Ny båt igen...
Ny båt igen...
Såhär när det är vinter och ruggigt är det väl den bästa tiden att fundera på nya båtar... Det här är ju inte den enda tråden som behandlar detta ämne...
Jag seglar IF-båt idag, en båt jag är otroligt nöjd med seglingsmässigt. Den är underbar att kryssa med i alla vindar, lättseglad och jag gillar känslan av att sitta så nära vattnet när jag seglar. Att det är en stor entypsklass är heller ingen nackdel.
Tyvärr så är ju inte innermåtten i båten så överväldigande, det är heller inte den bekvämaste båten för längre turer. När det blir tillökning i familjen till sommaren börjar det vara dags att fundera på att byta upp sig till något större. Mina krav är att få en större båt med mycket seglingskänsla (känsla före komfort). Båten måste vara robust byggd, kölinfästningarna måste hålla för lite lättare grundkänningar, vilket lätt händer när man söker natthamn på öarna i Bohuslän. Det är även viktigt för mig att det går att segla båten någorlunda bekvämt lite längre sträckor (Ex. Göteborg-Skottland eller runt Sveriges kust).
Mina funderingar har än så länge varit X-99, alt. X-95, det är lagom stora båtar som seglar fint. Jag har även tittat på lite nyare och mindre båtar. Här verkar First 25.7, alt. First 27.7 vara en båt som är intressant. Fördelen med denna är att den har sänkköl, vilket är intressant för att jag fortfarande skall komma in i samma naturhamnar som jag idag gör med IF-båten (1,20m). First 27.7 har dessutom väldigt stora innerutrymmen, men jag har ingen erfarenhet av hur båten beter sig på sjön. Är X99 på något sätt jämförbar med First 25.7/27.7?
Finns det någon här som har erfarenheter av dessa båttyper? Vilka trevliga alternativ finns det om man skall hålla sig under 1/2 milj?
Jag seglar IF-båt idag, en båt jag är otroligt nöjd med seglingsmässigt. Den är underbar att kryssa med i alla vindar, lättseglad och jag gillar känslan av att sitta så nära vattnet när jag seglar. Att det är en stor entypsklass är heller ingen nackdel.
Tyvärr så är ju inte innermåtten i båten så överväldigande, det är heller inte den bekvämaste båten för längre turer. När det blir tillökning i familjen till sommaren börjar det vara dags att fundera på att byta upp sig till något större. Mina krav är att få en större båt med mycket seglingskänsla (känsla före komfort). Båten måste vara robust byggd, kölinfästningarna måste hålla för lite lättare grundkänningar, vilket lätt händer när man söker natthamn på öarna i Bohuslän. Det är även viktigt för mig att det går att segla båten någorlunda bekvämt lite längre sträckor (Ex. Göteborg-Skottland eller runt Sveriges kust).
Mina funderingar har än så länge varit X-99, alt. X-95, det är lagom stora båtar som seglar fint. Jag har även tittat på lite nyare och mindre båtar. Här verkar First 25.7, alt. First 27.7 vara en båt som är intressant. Fördelen med denna är att den har sänkköl, vilket är intressant för att jag fortfarande skall komma in i samma naturhamnar som jag idag gör med IF-båten (1,20m). First 27.7 har dessutom väldigt stora innerutrymmen, men jag har ingen erfarenhet av hur båten beter sig på sjön. Är X99 på något sätt jämförbar med First 25.7/27.7?
Finns det någon här som har erfarenheter av dessa båttyper? Vilka trevliga alternativ finns det om man skall hålla sig under 1/2 milj?
X-342 SWE 18 "Kexet"
Med de förutsättningarna du lämnar tycker jag nog att First 27.7 passar bäst. En X-99 köper man för att kappsegla med, samt då och då ta med familjen. Jag skulle nog bara köpa en X-99 om jag hade fyra extra gubbar som skulle kunna vara med och kappsegla aktivt.
First 27.7 känns mer som en båt för folk som snabbt vill komma ut på sjön utan krångel. Jag tycker det är en perfekt båt för aktiv och rolig cruising med kappseglingspotential.
First 27.7 känns mer som en båt för folk som snabbt vill komma ut på sjön utan krångel. Jag tycker det är en perfekt båt för aktiv och rolig cruising med kappseglingspotential.
