Förmåga att bära segel, vältbenägenhet m.fl. glädjeämnen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 15:51

Jaramaz skrev:Anders,

det finns ju de som låter lovartssnöret (brass, lovartsgaj, whatever) löpa fritt genom spinnarbommens ändbeslag. Då funkar det att bara lägga av.
I den bästa av världar, och OM ingenting går i beknip, någonstans, så kan det gå. Men det är riskabelt! Sedan är det vitalt att båten stannat helt, för i ett sådant läge får man hela blåsan i vattnet (eller rakt ut från masttoppen!) och lova upp går ju inte. Men går det inte på rätt sätt, så får man göra på det andra sättet istället :-).

Sicka spinnakertrassel (även utan broachar) man "råkat ut för" när man tänker efter :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 30 nov 2006, 16:19

Blir allt mer övertygad om att jag gör rätt när spinnakern alltid ligger kvar hemma...

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Värst

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 16:33

Eilean skrev:Blir allt mer övertygad om att jag gör rätt när spinnakern alltid ligger kvar hemma...
Nej, Gunnar, du missar något riktigt kul. Passa på medan du ännu är ung. Rätt vad det är, så är det för sent...

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 30 nov 2006, 16:37

Detta är ju uppenbart en smaksak. Huvudsaken är ju att besättningen är överens om vilken terminologi som används.
Personligen har jag föredragit att kalla läsnöret för skot och lovart för gaj, på detta vis behöver man inte tappa bort sig bland lä och lovart i en stressad situation.
Konsten att undvika broachar debatteras tydligen också. Broachar som åstadkoms av för mycket \"sidotryck\" i spinnakern hävs lämpligen genom antingen att man släpper på läskotet eller tvingar båten till en lägre kurs(och släpper på läskotet) före den okontrollerat skär upp. Ifall det är t.ex. en halvvindsbog på gränsen kör man så högt man kan utan att överstiga båtens \"optimala\" lutning då farten/avdriften påverkas för mycket.

Varför man skulle ha lovartsgajen på annat sätt än endast genom bomens ändbeslag kan jag inte förstå.

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Smaksak

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 17:15

Nubben skrev:Detta är ju uppenbart en smaksak. Huvudsaken är ju att besättningen är överens om vilken terminologi som används.
Personligen har jag föredragit att kalla läsnöret för skot och lovart för gaj, på detta vis behöver man inte tappa bort sig bland lä och lovart i en stressad situation.
Konsten att undvika broachar debatteras tydligen också. Broachar som åstadkoms av för mycket "sidotryck" i spinnakern hävs lämpligen genom antingen att man släpper på läskotet eller tvingar båten till en lägre kurs(och släpper på läskotet) före den okontrollerat skär upp. Ifall det är t.ex. en halvvindsbog på gränsen kör man så högt man kan utan att överstiga båtens "optimala" lutning då farten/avdriften påverkas för mycket.

Varför man skulle ha lovartsgajen på annat sätt än endast genom bomens ändbeslag kan jag inte förstå.

Orden lägaj och lovartsgaj är bra på det sättet att ingen tvekar om vad som är lä och vad som är lovart. Om man däremot börjar prata om skot är det risk att den ovane börjar tveka mellan alla skot i lä/lovart och midskepps - fockskot, genuaskot, storskot... Benämningen brass för lovartskotet är inte så dum och kanske kan tillfredsställa de flesta smakriktningar?

Om man vill stävja ett uppskär genom att falla av från kursen, så måste ju det göras i god tid. Det vi diskuterar är vad som är att göra, när båten redan börjar bli okontrollerbart lovgirig.

Jag har heller aldrig haft lovartsgajen på annat sätt än löpande genom spinnakerbommens ändbeslag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 17:52

Den stora nackdelen med att släppa på gajen/ lovartsgajen/brassen /lovarts skot/ det där ballongspännarsnöret som går via käppen/snöret närmast vinden/det röda spinnakersnöret/Neeeej, det andra är ju att man ställer till en sådan extrem oreda. Dels dunsar bommen ner på staget (och plattar till förstagsprofilen, så seglet kläms fast) i värsta fall kröks hela klabbet, både bommen och profilen. När gajen löpt ut, så man har ingen chans att veva tillbaka det med winchen.

Har man sedan minsta otur kniper gajen när man har 3 meter gaj ute från båten, en knallhård knut i blocket och ett fullständigt öronbedövande väsen i seglen medan alla far runt som skållade troll för att få ordning. Skothaken är precis utom räckhåll (eller borde man säga gajhaken?) för att få loss och kunna börja om... Skepparen slår vilt omkring sig med rorkultsförlängaren för att hålla ordning. Då tar någon upp kökskniven för att skära av tvåtusenkronors-gajen i bästa Dyneema och inser inte förrän det är försent att den går nog inte att skarva med en knut.

Var det detta du inte tyckte var friskt, sportigt och uppfriskande, Gunnar?
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Smaksak

Inlägg av Nubben » tor 30 nov 2006, 17:58

Brendan skrev: Om man vill stävja ett uppskär genom att falla av från kursen, så måste ju det göras i god tid. Det vi diskuterar är vad som är att göra, när båten redan börjar bli okontrollerbart lovgirig.
Precis, man måste försöka falla och samtidigt ge ut på läskotet.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tor 30 nov 2006, 18:13

Jag har brukat använda spinnaker som ett rent lättvindssegel, och har där för sluppit grubbla över de här sakerna. Men till 90 grader nedkrängda, broachande kappseglingsbåtar är ju ett gammalt favoritmotiv för de båtpressens fotografer som följer seglingstävlingar. Inte ovanligt alls, alltså. Men kanske mest en angelägenhet för kappseglare?

