dålig kylning till johnsson 6 hk utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
mats s
Trogen medlem

dålig kylning till johnsson 6 hk utombordare

Inlägg av mats s » ons 27 dec 2006, 15:53

Jag svtettas med att fixa kylning till min johnsson 6 hk. Har bytt impeller, då blev det lite bättre. Har också spolat igenom systemet med slang. Det kommer ingen stråle ut genom hålet utan det spottar och ryker. Ska man kunna lägga handen på ? I så fall blir den för varm. Kan man få tag på ett begagnat förkromat impellerhus tror ni ?
Ohlson 22

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 27 dec 2006, 16:39

Hade samma pproblem med min Yamaha 5:a för något år sedan men det räckte att byta impeller så kom kylningen igång igen med en jämn stråle som man inte ryker...
Är deu helt säker på att det inte är stopp någonstans?
Jag hittade impeller rester lite här o där i kylsystemet.
Det var dels därför den inte kylde så bra, gummibitarna blockade kylkanalen upp till motorn.

mats s
Trogen medlem

Inlägg av mats s » ons 27 dec 2006, 17:39

Nej jag är inte säker på att det är fritt, den gamla impellern var sliten och har kanske lämnat gummirester. Det bästa vore kanske att spola baklänges genom systemet ?
Ohlson 22

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 27 dec 2006, 18:04

Ja om det går.
Jag hade stårltråd på rulle som jag petade igenom med.
Hade ju tagit isär motorn från själva riggen så jag kom åt kylröret upp till motorn. När jag körde igenom ståltråd uppifrån så kom det ut gummirester nere i impellerhuset.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » ons 27 dec 2006, 18:22

I värsta fall är det massa skit eller ärg/rostrester i kylkanalerna. Då får du plocka isär delar av motorn. Beroende på hur din modell är konstruerad och hur mycket så kanske det räcker att ta bort ett lock vid avgasutsläppet, där brukar finnas kylkanaler som man kan rensa.

Du skall kunna lägga fingret/handen på den del av blocket där kylvattnet går. Det skall vara varmt men inte hett så att du bränner dig.

Ingmar
Erfaren medlem

Inlägg av Ingmar » lör 30 dec 2006, 14:12

Jag hade problem med kylningen av min Evinrude 6 hk -79 (Det kom ånga istället för vatten). Det visade sig att den rostfria plåt som utgör botten i impellerhuset var aningen buktig, vilket gjorde att impellern inte tätade. Lätt åtgärdat, men det var inte lätt att komma fram till.

Jag är för övrigt övertygad om att den motorn hamnade i min ägo som en prövning från högre makter. Den satt på akter på vår Sunwind 20 som vi köpte -95 i Varberg. Precis när vi kom utanför vågbrytaren i hamnen vid Getterön dog motorn. Det gjorde inte så mycket, för vi hade en fin halvvind hela vägen hem till Göteborg. Det visade sig att elektronikblocket hade dött. Sedan följde fem år med de flesta problem man kan tänka sig med en utombordare. Sommaren -00 fick vi en loppa på ett tändstift utanför Tjurpannan. Bleke och gammal sjö. Då blev hatet fullt utvecklat. När vi dagen efter var inne hos båttillbehörshandlaren i Grebbestad för att köpa en skruv ventilerade jag mitt hat, och han undrade om vi inte ville köpa en bättre begagnad Honda 8hk. Så blev det. Den gick som en klocka, och har gjort det sen dess. Evinruden spolades ur och ställdes in i brorsans källare.
När det blev dags att sälja båten förra året sålde vi den med Evinruden och sålde Hondan separat. När det var dags för leverans hängde jag på Evinruden och den startade på första rycket, men DET KOM INGET KYLVATTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Upp med motorn och sätta igång med de vanliga kontrollerna (impeller, impellerhus, plåtjävel etc). Det visade sig att kylkanalerna i topplocket var fulla med saltgegg!!!
Nu seglar vi en Sunwind 27 med en fräsh inombordare, det är väldigt bra för min mentala hälsa.
För att kompensera för Evinruden har de högre makterna försett mig med två flickor, 3 och 6 år.

Ingmar

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 30 dec 2006, 16:51

Har haft samma problem som ovanstående, med Evinrude 6 Hk.
Det var inga större problem att lossa toppen och rengöra kylkanalerna.
Var försiktig med packningen.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » lör 30 dec 2006, 16:56

använd tryckluft

Thord
Trogen medlem

Inlägg av Thord » mån 01 jan 2007, 18:48

Hade precis samma problem men en Johnson 6hk. Då var det termostaten som var igensatt. Bytte den sen funkade den kanonbra igen.
//Thord

mats s
Trogen medlem

Inlägg av mats s » tis 02 jan 2007, 17:23

Tack för tipsen har kollat termostaten och petat bort saltgegg. Det visade sig att ena plåtbenet på termostaten var av, det lödde jag ihop igen. Sen spolade jag igenom motorn. Nu fungerar ialla fall kylningen så man kan lägga handen på motorblocket när jag kör på tomgång i en balja. Jag läste i istruktionsboken att pumpen fungerar som en centrifugalpump vi höga hastigheter så det kanske funkar bättre när man kör i havet sen. Nån stråle kommer inte ut men betydligt mer spott o fräs och ingen rök.
Låter oroväckande att elektroniken på ingemars evinrude pajade. Hoppas det var en oturlig engångshändelse. Kan för övrigt tipsa om en billig (200 kr) båtmotorbock jag köpte på Biltema, funkar bra.
Ohlson 22

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 02 jan 2007, 17:47

Strålen är en kontrollstråle, om den inte fungerar då fungerar inte kylningen.
Calle

Se gla ut

mats s
Trogen medlem

Inlägg av mats s » tis 02 jan 2007, 18:37

På min evinrude 6 hk verkar inte finnas nån kontroll eller sk. skvallerstråle utan bara vatten utsläppet mitt på riggen. Har kollat det finns ett hål under kåpan men ingen anslutningslang eller nån öppning till motorblockets kylning. Det kanske är olika modeller ?
Ohlson 22

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 02 jan 2007, 19:15

[quote="mats s"] Det visade sig att ena plåtbenet på termostaten var av, det lödde jag ihop igen. [quote]

En nyfiken fråga...
Hur lödde du ihop det igen?
Gassvets och silverlod...?

mats s
Trogen medlem

Inlägg av mats s » ons 03 jan 2007, 09:10

Precis gassvets och silverlod. Satte den i ett skruvstycke så att den inte skulle kunna expandera och lödde. Sen värmde jag den i en kastrull med vatten för att se om den funkade. Den öppnade vid 65 grader som den skulle. Annars så kostar ju en ny bara 300 kr. Men jag gjorde det för jag tyckte det var kul. Sen är det en ideologisk fråga för mig också, ska man gå in i kretsloppsamhället så är det bra att laga grejer och inte slänga och köpa nytt. Tog en bild av den också som jag testar att bifoga.[/img] Det gick visst inte.
Ohlson 22

_johan
Erfaren medlem

Impeller

Inlägg av _johan » ons 03 jan 2007, 18:26

Jag lånar eran tråd här lite om det är okej?

Jag upptäckte idag till min stora fasa: Ur min \"Evinrude 4hk deluxe\" kommer det inget skvallervatten.
Jag antar att impellern har gått.
Min fråga blir; Är det svårt att byta impeller?
Vart sitter den?
Vart finner man nya packningar?
Samt har någon nån bra idé på vad man kan rengöra resten av kylsystemet med?

MVH // Johan

Skriv svar