Jorda propelleraxel för att minska korrosion?
Jorda propelleraxel för att minska korrosion?
Hej seglarvänner,
I somras förbrukades hela offeranoden på propelleraxeln. Först tunnades den ut så mycket att den satt löst på axeln och skramlade vid motorgång. Jag och brorsan lyckades dra åt den efter flertalet dykningar. När sedan säsongen var slut var anoden helt borta.
Jag tänkte sätta dit två anoder till nästa säsong för att slippa krångel, men funderar på om det kanske skulle hjälpa om jag jordade propelleraxeln (inne i båten) som komplement?
Tanken är att montera en fjäderbelastad släpsko (med kol) e.dyl. som ligger an mot axeln och är ansluten till jord.
Kommer det att göra någon skillnad och i sådana fall var någonstans jordar man lämpligast?
Tacksam för synpunkter och förslag.
// Uffe
Ps. Motorn är en gammal Vire 12 Ds.
I somras förbrukades hela offeranoden på propelleraxeln. Först tunnades den ut så mycket att den satt löst på axeln och skramlade vid motorgång. Jag och brorsan lyckades dra åt den efter flertalet dykningar. När sedan säsongen var slut var anoden helt borta.
Jag tänkte sätta dit två anoder till nästa säsong för att slippa krångel, men funderar på om det kanske skulle hjälpa om jag jordade propelleraxeln (inne i båten) som komplement?
Tanken är att montera en fjäderbelastad släpsko (med kol) e.dyl. som ligger an mot axeln och är ansluten till jord.
Kommer det att göra någon skillnad och i sådana fall var någonstans jordar man lämpligast?
Tacksam för synpunkter och förslag.
// Uffe
Ps. Motorn är en gammal Vire 12 Ds.
SXK har lite info om galvanisk korrosion.
Kanske kan ge dig lite mer kött på benen....
www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf
Kanske kan ge dig lite mer kött på benen....
www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag blandade ihop lite olika saker i mitt tidigare inlägg...Kapten C skrev: Om axeln är jord, borde den då inte förbindas med elsystemets jord?
Höljet på generatorn är minus vilket gör att även motorn som står i kontakt med denna är det. Kanske går tom. minuskabeln från generatorn via motorblocket och sedan vidare till batteribanken. Propelleraxeln har i sin tur förbindelse med motorn och jordar i vattnet. (Det var naturligtvis fel av mig att skriva att axeln var jord. Det är vattnet som är jord).
Det är fullt normalt att det är så.
Eftersom du inte har någon landström så borde inte jordningen medverka i anodens försvinnande.
Anoden är ju till för att skydda propellern från galvanisk korrosion mot axeln och att anoden äts upp är ju ett tecken på att den fungerar och gör nytta, men när det går så fort som i ditt fall så känns det lite konstigt.
Om du inte har landström, så kan det vara en båtgranne eller annat som orsakar att det finns en strömvandring genom vattnet runt din båt.
Om då samtidigt du har genomföringar i din båt en bit från propellern, och som är förbundna (jordade till minus 12V) och därför med motorns gods, så väljer strömvandringen hellre vägen genom din förskruvning och propeller än genom vattnet, med korrosion (dvs offeranodförbrukning) som följd.
Om du inte kan identifiera problemet bör du anlita någon båtel-kunnig som snabbt (oftast) kan mäta upp och analysera vad du kan ha för problem.
www.batteknik.se
Om då samtidigt du har genomföringar i din båt en bit från propellern, och som är förbundna (jordade till minus 12V) och därför med motorns gods, så väljer strömvandringen hellre vägen genom din förskruvning och propeller än genom vattnet, med korrosion (dvs offeranodförbrukning) som följd.
Om du inte kan identifiera problemet bör du anlita någon båtel-kunnig som snabbt (oftast) kan mäta upp och analysera vad du kan ha för problem.
www.batteknik.se
Tack för svaren.
Då min propelleraxel inte är jordad vid kopplingen till motorn (gummiplatta för kraftöverföringen) kommer jag att montera ett fjädrande kol (från gammal startmotor e.dyl.) mot axeln och sedan en kabel 2,5 mm2 till jord.
Jag har ju som sagt ingen landström, men om någon båt bredvid har det kanske det påverkar. Det skadar säkert inte att testa.
Då min propelleraxel inte är jordad vid kopplingen till motorn (gummiplatta för kraftöverföringen) kommer jag att montera ett fjädrande kol (från gammal startmotor e.dyl.) mot axeln och sedan en kabel 2,5 mm2 till jord.
Jag har ju som sagt ingen landström, men om någon båt bredvid har det kanske det påverkar. Det skadar säkert inte att testa.
Aha, du har isolerad propelleraxel, det är i grunden mycket lämpligt och bör till varje pris behållas, det minskar generallt alla typer av problem.Kapten C skrev:Tack för svaren.
Mellan syrafast och brons föreligger obetydlig skillnad i den galvaniska spänningskedjan. Om det (som du har idag) inte finns någon elektrisk förbindning mellan propelleraxel och restren av båten så är korrosionsrisken för de två metallerna brons och syrafast inbördes försumbara.
I samma ögonblick som du monterar dit en offeranod kommer den att skapa ett kraftfullt galvaniskt fenomen som förbrukar offeranoden. Men det betyder på inget sätt att det behövs en offeranod....
Eftersom din propeller och axel har mycket större yta än offeranoden, kommer det att förbrukas proportionellt dubbelt så mycket zink då du har dubbla anoder som om du hade en enda. Så om en offeranod tar slut under säsongen så är det troligt att två stycken också gör det.....
Allt detta är inget konstigt, och heller inget fel. Men vill du slänga pengar på att medvetet förstöra offeranoder så har du hittat ett bra sätt....
Jordar du det isolerade systemet propeller och propelleraxel (om de är av brons respektive syrafast) så ökar chansen att de börjar kivas galvaniskt med andra saker i din båt.....
Det kan verka riskabelt att inte ha offeranod om man inte förstår ovanstående. Men ta en runda på varvet och studera alla båtar som har bronslager och syrafasta roderbeslag - och har haft det så i decennier - utan offeranod. Nema problema!
www.batteknik.se
Det här är en bild på förra propellern som numera ligger på botten utanför Vaxholms Kastell. Korrosionen hade \"ätit av\" sprinten (som av någon anledning var av mässing, halva satt kvar i axeln) vilket fick till följd att propellern gängades av och lossnade med ett klonk och med rusande motor som följd. Man ser också hur ärgad ytan är (gropar och lite grönaktig).

