Vindroder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Vindroder

Inlägg av LinusA » tor 30 nov 2006, 23:56

Vindroder ja, till en vega.

Windpilot ska ju vara bra. Vad kostar de nya? Var köper man dem?
finns på blocket för 5200, är de vettig affär? verkar va bra skick.

Andra modeller i human prisklass?


mvh Linus

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 01 dec 2006, 08:18

Till en såpass liten båt som Vegan kan en Windpilot nog fungera bra. 5200 kr låter inte heller som ett opris, men man får också en mycket bra begagnad autopilot för den sortens pengar, det skall du veta.

Nu skall jag inte förmena dig att göra dina egna erfarenheter, men har du vägt för- och nackdelar med autopilot och vindroder mot varandra?
Anders S

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » fre 01 dec 2006, 11:42

Anders S skrev:Till en såpass liten båt som Vegan kan en Windpilot nog fungera bra. 5200 kr låter inte heller som ett opris, men man får också en mycket bra begagnad autopilot för den sortens pengar, det skall du veta.

Nu skall jag inte förmena dig att göra dina egna erfarenheter, men har du vägt för- och nackdelar med autopilot och vindroder mot varandra?
Jag är ganska säker på att jag hellre lägger pengar på ett vindroder (i första hand, målet är självklart båda). Har bara laddning från motorn och vill kunna segla långa sträckor ensam utan hamnbesök eller massa motorgång för laddning. Jag vet att vindroder inte fungerar bra vid motorgång, men det undviks ju i största möjliga mån.

Några mer för- och nackdelar jag borde beakta?

mvh Linus

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 01 dec 2006, 16:06

Vindroder är mycket användbara när man a) är en bit från land och andra båtar och b) när man kan räkan med att ha 3-5 m/s blåsande över vindrodret, så det fungerar.

Fördelen med vindroder är att det styr efter vinden, men det är också nackdelen. I passadvinden (eller jämn stadig vind i allmänhet) är det inga problem, men om man seglar i lätta, kanske skiftande vindar vid kusten kan de här nackdelarna (brist på vind, vind från olika håll) vara mycket irriterande.

Fördelen med en autopilot är att den fungerar i svag eller obefintlig vind och att den styr rak kurs. Autopilot är också det enda som fungerar om du går för motor. Nackdelen är att det krävs ordentliga grejor och mycket kraft då det blåser litet mer, samt att den drar ström. Innan du faller helt för argument om strömbesparing, så tänk på att ett fulladdat bilbatteri räcker för (minst) ett dygns segling med autopilot. Går du för motor är det (förstås) inga problem.

Detta sagt, så tror jag att du kan få tag på en billig rorkultspilot för någon tusenlapp, och en sådan kompletterar ett vindroder mycket bra.

Det är i vart fall svårare att hitta ett begagnat vindroder än en begagnad autopilot!
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 01 dec 2006, 16:11

Någon som har info om Mr Vane vindroder som det såldes en testserie av för ett tag sedan? Vill bestämt minnas att det var någon på forumet som slog till.
Det hade ju fördelen av att vara mycket lätta och smidiga och hade också begåvats med ett mycket intressant pris.
Funkade det bra?

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

val

Inlägg av janne » fre 01 dec 2006, 19:14

Jag har både Vindroder (Aries) och autopilot och måste jag välja skulle jag genast slänga den strömslukande autopiloten till förmån för vindrodret. Jag använder det även inomskärs.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 01 dec 2006, 19:22

Vindroder kontra autopilot ersätter inte varandra.

Det är två helt olika saker.

Vindroder används uteslutande för långsegling för att hålla en kurs relativt vinden.
Autopiloten mer för att hålla en vindkurs eller kompasskurs inomskärs och som hjälp vid segelbyten, farttrim, segeltrim, segelbyten, motorgång mm. men inte för långvarig segling.
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » fre 01 dec 2006, 23:38

om du hittat ett vindroder, så köp det! en autopilot är mkt lättare att hitta, både beg och ny.
jag har mest kört autopilot och jag tycker nog att dom oftast styr som ett jävla fyllo. fast ibland är det väldigt bra att ha alla fall.
i våras i april så gick vi mest för motor från tyskland till stockholm via gotland, i dimma största delen av tiden. då var autopiloten grymt bra att ha. båtjäveln var helt jävla hopplös att handstyra i dimman. det var INTE min båt. tyvärr så lossade fästet till autopiloten och vi försökte att limma fast det igen, men båten var så tungstyrd att det lossade igen. det var åxå strul med autopiloten. det var nåt drev som lossade från en axel. från gotland och hem funkade inte grejorna alls längre så då var det handstyra som gällde. men så länge den fungerade så var det en oerhörd hjälp för oss. ett vindroder hade vi haft nytta av sista dygnet, men inte innan dess. jag tror att du ska satsa på både och. en solcell borde väl lugnt räcka till för att få ström till autopiloten. speciellt om du har vindroder åxå./m

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » fre 01 dec 2006, 23:50

Autopilot har jag kört med i många år, och jag tycker att det är ett suveränt komplement till handstyrning. Med rätt parametrar så går båten jättebra under motor och segel. Jag använder den även vid ganska trånga passager, för att få tid till annat (segel / navigation mm)

Energiförbrukningen är beroende av segelsättningen. En autopilot drar bara ström då den ändrar roderutslaget, vilket innebär att den egentligen aldrig jobbar så länge seglen är trimmade OK. Rätt använd så klarar man sig väldigt många dygn på 2 föbrukningsbatterier.

