Förmåga att bära segel, vältbenägenhet m.fl. glädjeämnen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kapsejsning

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 08:40

Brendan skrev:Det skulle vara intressant för oss som inte har varit med om det, trots att vi många, många gånger seglat direkt utmanande, att få ta del av erfarenheterna. Var, när, hur, varför?
Öresund, 80-talet. Kappsegling, byig vind. Snäv spinnakerbog, hårt belastat roder och inte särskilt hård sjögång. Kraftig broach och en nedslagning/nerblåsning till jäms med vattenytan. Inga skador. Anledning: sannolikt en kombination av vindby (ökad belastning på rodret) och tillfällig ventilering av rodret med åtföljande totalstall och uppskär. Botemedlet var (är) att lägga av spinnakerskotet. Gajen får man inte röra :-)

Men som sagts tidigare - det här är inte vad man menar med dålig stabilitet eller oförmåga att klara sjögång, utan är ett seglingstekniskt misstag.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Språkfråga

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 09:49

I ett tidigare inlägg framhåller jag vikten av att man bör vara beredd att omedelbart lägga av lägajen vid bud på uppskär.

Anders S påstår att man inte får röra gajen.

Här tycks råda en viss språkförbistring. Vi menar nog exakt samma sak. I själva verket håller Anders S med mig för en gångs skull.

Alltså: Ombord i min båt skotar man spinnakern med lägajen och brassar den med lovartsgajen. Ombord hos Anders S skotas nog med spinnakerskotet och brassas med spinnakergajen, om jag har fattat rätt.

?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 30 nov 2006, 10:37

Nog missförstånd
Gajen sitter alltid i lovart.
Skotet i lä.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 30 nov 2006, 10:59

Miwa skrev:Jaså Calle,det är till att ha varit ute och busat på havet! :D
Din Havsörn är otroligt sällsynt och en mycket fin båt!

Här är några till.


http://www.yachtsnet.co.uk/archives/con ... ssa-32.htm

http://www.yachtsnet.co.uk/archives/she-31/she-31.htm

http://www.yachtsnet.co.uk/archives/she-36/she-36.htm

Anders,jag uppskattade länkarna,men det är väldigt tuff läsning!

Hälsn,Miwa
Miwa
Jag höll på att köpa just en SHE-36a för 7-8 år sedan.
Gillade den båten, åkte från Gbg till Bullandsö för att köpa men möts av en fruktansvärt misskött båt, tyvärr.
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

gajar, brassar och skot

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 12:12

Calle C skrev:Nog missförstånd
Gajen sitter alltid i lovart.
Skotet i lä.
Inget missförstånd från min sida. Därmed inte sagt att ni har fel.

Lovartsgajen sitter alltid i lovart och lägajen sitter alltid i lä.

På engelska däremot: lägaj = sheet, lovartsgaj = guy eller windward guy

Källa: Jan Svartvik, Engelska ord ombord 2003.
Senast redigerad av 1 Brendan, redigerad totalt 0 gånger.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 30 nov 2006, 12:27

Och därom tvista de lärda...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Språkfråga

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 12:50

Brendan skrev: Alltså: Ombord i min båt skotar man spinnakern med lägajen och brassar den med lovartsgajen. Ombord hos Anders S skotas nog med spinnakerskotet och brassas med spinnakergajen, om jag har fattat rätt?
Man kan nog ha det som man vill i den frågan. Men rent funktionellt kan det vara rimligt att skilja på skotet och gaj (brass?) - för det är sällan hjälpsamt att kröka spinnakerbommen mot förstaget, slå sönder förstagsprofilen och vattenfylla spinnakern...

Det är heller inte alldeles intuitivt att man skall ner i det forsande havet för att lägga av spinnakerskotet, om man nu seglar med fast skot i ett sådant läge.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Re: Språkfråga

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 13:11

Anders S skrev:
Brendan skrev: Alltså: Ombord i min båt skotar man spinnakern med lägajen och brassar den med lovartsgajen. Ombord hos Anders S skotas nog med spinnakerskotet och brassas med spinnakergajen, om jag har fattat rätt?
Man kan nog ha det som man vill i den frågan. Men rent funktionellt kan det vara rimligt att skilja på skotet och gaj (brass?) - för det är sällan hjälpsamt att kröka spinnakerbommen mot förstaget, slå sönder förstagsprofilen och vattenfylla spinnakern...

Det är heller inte alldeles intuitivt att man skall ner i det forsande havet för att lägga av spinnakerskotet, om man nu seglar med fast skot i ett sådant läge.
Varför i all världen skulle man kröka spinnakerbommen mot förstaget, slå sönder förstagsprofilen och vattenfylla spinnakern när man lättar på lägajen? Och om havet har börjat forsa in i lä, då är ni försent ute. Grejen är att en gast har "handen på lägajen" och blixtsnabbt lättar på den och häver uppskäret i dess linda.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 30 nov 2006, 14:26

inte alltid man har den där gasten. Kraven på gasten är också höga, vem vill göra det jobbet?
- under kappsegling med inte alltför korta ben, så är det naturligt. Och kul.
- men långa bogar, ha någon som är alert under längre tid.