Det var min första säsong med båten. Förra ägaren hade lämnat över båten till ett varvs försorg. M.a.o var den varvsskött (varning!?). Det ingick vårutrustning och sjösättning samt påmastning i köpet och jag litade på att dom på varvet kunde sin sak. Dessutom passade det mig bra då jag renoverade båten invändigt. Hur som helst så hade dom inte monterat offeranod och troligen inte gjort det på flera säsonger. (En massa andra tokiga saker hände under första säsongen; ena backstaget trillade ner, det forsade in vatten genom självlänsen och ner i ruffen mm.)
Jag har läst SXKs artikel om korrosion (se länk ovan). Som sagt är det ett komplext problem. Bl.a skriver dom att galvanisk korrosion kan hindras med rätt placerad stor offeranod (=dålig ekonomi). Är det elektrolytisk korrosion är det lurigare för min del då jag inte själv har landström (AC). Kan det tänkas att det är en kombination av båda?
På mina föräldrars båt är propelleraxeln jordad direkt i kopplingen till motorn. Dom har alltid använt offeranod som räckt en till två säsonger. Dom har aldrig haft korrosionproblem på propellern. (Ingen landström.)
Seawolf, är det inte så att brons innehåller tenn och därmed hamnar ganska långt från RF i spänningskedjan?
Ulf

