"tvättmedel\" för detta endamål, eller är det enda att ta framverkstygslådan, och börja skruva av del för del?
Jag är ganska ny på det här med båtmotorer, men har goda kunskaper sedan tidigare moterer på mopeder osv, är detta här någonting man klarar av själv?