Rationella Val?
den spinnakern som gjorde att jag skulle få högre lys var ju egentligen mindre. den var 30-40 centimeter högre men 1 meter smalare än den som jag angett måtten för i lys-certet. jag ville kunna använda den smala åxå för att he en mindre spinnaker. då verkar det väl rätt korkat att få högre lys bara för att kunna ha en mindre spinnaker? så det vara bara att lämna in den på kapning på höjden. det är inte fel att ha en stor fet och en bra mkt smalare när det blåser hårt på snäva bogar.
Matsa, de 30-40 cm i längden skulle innebära att du även kunde ha en spi med max längd och max bredd. Nu är jag ingen LYS-expert men det du kanske eftersträvade var att ha ett antal cert för ett och samma båt, eller med olika alternativ. I certen tas inte upp segelarean utan de olika längdmåtten. Därav skulle du även kunna segla med en större spi och därför ett högre LYS. Att du inte hade det i avsikt är en annan sak och är mycket svårt att ta hänsyn till.matsa skrev:den spinnakern som gjorde att jag skulle få högre lys var ju egentligen mindre. den var 30-40 centimeter högre men 1 meter smalare än den som jag angett måtten för i lys-certet. jag ville kunna använda den smala åxå för att he en mindre spinnaker. då verkar det väl rätt korkat att få högre lys bara för att kunna ha en mindre spinnaker? så det vara bara att lämna in den på kapning på höjden. det är inte fel att ha en stor fet och en bra mkt smalare när det blåser hårt på snäva bogar.
man får inte ha fler lyscert till en båt.
det jag ville va att kunna ha den breda spinnakern, men att åxå kunna använda den smalare som var betydligt mindre yta på i hårdare vindar. men efter kapning så funkar det bra, och den håller sej inom måtten på certet. jag beställde ju 2 nya i höstas och den ena är 90cm smalare. jag tror att det kommer att bli kanonbra, för jag har verkligen haft nytta av den lilla åxå, när det blåser för mkt för den stora på snäva bogar.
det jag ville va att kunna ha den breda spinnakern, men att åxå kunna använda den smalare som var betydligt mindre yta på i hårdare vindar. men efter kapning så funkar det bra, och den håller sej inom måtten på certet. jag beställde ju 2 nya i höstas och den ena är 90cm smalare. jag tror att det kommer att bli kanonbra, för jag har verkligen haft nytta av den lilla åxå, när det blåser för mkt för den stora på snäva bogar.
Jodå i år hade jag två cert, å andra sidan var jag inte med på en ända kappseglingmatsa skrev:man får inte ha fler lyscert till en båt.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Jag kan tänka mig att det är så att det gamla blir ogiltig (om man inte lurar systemet genom annat segelnummer eller dylikt).matsa skrev:enl Kjell M så blir det gamla ogiltigt när man får ett nytt, men jag kanske har missuppfattat honom?
Men helt obereoende av det diskuterade fallet var skulle man sätta gränserna? Vad skulle vara effekten med flera cert? Var skulle det dras gränsen om vad är tillåten (ett cert för olika stor?)?
I det enstaka fallet kan det kanske kännas idiotiskt men tittar man på helheten så finns säkerligen förklaringar. Skulle det dock gynnar i det hela så finns det säkerligen skäl att ta upp sådana allmäna frågor. I sådan fall skulle jag föreslå att lämna sådana frågor hos LYS-representanten i distrikten för att föra frågan vidare till tekniska forumet för diskusion.