Det var min första säsong med båten. Förra ägaren hade lämnat över båten till ett varvs försorg. M.a.o var den varvsskött (varning!?). Det ingick vårutrustning och sjösättning samt påmastning i köpet och jag litade på att dom på varvet kunde sin sak. Dessutom passade det mig bra då jag renoverade båten invändigt. Hur som helst så hade dom inte monterat offeranod och troligen inte gjort det på flera säsonger. (En massa andra tokiga saker hände under första säsongen; ena backstaget trillade ner, det forsade in vatten genom självlänsen och ner i ruffen mm.)
Jag har läst SXKs artikel om korrosion (se länk ovan). Som sagt är det ett komplext problem. Bl.a skriver dom att galvanisk korrosion kan hindras med rätt placerad stor offeranod (=dålig ekonomi). Är det elektrolytisk korrosion är det lurigare för min del då jag inte själv har landström (AC). Kan det tänkas att det är en kombination av båda?
På mina föräldrars båt är propelleraxeln jordad direkt i kopplingen till motorn. Dom har alltid använt offeranod som räckt en till två säsonger. Dom har aldrig haft korrosionproblem på propellern. (Ingen landström.)
Seawolf, är det inte så att brons innehåller tenn och därmed hamnar ganska långt från RF i spänningskedjan?
Ulf
Nej, det fungerar inte så. Legeringar får nya egenskaper, de "ärver" inte.Kapten C skrev:
Ulf
På bilden ser det ut som om du har en Gori foldingpropeller. Denna sitter med kil och kona, och jag utgår från att du med "sprinten" menar kilen. Eftersom axelmuttern säkras med en låsskruv i propellerkroppen har den beklagligen nackdelen att skruva av sig själv om kilen inte finns - en litet dum konstruktion. Att halva var kvar är rimligt - efter zinkurlakning är materialet svagt och kan lätt ha skjuvats av.
Kilen skall naturligtvis vara i brons eller någon saltvattentålig mässing (amiralitetsmetall), inte i vanlig mässing. Fel material i kilen kan vara en mycket enklare förklaring än något inbyggt elektriskt fel.
Anders S
Anders,
Det är helt riktigt att jag med sprinten menar kil. Halva satt kvar i spåret på axeln. Jag hade tur och hittade en propeller och axel på Blocket för en rimlig penning. På den är kilen i rostfritt. Istället för skruv har jag använt rostfri rörsprint som låser axelmuttern.
En offeranod på propelleraxeln skulle alltså inte göra någon skillnad och att jorda propelleraxeln är onödigt eller kanske till och med förvärrar det hela? Är det så jag ska tolka det hela?

Nya propellern och axeln.
Ulf
Det är helt riktigt att jag med sprinten menar kil. Halva satt kvar i spåret på axeln. Jag hade tur och hittade en propeller och axel på Blocket för en rimlig penning. På den är kilen i rostfritt. Istället för skruv har jag använt rostfri rörsprint som låser axelmuttern.
En offeranod på propelleraxeln skulle alltså inte göra någon skillnad och att jorda propelleraxeln är onödigt eller kanske till och med förvärrar det hela? Är det så jag ska tolka det hela?

Nya propellern och axeln.
Ulf
Det är ju väldigt svårt det här, för det finns ju variabler över hela kartan. Och min gissning om kilens material är en spekulation.
Men ja, är din propelleraxel elektriskt fri från motorgodset (kolla, dubbel- och trippelkolla detta) så kan det vara rätt meningslöst med en zinkanod. Att du förvärrar något med att ha en tror jag inte.
Men ja, är din propelleraxel elektriskt fri från motorgodset (kolla, dubbel- och trippelkolla detta) så kan det vara rätt meningslöst med en zinkanod. Att du förvärrar något med att ha en tror jag inte.
Anders S
Ja jag är inte helt säker på att axeln är frånskiljd från motorn, men så här ser kopplingen ut. Bilden är från innan jag bytte axel. Delarna är numera målade med grön Hammarlack
Inte axeln förstås
Har också riktat motorn så vinkeln till axeln är bättre nu.

Då har jag väl egentligen bara två undringar till:
1) Hur kommer det sig att den gamla propellern var så angripen av korrosion? (Kan den lilla kilen i fel material vara orsaken?)
2) Varför är det så många som har zinkanod på propelleraxeln om den nu inte gör någon nytta? (I alla fall på båtvarvet där min båt ligger)
Ulf

Då har jag väl egentligen bara två undringar till:
1) Hur kommer det sig att den gamla propellern var så angripen av korrosion? (Kan den lilla kilen i fel material vara orsaken?)
2) Varför är det så många som har zinkanod på propelleraxeln om den nu inte gör någon nytta? (I alla fall på båtvarvet där min båt ligger)
Ulf