Re: Ny båt igen...
En liten outsider är Smaragden.
Då kommer du inte vara missnöjd med smaragden. Liknande fast mycket bättre seglingsegenskaper.Fredrik skrev: Jag seglar IF-båt idag, en båt jag är otroligt nöjd med seglingsmässigt.
Smaragden ocksåFredrik skrev:Att det är en stor entypsklass är heller ingen nackdel.
Smaragden är en av de bästa kryssbåtarna i svenska vatten.Fredrik skrev:Den är underbar att kryssa med i alla vindar,
Lättseglad med självslående fock och du når ner till vattnet.Fredrik skrev: lättseglad och jag gillar känslan av att sitta så nära vattnet när jag seglar.
Innermåtten är definitivt större än i IFen och större än vad många tror. Någon långseglare kanske det inte är men jag har varit ute på semester i 4 veckor i sträck med fyra personer ombord.Fredrik skrev:Tyvärr så är ju inte innermåtten i båten så överväldigande, det är heller inte den bekvämaste båten för längre turer. När det blir tillökning i familjen till sommaren börjar det vara dags att fundera på att byta upp sig till något större.
Krockar du smaragden med en U-båt så är det U-båten som sjunker. Allt är överdimensionerat.Fredrik skrev: Båten måste vara robust byggd, kölinfästningarna måste hålla för lite lättare grundkänningar, vilket lätt händer när man söker natthamn på öarna i Bohuslän.
Ja, jag har nog allt sneglat på Smaragd ett antal gånger, en båt helt i min smak. Dock tycker jag att en Smaragd inte ger tillräckligt mycket mer utrymmen för de extra pengar det handlar om. Carrera Helmsman är en annan båt i samma stil jag drömt om, en sån skall jag ha den dag jag har möjlighet att parkera en Carrera på kajen också...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Smaragden har en nackdel, den sticker ju aningen mer än 1.20 (1.80 ?). Måste väl slå ett slag för Lotus. Den sticker 1.50 efter 5m överhäng, så den kommer nog in på samma ställen som IF. Ungefär samma plats som i Smaragd i salongen men med akterruff. Segingsegenskaperna är inte heller fy skam. För ca 200K får du en i gott skick (om du hittar en till salu).

/ Jojje
Jag kanske är tråkig, men kravet (önskemålet?) \"Göteborg-Skottland\" litet mer än vad de här båtarna riktigt är tänkta för? Alternativkravet \"Sverige Runt\" är förstås inga problem - Hanöbukten och Skälderviken är trots alla hemska historier beskedliga i jämförelse med Nordsjön. Men annars är det stiliga båtar allihop
Min egen vattendelare vad gäller komfort (i mellanstora båtar) är ståhöjd. Går man från 3/4-höjd som i en IF till rak ståhöjd upplevs det vanligen oerhört positivt. Stuvutrymme och \"plats\" kan man som regel ordna med litet arbete och vaken attityd till vad man bör ta med sig. Alla \"smal-långa\" båtar klär bra i supstuga (sittbrunnstält), dessutom.
Risken är väl bara att man misstänks för att ha en halv katamaran
DOD JUL !
Min egen vattendelare vad gäller komfort (i mellanstora båtar) är ståhöjd. Går man från 3/4-höjd som i en IF till rak ståhöjd upplevs det vanligen oerhört positivt. Stuvutrymme och \"plats\" kan man som regel ordna med litet arbete och vaken attityd till vad man bör ta med sig. Alla \"smal-långa\" båtar klär bra i supstuga (sittbrunnstält), dessutom.
Risken är väl bara att man misstänks för att ha en halv katamaran
DOD JUL !
Anders S
Ett lite dyrare förslag är Linjett 32.
Seglar bra, oftast hög kvalitet (även om det finns en del självbyggen med lägre kvalitet) och är välpanerad med ståhöjd om man är 180cm eller kortare.
De flesta båtarna är i bra skick och väl skötta av sina ägare.
I o f så är jag inte säker på om det är en båt att ta från Gbg till Skottland men att segla Östersjön runt ser jag inte som några problem.
