Gennacker på rulle ??
Gennacker på rulle ??
Fick med en liten Bartels rulle när jag köpte båten. Enligt uppgift skall den ha använts för att rulla upp gennackern runt sitt eget förlik. Det låter krångligt men jag har sett bilder på en Molich X som gjort precis på detta sätt. Låter ju som ett vädigt smidigt sätt att sätta och bärga gennackern när man är ute och familjeseglar. Finns det någon med erfarenhet av detta ?
/ Jojje
Tidningen Segling hade ett längre reportage om detta arrangemang för några år sedan.
Du får dock räkna med att sy om din gennaker lite. Den segelduk som \"sticker ut\" i lovart om förstaget måste skäras bort - detta för att kunna rulla upp gennakern. Skall tydligen ändå bli lite skrynkligt vi upprullning, men funka fint.
Du får dock räkna med att sy om din gennaker lite. Den segelduk som \"sticker ut\" i lovart om förstaget måste skäras bort - detta för att kunna rulla upp gennakern. Skall tydligen ändå bli lite skrynkligt vi upprullning, men funka fint.
-
anders2011
- Trogen medlem
Den typen av gennaker som kallas för \"screacher\" (dvs en platt gennaker som man kan segla mer mot vinden med) rullas i princip alltid upp på rulle. Verkar otroligt smidigt. Jag vet inte om det krävs att den är platt för att det ska fungera eller om det fungerar med bukig gennaker också. Misstänker att en segelmakare svarar bäst på sådana frågor...
Titta på gransegelssida, gennaker gamma är det som vi kallar screacher.
Titta på gransegelssida, gennaker gamma är det som vi kallar screacher.
trimaran.nu - mötesplatsen för trimaranseglare
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Här finns en liten smidig gennaker rulle!
Här finns en liten smidig gennaker rulle!
ser faktiskt lätt & enkelt ut!
http://www.benns.se/mastrigg/facnor.htm
/Susanne
Banner 1/2 ton
Ronja Rövardotter
ser faktiskt lätt & enkelt ut!
http://www.benns.se/mastrigg/facnor.htm
/Susanne
Banner 1/2 ton
Ronja Rövardotter
Jag har funderat på det här, vad skulle hända om man rullar upp en gennacker med böjt förlik? Varför skulle inte det funka? Klart det kanske blir skrynkligt, men det blir det när man plockar ner det på att sätt oxå..
Jag vet inte, jag funderar, men ja fattar inte varför man inte kan rulla vilken gennacker som helst. Finns en lösning, med ett typ skumklätt tampstag mellan toppsvirvel och rulle, fritt från seglet, så rullas seglet upp runt det staget istället, då ska det funka med böjt förlik.
Men det borde väl bli samma sak nästan om man rullar runt själva seglet?
Men ja kan mycket väl ha fel, jag bara tycker det låter konstigt om man inte kan rulla böjda förlik, akterliket och underliket då? Blir väl samma sak typ? Klart att har man böjt förlik så rullas ju inte seglet runt det, utan runt duken en bit in, kanske inte blir bra..
Eller handlar det mer om att man måste ha ett sträckt lik att rulla runt?
Ett alternativ till facnor är Karver,som Seglaren tipsade om nyss, verkar vara jäkligt fina grejer, inte så dyrt heller. Gennackerrullen som klarar 1.5ton(upp till 13m båt typ) kostade bara 6600 ungefär hos Doghouse. Blocken som Karver gör verkar oxå riktgt bra, 1tons kullagerblock för nånstans 800 om ja inte minns fel. Mycket mycket lättare än andra dessutom:) Nej,ja gör inte reklam:) Tipsar er bara:)
//Robin
Jag vet inte, jag funderar, men ja fattar inte varför man inte kan rulla vilken gennacker som helst. Finns en lösning, med ett typ skumklätt tampstag mellan toppsvirvel och rulle, fritt från seglet, så rullas seglet upp runt det staget istället, då ska det funka med böjt förlik.
Men det borde väl bli samma sak nästan om man rullar runt själva seglet?
Men ja kan mycket väl ha fel, jag bara tycker det låter konstigt om man inte kan rulla böjda förlik, akterliket och underliket då? Blir väl samma sak typ? Klart att har man böjt förlik så rullas ju inte seglet runt det, utan runt duken en bit in, kanske inte blir bra..
Eller handlar det mer om att man måste ha ett sträckt lik att rulla runt?
Ett alternativ till facnor är Karver,som Seglaren tipsade om nyss, verkar vara jäkligt fina grejer, inte så dyrt heller. Gennackerrullen som klarar 1.5ton(upp till 13m båt typ) kostade bara 6600 ungefär hos Doghouse. Blocken som Karver gör verkar oxå riktgt bra, 1tons kullagerblock för nånstans 800 om ja inte minns fel. Mycket mycket lättare än andra dessutom:) Nej,ja gör inte reklam:) Tipsar er bara:)
//Robin
Har haft samma funderingar...
Att rulla in gennakern lär väl oavsett vara mildare än att man stress trycker ner den i en säck..?
Och så trodde jag man sydde in något lite styvare i förliket för att ha något att rulla den runt....?
Att rulla in gennakern lär väl oavsett vara mildare än att man stress trycker ner den i en säck..?
Och så trodde jag man sydde in något lite styvare i förliket för att ha något att rulla den runt....?
Gammal sanning: Du kan bara välja två av "lätt", "stark" och "billig"...Robin skrev:Blocken som Karver gör verkar oxå riktgt bra, 1tons kullagerblock för nånstans 800 om ja inte minns fel. Mycket mycket lättare än andra dessutom:) Nej,ja gör inte reklam:) Tipsar er bara:)
//Robin
Detta sagt - visst borde gå att göra bra båtbeslag till bättre priser än de gängse.
När det gäller att rulla in gennakrar tror jag problemen kan ligga i att man kommer att töja och vrida materialet så hårt vid inrullningen att de kan få bestående deformationer. Men eftersom förliket alltid är förlik borde man kunna experimentera med en kevlarlina i liket, som tar upp kraften så att inte liket far illa. Sedan får man väl plocka ner seglet i rullat skick och ta vara på det mellan seglingarna på vanligt sätt. Jag tror att en rulle (ändlös - det blir många varv den får snurra) är ett alternativ till en spinnakerstrumpa, inget annat.
Anders S
Var ute och seglade med Ericsson båten i somras, den har precis den konstruktionen med en platt genacker på rulle.
http://files.myopera.com/MrMM/albums/12 ... G_0927.JPG
http://files.myopera.com/MrMM/albums/12 ... G_0927.JPG
-
AlphaJohan
- Erfaren medlem
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Facnor?
Det är en facnor rulle om jag inte ser fel verkar hållbaraVar ute och seglade med Ericsson båten i somras, den har precis den konstruktionen med en platt genacker på rulle.
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Jag tror att de används mest på snabba båtar som V070, flerskrovare då mindre plattare gennaker används.
Jag tror du får gå ned i segelyta och kanske använda den på mer halvvind / brant slör än läns men kontakta segelmakare för mer info.
Men visst verkar det enkelt och jag har också funderat men tror mer på gennakerstrumpa som vi hade på vår förra båt. Billigare, flexiblare och du kan använda befintlig gennaker.
Mvh /
Jag tror du får gå ned i segelyta och kanske använda den på mer halvvind / brant slör än läns men kontakta segelmakare för mer info.
Men visst verkar det enkelt och jag har också funderat men tror mer på gennakerstrumpa som vi hade på vår förra båt. Billigare, flexiblare och du kan använda befintlig gennaker.
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå