Botten är nådd!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
AlphaJohan
Erfaren medlem

Botten är nådd!

Inlägg av AlphaJohan » ons 03 jan 2007, 12:50

Hej seglarvänner!

Inför kommande säsong behöver jag ta bort gammal (otillåten) färg, och snygga till järnkölen. Är det någon som kan ge mig ett bra råd om metod för att ta bort den gamla färgen? Vad bör jag göra med järnkölen för att den ska bli ok? Den behöver inte vara i racingskick.

undrar Johan som snart vill segla igen!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 03 jan 2007, 13:18

Jag tycker att det effektivaste sättet är att skrapa bort färgen. Använd en rejäl färgskrapa. En bra idé är att fila hörnen på skrapan, så repar du inte skrovet så mycket.

När du fått bort det mesta av färgen går du över till att slipa. En planslipmaskin ger väldigt bra resultat, men det tar lång tid. En lamellslip på vinkelslipen kan jag rekommendera på kölen, den kanske är lite för tuff mot plastskrovet, men det är ju bara att testa. Annars är väl en excenterslip också bra.

På järnkölen ser du till att få bort all rost, därefter spacklar du upp ytan med epoxyspackel. Sedan skall alltihopa målas en massa varv med epoxy-grundfärg.

Skarven mellan skrov och köl är viktig. Skrapa ur den skarven så mycket du kan och försök måla med rostskyddsfärg. Därefter lägger du på en speciell gummimassa för att täta skarven (finns i båttillbehörsbutiken). Detta är viktigt, kölen rör sig hela tiden när båten ligger i vattnet och har du inte en flexibel skarv kommer det att spricka och kölen rostar värre.

Eftersom du antagligen skall måla hela båten med epoxy-grundfärg gör det inte så mycket om du slipar igenom gelcoaten, det blir tätt när du målar.

Lycka till!
X-342 SWE 18 "Kexet"

AlphaJohan
Erfaren medlem

Inlägg av AlphaJohan » ons 03 jan 2007, 14:25

Det låter som en rimligt enkel metod! Tack för tipset.

Leino
Trogen medlem

Inlägg av Leino » ons 03 jan 2007, 20:24

Bättre låta den gamla färgen va kvar, då har du ju lite skydd...
Mer segel, mindre vikt... roligare segling
Leino

AlphaJohan
Erfaren medlem

Inlägg av AlphaJohan » tor 04 jan 2007, 09:03

Hej Leino!

Jag har låtit den gamla färgen hänga kvar i två säsonger extre redan :? Så den har väl inte så mycket effekt kvar.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 09:20

Klart du ska ta bort det om det är tjockt eller i dåligt skick.
Tungt och gropigt lär ju inte vara fördelaktigt.
Och vad skulle gammal färg skydda mot?
Det man inte behöver ska bara bort. :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 04 jan 2007, 10:06

Det är ju onekligen så att även bottenfärg har en viss tätande och skyddande verkan - det beror också på vilken typ det är. Om man vet (VET!) att botten är väl skyddad med grundfärg sedan tidigare skall man ta det varligt med skrap och slip, så man inte river sår i grundlagren. Då kan det vara bättre att låta litet gammal färg sitta kvar, bara den är ett dugligt underlag för den nya bottenfärgen. En \"fläckig\" botten är inga problem, bara den är Släääät....

Vid senaste \"bottenöversynen\" rev vi bort en många års lager av VC17 med skrapa, slipade rent och slätt och lade i ett par lager epoxyfärg där vi slipat/skrapat igenom till gelcoaten (alla kan väl fumla?). Sedan lade vi två tunna lager grå spärrgrund (rekommenderas vid byte av bottenfärg) för att få fäste för den själpolerande färgen vi föredrar. Det innebär att färgen sitter, men också att gråbleka strimmor indikerar att man borstat/slipat nog när man gör rent inför årets skikt. Ett annat knep är att bottna med en avvikande nyans i första skiktet. Har man \"flerårsfärg\" ser man då direkt var det skall på litet extra på våren.
Anders S

Leino
Trogen medlem

Hej AlphaJohan

Inlägg av Leino » tor 04 jan 2007, 12:11

Jag ville bara säga att gammal uttjänt giftfärg nog är bättre än de nya färgerna.
Finns det någon tillåten färg som funkar så vill jag gärna veta vilken.

Bästa sättet att få ren kölen är våtblästring tror du kan få det gjort för ett par tre tusen. Finns masakin att hyra annars. Då jag bättrat fläckar har jag använt en grov stålborste som går att sätta i vinkelslip jag tyckte det funkade bäst. Hade då tjärepoxi på kölen som blev ungefär som tuggummi när jag körde med lammellskiva.

På skrovet råder jag dig att vara väldigt försiktig, prova med färgborttagninsmedel o plexiglasskrapa om du vill ha bort all den gamla färgen. Våtslip eller planslip.
Själv använde jag bandslip, blev mycket spackling.
Ska du byta till samma typ av färg (hård eller mjuk) så råder jag dig att bara skrapa bort lös färg med plexiglasskrapa o sedan våtslipa tills det är någotsånär slät yta.

Gör som Fredrik skrev med skarven mellan skrov och köl.

Lycka till
Mer segel, mindre vikt... roligare segling
Leino

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Hej AlphaJohan

Inlägg av Anders S » tor 04 jan 2007, 12:48

Leino skrev: Finns det någon tillåten färg som funkar så vill jag gärna veta vilken.
Jag har goda erfarenheter av Mille Extra. Den innehåller mycket koppar, och är tillåten på västkusten.

När det gäller vikt kan man betänka att ett par tre kilo bottenfärg inte är så förfärligt kritiskt. Det handlar ju om vikt som är placerad djupt och till störstaq delen nära båtens tyngdpunkt :-).

Det ger betydligt mer att (tillfälligt) flytta ankaret på akterpulpiten till ruffen och tömma vattentanken i fören, om man säger så.
Anders S

AlphaJohan
Erfaren medlem

Inlägg av AlphaJohan » tor 04 jan 2007, 16:56

Det här kommer att gå kanon, alla er tips och råd kommer att smälta samman i nån slags slutsats...eller möjligen bottensats. Milou kommer att vara i god form under linjen i sommar!

Vill ha sommar genast.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Hej AlphaJohan

Inlägg av SWE54 » tor 04 jan 2007, 17:37

Leino skrev:Finns det någon tillåten färg som funkar så vill jag gärna veta vilken.
Det finns lite inlägg om bottenfärg här
http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... highlight=

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Se till att det är slätt.

Inlägg av Kenneth » tis 09 jan 2007, 12:49

Som flear andra skriver, se till att det är slätt innan du börjar lägga på ny färg, och räkna med att det tar tid att skrapa bort det gamla.
För tillfället båtlös.

Skriv svar