När jag sade neutralt så var det neutralt dvs så gott som inget rodertryck alls. Det gällde 1/4-tonnaren (Elvström/Kjearulff) och Mustangen. Mustangen har dock < 5 grader roderutslag med focken åt rätt håll. med genoan är tendensen dock att båten känns lägirig. Båten måste styras upp (neutralt läge räcker inte) men det kan beror på att båttypen egnetligen inte är tänkt för genuan. Visserligen kan man trimma bort det med än större mastlutning (just nu inställd enligt Nordic-mast's rekommdation på ca. 3-4 grader). För mer lutning är jag tvungen att byta förstaget eller sätter dit ett antal toggle.Anders S skrev:Minime, när (om) du tycker att ditt roder är neutralt, vet du egentligen vilken vinkel det har? Vi talar om ett par grader...
Sedan kan man naturligtvis trimma bort all roderkänskla om man vill. Men det är bara att titta litet på proportionerna mellan rodrets storlek och kölens, så inser man att man förlorar enormt mycket sidokraft (läs; höjdtagningsförmåga) om man inte belastar rodret också. Känslan i rodret är dessutom högst beroende på om det är balanserat och till råga på allt varierar tryckkraftscentrum med hastighet och belastning (sidokraft).
Det enda säkra sättet (vid sidan av att köra en försöksserie i en släpränna) att utreda om man skall segla båten med eller utan tryck på rodret är att pröva. Det som går fortast mot vinden är mest rätt
Det finns kanske potential men med tanken hur Mustangen går i lättvind så har jag inte sett behovet ännu att trimma bort lägirigheten. När det blåser upp så finns det dock problem med att roder och kölen stallar. Det anser jag som större problem. Bådnyt-testarna hade samma problem 1983 och bedömde därför att Mustangen är för krävande att kalla den ungdomsbåt (som den marknadsfördes).