Rudi

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 30 nov 2006, 18:35

man får väl inte glömma att de flesta båtar blir lovgiriga bara genom lutning. Med stor lutning generad av spinnaren så blir det omöjligt att göra något åt och båten skär upp. släpper man på skot så rättar båten upp sig, blir mindre lovgirig och går att styra igen och det mot lä...

Har jag missad något??? :roll:

Mikael Westerberg
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 05 mar 2006, 10:32

Inlägg av Mikael Westerberg » tor 30 nov 2006, 19:21

Har inte tänkt på \"rätt\" benämning på tamparna för spinnakeren förut. Men för storen,focken eller genuan så tar jag alltid läsidan när man vill \"skota\" hem.

OK-OK man har ingen gaj på dessa men logiken känns rätt!! Eller? :wink:
Mikael Westerberg
Wasa 55

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 20:02

Visst är det lustigt hur varje tråd urartar till någon sorts \"Allt om segling\" även om Rudi mycket ordentligt skapade en väldigt specifik rubrik.
Har inte tänkt på \"rätt\" benämning på tamparna för spinnakeren förut. Men för storen,focken eller genuan så tar jag alltid läsidan när man vill \"skota\" hem.

OK-OK man har ingen gaj på dessa men logiken känns rätt!! Eller?
(Mikael Westerberg)


Gör man en sökning på google (sk \"googlefight\") på respektive spinnakerskot och spinnakergaj (eller lovarts- respektive lägaj) blir det tio gånger fler träffar på spinnakerskot. Min tro är att likt barduner som blivit backstag, så har termerna moderniserats i takt med att man utvecklat spinnakertekniken. Då jag började (det var ett tag sedan) hade man t ex en gaj och ett skot på var sida på litet större båtar - gajen ofta i wire för stumhetens skull. Numera klarar man sig med ett skot, som får vara båda och med suggor går det ju också mycket bra.

Min tro är att man säger det man säger, skepparn ombord bestämmer och så rättar man sig efter det. Man märker rätt fort vad som gäller och lä respektive lovartsgaj fungerar lika väl som lä och lovarts skot.
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 30 nov 2006, 20:36

Dock så använder man ju ofta ännu dubbla spinnakerskot.
Och som så många ord som inte längre används i svenskan i Sverige, används ordet \"bardun\" ännu i Finlandssvenskan. Någon måste ju bevara orden åt er.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Inlägg av S-B A-son » tor 30 nov 2006, 20:47

Anders S skrev:Visst är det lustigt hur varje tråd urartar till någon sorts "Allt om segling" även om Rudi mycket ordentligt skapade en väldigt specifik rubrik.
Men så länge tråden inte urartar och "broachar" brukar den sortens dymanik leda till intressanta trådar, eller hur?

Jag tycker Brendans fråga halvvägs in i tråden var intressant.
Brendan skrev:Hur många av er har med en havskryssare slagits ner till 90° eller mer? Hur många har kapsejsat 180° eller fullbordat varvet runt? Inte jag.
Att bli kullslagen vid kappsegling eller när man som Brendan är ute och utövar utmanande segling är kanske inte förvånande. Men utifrån axiomet att en brytande våg med en höjd av 55% LOA som träffar långskepps alltid leder till en kullslagning, borde detta inträffa oftare än vad det bevisligen gör. Jag har heller aldrig hört talas om detta. En vanlig cruisingseglare kan naturligtvis också råka ut för en broach och gör det säkert också, speciellt om vinden friskar i, vågorna bygger upp och man drar sig för att gå upp och reva ... Och ingen vet vad skepparen menar med läskot eller lovartsgaj eller lägaj eller ...

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tor 30 nov 2006, 20:50

Jag håller med Anders, språket utvecklas och man får säga vad man vill.
Jag har för mig, likt Anders att skot går akteröver medan gaj går föröver och är fäst i en bomnock på ett råsegel tex.
En preventergaj håller storbommen framåt för att undvika gipp, eller?

Alla verka vara överens om att det i lä är skot och att i lovart löper linan genom spinnakerbommen och att man släpper på läsidan när det håller på att gå åt h-e. :evil:
Men lovart då. Personligen säger jag skot.

Vi kanske skulle ha en omröstning? :wink:

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tor 30 nov 2006, 21:18

Min gamla \"Running Press Glossary of Sailing Language\" definierar gajbegreppet: \"Guy. A line used to stabilize anything found onboard a boat.\" Oxfords stora lexikon anger en tältlina som exempel. Det handlar alltså om att ge stadga och att säkra.

En preventergaj uppfyller ju otvivelaktigt detta kriterium, den lina som går till spinnakern på den sida bommen är, inte fullt så tydligt, dock i högre grad än den på läsidan.

Nå, språkbruk har ju en förmåga att vackla, sväva och glida. Det beror förmodligen på någon brist i vår lagstiftning. Ett tack till finlandssvenskarna som håller liv i det vackra ordet \"bardun\". :wink:

Rudi (ute och glider)

Skriv svar