hjälmaren till mälaren

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johnez
Silvermedlem

hjälmaren till mälaren

Inlägg av johnez » mån 27 nov 2006, 13:56

Hej!
Någon som vet om man kan åka med en segelbåt från hjälmaren till mälaren? (vad det gäller djup och höjd på eventuella broar/kanaler)

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » mån 27 nov 2006, 14:22

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 27 nov 2006, 14:25

Enda vägen är Hjälmare kanal. Har aldrig gått denna väg själv.
Sök på \"google\" så hittar du mer info.
Maxdjup 1,95 meter, maxlängd 30 m, max bredd 7 m, masthöjd obegränsad.
Det finns några öppningsbara broar bla Europavägen och två broar i Kungsör som man måste passera.
Stefan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 27 nov 2006, 14:26

det finns hjälmarekanal som dock inte ha så många öppningar. Höjden för en segelbåt är inga problem (segelfri höjd ska vara obegränsad).

djupet är begränsad till 1,95m i kanalen. I hjälmaren kan sådant djup dock ställer till problem (mest i närheten av Örebro).

Kungsörbro öppnas ca. var annan timme.

Kvicksundsbron är öppningsbar och öppnas rätt frekvent under högsäsongen (1gg/timme???).

mer info fås här:

http://www.hjbf.se/

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 28 nov 2006, 09:15

Hittade mer info på hemsidan för Örebro hamn, bla denna lilla trevliga pdf.
http://www.orebrohamn.com/Fakta_Hjalmar ... n_2006.pdf

Hmm, man kanske skulle gå Hjälmare kanal och sen i Örebro lasta båten på lastbil och transportera båten till Askersund eller Kristinehamn. Skulle vara kul att prova ngt nytt och jag tror ju att det räcker att gå Göta Kanal i en riktning.
Stefan

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 02 dec 2006, 10:16

Jag åkte Mälaren <> Hjälmare kanal t.o.r i somras med Albin 78. Det är en jättefin kanalfärd, man klarar lätt av den på en dag. Annars kan man övernatta vid en gästhamn mitt i vid \"Hjälmare docka\". Det kan rekommenderas. Fin miljö, just då låg Stockholms Skeppsförening med sina båtar där och man kunde kolla in dessa stora båtar och läsa om dem.

Start för kanalfärden är 08:30 från Gravudden, som är den plats där kanalen börjar (ca 1 timmes färd uppströms från Kungsör, i Arbogaån). Man slussar i grupp, en vakt hjälper till hela vägen och man får själv hjälpa till och manövrera portarna. Det är dubbelsluss + Dubbelsluss + Trippelsluss upp till Hjälmare docka, vilket tar ca 2 timmar. Där kan man som sagt stanna över natten, eller fortsätta. Det återstår bara en enkelsluss som är direkt efter Hjälmare docka. Sen är det kanalfärd i ca 2 timmar tills man kommer till Hjälmaren.

maximått:
Segelfri höjd: obegränsad
Största längd och bredd: 30 x 7 m.
Största djup: 1,95 m

Hn /
Tommy

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » lör 02 dec 2006, 22:40

Tommy skrev:Jag åkte Mälaren <> Hjälmare kanal t.o.r i somras med Albin 78. Det är en jättefin kanalfärd, man klarar lätt av den på en dag. Annars kan man övernatta vid en gästhamn mitt i vid "Hjälmare docka". Det kan rekommenderas. Fin miljö, just då låg Stockholms Skeppsförening med sina båtar där och man kunde kolla in dessa stora båtar och läsa om dem.

Start för kanalfärden är 08:30 från Gravudden, som är den plats där kanalen börjar (ca 1 timmes färd uppströms från Kungsör, i Arbogaån). Man slussar i grupp, en vakt hjälper till hela vägen och man får själv hjälpa till och manövrera portarna. Det är dubbelsluss + Dubbelsluss + Trippelsluss upp till Hjälmare docka, vilket tar ca 2 timmar. Där kan man som sagt stanna över natten, eller fortsätta. Det återstår bara en enkelsluss som är direkt efter Hjälmare docka. Sen är det kanalfärd i ca 2 timmar tills man kommer till Hjälmaren.

maximått:
Segelfri höjd: obegränsad
Största längd och bredd: 30 x 7 m.
Största djup: 1,95 m

Hn /
Tommy
Det är en fin kanal i mina hemtrakter (utanför Arboga).
Jag å farsan seglade hans B31 från Hjälmaren ner till Malmö i juni 2004. Det var den resan som öppnade mina ögon för seglarlivet.
Kan va ganska fint drag i dockan vid första slussen (Hjälmaren --> Mälaren) på sommaren ibland. Mysig krog med dans emellanåt och ett litet café.

Skriv svar