Jag håller helt med Ander S om att det är lite skillnad på att ta sig över Nordsjön mot att segla runt kusten i Sverige.
/Fredrik
Seglar bra, oftast hög kvalitet (även om det finns en del självbyggen med lägre kvalitet) och är välpanerad med ståhöjd om man är 180cm eller kortare.
I o f så är jag inte säker på om det är en båt att ta från Gbg till Skottland men att segla Östersjön runt ser jag inte som några problem.
Jag håller helt med Ander S om att det är lite skillnad på att ta sig över Nordsjön mot att segla runt kusten i Sverige.
/Fredrik
Ett lite dyrare förslag är Linjett 32.
/Fredrik
/Fredrik
Saker som ett aktivt klassförbund, SM-status, vackra linjer, lätt att sälja, klassiker mm gör att den inte bedöms prismässigt på samma sätt som t ex maxibåtarna.Fredrik skrev:Ja, jag har nog allt sneglat på Smaragd ett antal gånger, en båt helt i min smak. Dock tycker jag att en Smaragd inte ger tillräckligt mycket mer utrymmen för de extra pengar det handlar om
Annars finns ju Smaragd Cruiser som har lite mer innervolym
Titta på lite äldre havskryssare typ S&S och liknande,som kan segla i hårt väder!
First 27.7 och X 99 kan vara bra att undvika om du ska familjesegla över Nordsjön!
Lite tillspetsat kanske,men kolla in Rudi´s tråd om förmåga att bära segel om du inte redan har gjort det.
IW 31 ,Contessa 32,S&S 34,She 36 ,Swan 36 är alla bra val beroende på besättningens storlek och kunnande.
First 27.7 testades av Northgrabbarna under ett Gotland Runt.Segling har artikeln.
Hälsn.Miwa
First 27.7 och X 99 kan vara bra att undvika om du ska familjesegla över Nordsjön!
Lite tillspetsat kanske,men kolla in Rudi´s tråd om förmåga att bära segel om du inte redan har gjort det.
IW 31 ,Contessa 32,S&S 34,She 36 ,Swan 36 är alla bra val beroende på besättningens storlek och kunnande.
First 27.7 testades av Northgrabbarna under ett Gotland Runt.Segling har artikeln.
Hälsn.Miwa
Tyvärr är det väl bara IW31:an som man kan räkna med att hitta i Sverige, resten får man söka efter i t ex England. Swan 36:an (jag tror Miwa menar den gamla, första) är en fin båt på alla sätt, men i prisramen som angetts passar den INTE in... Plånboken må ju ha litet med saken att göra, också.Miwa skrev:Titta på lite äldre havskryssare typ S&S och liknande,som kan segla i hårt väder!...
IW 31 ,Contessa 32,S&S 34,She 36 ,Swan 36 är alla bra val
Gillar man det klassiskt vackra utseendet kan man gärna titta på Olle Enderlein-ritade båtar - jag drar mig till minnes att Olle praktiserade på S&S i New York en gång för länge sedan. Mistral och Mistress är två klassiska Hallberg-byggen i samma nivå som de Miwa nämnde. Ibland säljs någon av dem. OE36 är också en fin båt, med bra egenskaper. Om den är välbyggd hänger litet på (hem)byggaren.
Här är en länk till Wolfson Unit-rapporten om Fastnetbåtarna: http://www.co32.org/BOAT_SECTION/STORIE ... astnet.htm
Anders S
En länk:S&S 34
http://www.s-and-s-association.org/doc/ ... ZetyQA.pdf
Det märkliga med dagens båtar är att man i de flesta fall inte verkar bry sig om erfarenheterna från de svåra stormseglingarna sedan 1979 och framåt.
Det går alltså inte att lita på producenter,lagstiftning eller myndigheter,vad gäller sjösäkra båtkonstruktioner.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Hälsn.Miwa
http://www.s-and-s-association.org/doc/ ... ZetyQA.pdf
Det märkliga med dagens båtar är att man i de flesta fall inte verkar bry sig om erfarenheterna från de svåra stormseglingarna sedan 1979 och framåt.
Det går alltså inte att lita på producenter,lagstiftning eller myndigheter,vad gäller sjösäkra båtkonstruktioner.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Hälsn.Miwa