Jag har aldrig ägt ett vindroder, men antar att det är mer för segling över öppet hav. Båten kommer då endast att hålla en konstant kurs i förhållande till vinden, så det gäller att ha gott om svängrum samt en vind som blåser konstant från ett visst håll hela tiden (hur ofta har man det i skärgården ...)

Hn /
Tommy

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » lör 02 dec 2006, 20:28

Anders S skrev:Vindroder är mycket användbara när man a) är en bit från land och andra båtar och b) när man kan räkan med att ha 3-5 m/s blåsande över vindrodret, så det fungerar.

Fördelen med vindroder är att det styr efter vinden, men det är också nackdelen. I passadvinden (eller jämn stadig vind i allmänhet) är det inga problem, men om man seglar i lätta, kanske skiftande vindar vid kusten kan de här nackdelarna (brist på vind, vind från olika håll) vara mycket irriterande.

Fördelen med en autopilot är att den fungerar i svag eller obefintlig vind och att den styr rak kurs. Autopilot är också det enda som fungerar om du går för motor. Nackdelen är att det krävs ordentliga grejor och mycket kraft då det blåser litet mer, samt att den drar ström. Innan du faller helt för argument om strömbesparing, så tänk på att ett fulladdat bilbatteri räcker för (minst) ett dygns segling med autopilot. Går du för motor är det (förstås) inga problem.

Detta sagt, så tror jag att du kan få tag på en billig rorkultspilot för någon tusenlapp, och en sådan kompletterar ett vindroder mycket bra.

Det är i vart fall svårare att hitta ett begagnat vindroder än en begagnad autopilot!
Låter som en bra lösning med en kombination. Har inte för avsikt att båten ska gå av sig själv, mest lite avlastning vid ensam segling så man kan sola, lira lite gura å laga mat etc.

Vill man låta rodret hålla kursen en hel natt ex. måste man ju ändå upp å spana lite med jämna mellanrum. Då kollar man ju position och kurs och kan rätta till inställningen om vindförhållande ändras.

Scubasteve
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 13 nov 2006, 00:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Scubasteve » lör 02 dec 2006, 23:32

Reflektioner kring windpilot på min L28:
- Båten måste vara välbalanserad. Även om en av fördelarna (och nackdelarna) med windpilot är det extra fristående rodret och den trimningsmöjlighet med huvudrodret som detta ger, är det på snudd omöjligt att få båten att styra bra om hon exempelvis är lovgirig.
- Bered dig på backningsproblem. Nu har vegan inte lika svårt för att backa som L28an skulle jag tro, men betänk att ett extra roder, akter om huvudrodret, avsevärt förvårar manövrering framförallt backlänges.
- Den största fördelen med windpilot jämfört med pendelservoroder är enkelheten vid \"aktivering\" av vindrodret. Medan pendelservo-vindroder behöver justeras med flöjel mot vinden etc. aktiveras windpiloten endast genom ett vrid på ett handtag för att låsa kugghjulen mot varandra. 2sek, båten är självstyrande.

Själv ska jag sy en hel garderob med \"klädslar\" till flöjeln i vinter, en partyflöjel, en svenskflaggeflöjel, osv =)

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Inlägg av Miwa » sön 03 dec 2006, 00:23

Hej,Linus och grattis till Vegan!
Här är ett annat alternativ,som kanske kan vara nå´t?
http://www.solopublications.com/sailariq.htm#intro

Hälsn.Miwa

Ernst
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 19:11

Inlägg av Ernst » sön 03 dec 2006, 00:45

Många snören blir de' :lol:

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » sön 03 dec 2006, 01:28

Scubasteve skrev: Själv ska jag sy en hel garderob med "klädslar" till flöjeln i vinter, en partyflöjel, en svenskflaggeflöjel, osv =)
Du är FÖR skön min vän, synd att det inte blir Kalmar igen nästa sommar...
8)
Stay sailor!

LinusA
Platinamedlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 29 nov 2005, 19:02

Inlägg av LinusA » sön 03 dec 2006, 01:35

Miwa skrev:Hej,Linus och grattis till Vegan!
Här är ett annat alternativ,som kanske kan vara nå´t?
http://www.solopublications.com/sailariq.htm#intro

Hälsn.Miwa
Timmen är sen, ölen påtagliga ;)

Kikar imorgon

mvh Linus

Skriv svar