Och på ren cruising, nej nej, det blir ingen gast där.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 14:33

De flesta jag seglar med kallar spinnakerskotet för skot och gajen för gaj. Hur du vill göra i din båt spelar förstås inte mig någon roll. Men den som varit med om att spinnakerns gaj (lovartsskot, lovartsgaj) släpps i en sådan situation vet vad det handlar om. Det som inte kröker sig går av när spinnakern går i vattnet med framkanten först.

Då själva situationen beskrivs kan man alltid hävda att \"det inte hänt om man varit med\". Den som upplevt hur fort det kan gå håller eventuellt inte med om detta.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Lägga av lägajen

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 15:16

Jaramaz skrev:inte alltid man har den där gasten. Kraven på gasten är också höga, vem vill göra det jobbet?
- under kappsegling med inte alltför korta ben, så är det naturligt. Och kul.
- men långa bogar, ha någon som är alert under längre tid.

Och på ren cruising, nej nej, det blir ingen gast där.

/J
Att avdela en man till att sköta lägajen tycker jag inte är något konstigt. Såklart han eller hon gillar det. Det är ju ändå inte fråga om ständig passning utan bara när det är risk för uppskär - när man seglar väldigt högt, upp mot halvind när det är byigt till exempel, eller i grov sjö. Ibland är det rorsman som har den sysslan och han har heller ingenting emot det.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 30 nov 2006, 15:17

Anders,

det finns ju de som låter lovartssnöret (brass, lovartsgaj, whatever) löpa fritt genom spinnarbommens ändbeslag. Då funkar det att bara lägga av.

Inte så att jag rekommenderar detta; jag gör heller icke så själv. Men det förekommer.

Och kanske skall vi förenkla lite av diskussionen kring det här:
klart man skall lägga av på lä snöre.
Bra om det finns någon som kan göra det i tid.
Om inte, så är det stor channe att det blir vått.

En vanlig broach är lätt hänt numera, så det är nog många som varit med om att det blivit vått. Inte så ofta som en broach utvecklar sig till en hel nedslagning.

/J

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Gaj, skot och brass

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 15:30

Anders S skrev:De flesta jag seglar med kallar spinnakerskotet för skot och gajen för gaj. Hur du vill göra i din båt spelar förstås inte mig någon roll. Men den som varit med om att spinnakerns gaj (lovartsskot, lovartsgaj) släpps i en sådan situation vet vad det handlar om. Det som inte kröker sig går av när spinnakern går i vattnet med framkanten först.

Då själva situationen beskrivs kan man alltid hävda att "det inte hänt om man varit med". Den som upplevt hur fort det kan gå håller eventuellt inte med om detta.
Alla jag seglar med kallar spinnakerskotet för lägaj och spinnakerbrassen för lovartsgaj. Enkelt och entydigt. Minimerad risk för missuppfattningar. Helt obegripligt för mig varför man skulle släppa lovartsgajen vid tendens till uppskär med allt det elände som följd som du beskriver. Något sådant har jag aldrig varit med om och hoppas slippa det också framdeles.

Visst går det fort. Det är just det jag är så innerligt väl medveten om av egen erfarenhet (även om det inte lett till någon fullgången kullslagning). Därför har jag en fast och mycket konsekvent rutin när det är risk för uppskär.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 30 nov 2006, 15:36

Löper inte gajen fritt i ändbeslaget så lär du få problem när det blåser.

En broach i hårt väder går så otroligt fort så du hinner inte mycket mer än att grabba tag i något så du inte flyger överbord.

Det där med att lossa skotet under tiden är bara en skrivbordsprodukt.
Du får ingen förvarning om när det ska hända, i alla fall inte första gången.
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem
Inlägg: 1518
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 21:43

Uppskär

Inlägg av Brendan » tor 30 nov 2006, 15:46

Calle C skrev:En broach i hårt väder går så otroligt fort så du hinner inte mycket mer än att grabba tag i något så du inte flyger överbord.

Det där med att lossa skotet under tiden är bara en skrivbordsprodukt.
Du får ingen förvarning om när det ska hända, i alla fall inte första gången.
Kalla inte mina erfarenheter i saken för en skrivbordsprodukt! Jag har lärt mig "den hårda vägen" men hade antagligen lite mer tur än du första gången - eller var inte lika våghalsig kanske.

Gör man som förr i småbåtar - i princip seglar med "lösa skot" (läs lös lägaj), så bör man klara ett uppskär eller broach som det kallas på engelska.

Skriv svar