Ny båt igen...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 25 dec 2006, 14:30

omega båtarna är trevliga över lag. vi valde länge mellan omega 34 o några andra ,det blev till slut en Comfort32.Men tänkte ge en trevlig länk om en omega 34 som drog till shetland,båten är ju både snabb o stabil
o går att använda vid lite längre turer
http://www.geocities.com/heimesida/shetland1.html
//Johan

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 25 dec 2006, 15:59

Ja man har ju gått i båtbytartankar länge men det är inte lätt att hitta rätt båt.
När det gäller grundstötningstålighet är det väl så att man får titta djupare på konstruktionen och erfarenheter av båttyper?
Jag har själv kappsdeglat mycket och varit på en o annan sten. Smaragden klarar ju att dundra på vad som, vi har hoppat på stenar i spinnakergång...:) blir lite fula märken i blyet men inget annat. Expressen tar stryk! kölen går gärn upp i bakkant och det börjar läcka i bultarna.
Jag har även dundrat på med min Banner 28 och det blev tvärstopp, fick hämta batteriet framme vid masten men kölinsfästningarna klarar sig utmärkt trots platt botten och fenköl i järn. Anledningen är dels låg vikt och att det ligger en stårlplatta ingjuten i botten. Sådant har en enorm betydelse för tåligheten.
För övrigt kan jag nog bara sålla mig till skaran som är såld på X-99 an.
Med alla fördela o nackdelar så är den nog det lämpligaste för min del som prioriterar seglingsegenskaper. Man kan ju dessutom slänga på en en skena och köra med självslående fock, det gör jag på Bannern, går grymt bra, sen är ju backstagen inget problem längre.
Lycka till.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 25 dec 2006, 16:02

Jo förresten...
Har du kollat in First 27.7 an?
Finns ju med sänkköl. Livlig båt med hyffsade innerutrymme.
http://www.blueoceanyachts.se/view_yach ... 0000000007
Lycka till.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 25 dec 2006, 17:21

SWE54 skrev:Jo förresten...
Har du kollat in First 27.7 an?
Finns ju med sänkköl. Livlig båt med hyffsade innerutrymme.
http://www.blueoceanyachts.se/view_yach ... 0000000007
Lycka till.
Funkar en sån som familjebåt? Det är ju ingen durk.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 25 dec 2006, 20:25

Funkar en sån som familjebåt? Det är ju ingen durk.
Beror inte det på vad man har för familj? Den sportiga båten med litet mindre utrymme kan tålas väl, bara man sätter det rätta värdet på prestandan i förhållande till storlek. Ju mindre båten är, ju mer kompromiss blir den - det är oundvikligt.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 25 dec 2006, 22:39

Så är det.
Vi har varit ute 2 vuxna och 2 barn i min Banner 28 utan några som helst problem. Det är åndå oftast inte barnen som lider av trånga utrymmen, det är mest vi vuxna som är stora och klumpiga...:)
Dessutom kan det väl inte vara något problem att lägga in en durk om nu vill ha det...?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 27 dec 2006, 10:40

Tack för alla fina tips! Jag känner mig stärkt i att jag har varit ungefär rätt ute från början när jag funderar på X-99. Djupgåendet är vad jag får göra avkall på, samt att jag får lite större utrymmen än vad som behövs som bonus.

Själv är jag uppväxt i en Maxi 77, hela familjen tillbringade somrarna i den båten, och när jag blev lite äldre var det jag som åkte ut med kompisarna och seglade. Den båten har i mina ögon allt som krävs vad gäller utrymmen för en familj på 4 personer och seglar heller inte så dåligt om man har lite fräscha segel. Vad jag vill ha när jag byter båt nästa gång är en båt som går lite tryggare i sjön och som seglar fortare, eftersom vi nuförtiden är mer intresserade av att lägga lite distans bakom oss under en semester. En större båt, helt enkelt. Och det skall finnas många tampar att dra i för att tillfredsställa mitt behov av aktivitet under seglingen.

Ett mycket bra förslag som dök upp är NF, den båten blir lite av en kompromiss där man får ett grunt djupgående, hyfsade boutrymmen och fart som en Express. Dessutom är priset inte avskräckande. En sån kanske det blir om inte pengarna räcker till i slutändan...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 27 dec 2006, 12:09

Som jag brukar säga, är det faktiskt lämpligt med en X99-rigg för familjesegling. Icke svepta spridare och backstag kan ju orsaka viss ovälkommen stress ibland. I övrigt är säkert x-99:an prisvärd om man vill ge avkall på avskildhet.

stone
Rookie

Inlägg av stone » tor 28 dec 2006, 15:29

Fredrik skrev: Carrera Helmsman är en annan båt i samma stil jag drömt om, en sån skall jag ha den dag jag har möjlighet att parkera en Carrera på kajen också...
Ja, men sluta drömma då :) Köp en istället, det har funnits ett antal Carreror till salu under hösten för mellan 240' till 390'. (Flera av dom är ännu inte sålda vet jag). Och en liten slant blir ju över från halvmiljonen till en Carrera på kajen också :D

En helt partisk bedömning från mig som Carreraägare:
Ståhöjd = Nej
Komfort = Njae. (Men lite större än en Smaragd är det väl)
Litet djupgående= Nej (1.9 m), men det är åtminstone rätt långt överhäng
Seglingskänsla = Ja!

Det är verkligen en båt med betoning på segling, men hon är ändå väldigt lätt att segla speciellt om man bara seglar med den självslående focken (vilket man oftast gör). Speciellt går hon bra på en hård kryss och då finns det nästan ingenting som seglar förbi!

En speciellt praktisk båt kan man nog inte säga att det är, men det är ändå definitivt en båt att älska!

Mvh/Viktor

Bild

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 28 dec 2006, 16:03

Nubben skrev:Som jag brukar säga, är det faktiskt lämpligt med en X99-rigg för familjesegling. Icke svepta spridare och backstag kan ju orsaka viss ovälkommen stress ibland. I övrigt är säkert x-99:an prisvärd om man vill ge avkall på avskildhet.
alternativ till X99:an kunde vara Dynamic 35. Fin båt med mycket potential.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 28 dec 2006, 18:23

Hur är det med innerutrymme och ståhöjd i Dynamic 35?
Dynamic 3000 och Frist Class 10 tex har ju inte mycket mer ståhöjd än vad jag har i Banner 28 an
Det finns ju även Banner 30 mkII med högre ruff.

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » lör 30 dec 2006, 11:19

[quote="Miwa"]
IW 31 ,Contessa 32,S&S 34,She 36 ,Swan 36 är alla bra val beroende på besättningens storlek och kunnande.
Jag kan bara hålla med Miwa efter 21 år med IW31,
SHE31 är samma design. och kanske lättare att hitta i england.

Hälsn, Perra :D
Segla vackert.

Skriv svar