Ny båtelektronik

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SteX
Diamantmedlem

Ny båtelektronik

Inlägg av SteX » ons 29 nov 2006, 14:36

Sitter och grunnar på båtelektronik. Jag har helt föråldrade saker i båten. En gammal Silva 2000 logg som fortfarande fungerar och ett gammalt trasigt Silva ekolod som sitter på insidan.

Om jag skaffar nytt så ska det självklart vara \"ihoppkopplingsbara\" saker som vid behov ska kunna kopplas till en dator. Att få GPS, logg, vind, lod, kompass (har jag missat något) att samverka skulle vara fint. Silva kommer att lansera en trådlös vindgivare som man räknar med ska vara klar i mars. Man har tydligen en annan teknik än batterilösa Tack-Tick. Silvas nya system har en liten solcell och batteri. Gissningsvis blir det billigare Tack-Ticks prylar som överskrider min budget.

Vilket system anses vara det optimala om an vill ha ett modernt system. Silva har ju NX2 systemet som verkar bra. Slog en signal till Silva och fick besked att den gamla givaren till Silva 2000 kan plockas ur och man sätter i en ny givare. Måste bara se till att givaren är enligt \"gamla\" standarden på 42/43 mm.

Silva Star går ej att koppla samman och uppfyller inte mina krav.

Om man blandar fabrikat verkar NMEA vara enda möjliga kommunikationsprotokollet. Eller finns det något som flera tillverkare stödjer?

Kan jag få några bra argument åt något håll. Hur plockar jag samman \"drömsystemet\"?
Stefan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 29 nov 2006, 14:46

Hej

Tycker att du själv redan är på rätt spår.
Själv är jag nöjd Silvaägare med server dessutom har jag kopplat in autopiloten(Ray ST-4000) och plottern(garmin) in till servern och det fungerar fin fint. Ett problem som jag har haft är kontakten till vindgivaren uppe i masten som är dålig, kan du få den trådlös så har du ett perfekt system.
Calle

Se gla ut

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » ons 29 nov 2006, 15:34

Silvas Nexus serie tycker jag är trevlig, den har en separat server som man kopplar alla givare till, sen sitter instrumenten på en seriebuss så man behöver bara seriekoppla alla instrument. Det finns ju en uppsjö instrument, både digitala och analoga samt fjärrkontroll. Själv har jag 2 analoga, vind, styrtrim, samt 3 digitala, 2 multi och ett vinddata, samt 1 fjärrkontroll. Till detta har jag en laptop som sjökortplotter som jag kopplat till NMEA-ut och en GPS sok är kopplad till NMEA-in. Övriga givare är logg(inkl temp), lod, fluxgatekompass, samt vindgivare. Funkar kanonbra, till våren ska jag koppla in Autopilot till NMEA-ut så jag kan styra på GPS-kurs, kompasskurs eller vindvinkel.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » ons 29 nov 2006, 20:00

Har idag en hel del Silva Nexus prylar, men har tidigare haft autohelm.

Min erfarenhet är att Autohelm prylarna var lite bättre och jag antar därför att Raymarin är det också. Vad är då sämre, jo:
1. När du drar ut silva loggen kommer det in 10 gånger så mycket vatten som med autohelmen. Det beror på att det fanns något som satte igen hålet på autohelmen, när man drar ut loggen.
2. Silvas lod får fnatt oftare och tycker att det är 1.5 m djupt. Det gör att det inte går att ha ett larm på 3 m som vi hade förr.

Eventuellt kan silvas vindinstrument vara bättre/känsligare, men jag vet inte.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 29 nov 2006, 21:31

Silva har ett antal instrumentserier och det är skillnad mellan dem. Det är till exempel skillnad på Nexus och Nx2. Andra serier heter Power, Star och Direction. Det går att blanda givare mellan serierna, men det finns inga enkla regler. Vindgivaren går att ta från de flesta tidigare, loggen likaså. Tidiga kompassgivare kan byggas om (halva nypriset). Det är ganska unikt att ett nytt system (Nx2) kan kombineras med 20 år gamla givare, men så har det varit.

Problemet med felräkning på ekolodet känner jag väl igen från Silva Direction men vid utbyte (uppgradering) till Silva Nx2 försvann problemet helt. Men det är störande att få se 1.7 meter på lodet i lägen där man förväntar sig 50...

Den stora poängen med Silva Nx2 (och den nya serien som heter något lliknande) är annars att servern är förberedd för att kopplas in till en PC. Silva har ett program som de skickar med (eller man hämtar) utan kostnad. Där kan man dels få alla instrument på PC-skärmen nere i båten, dels jobba litet med att optimera båtfart mot ett polardiagram. Baksidan (om någon) är att för det sistnämnda behövs en kompass, det räcker inte med en GPS som kursinput.

Med detta sagt så vill jag ge en vänlig varning: Instrument till båtar utvecklas i rätt snabb takt - precis som datorer, kameror etc. Därför skall man inte inteckna framtiden alltför hårt.
Anders S

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » tor 30 nov 2006, 10:23

Observara att din gamla logg från din Silva 2000 inte passar ihop med Silvas Nexus-serier. Däremot passar genomföringen så den behöver du inte byta. Sen lever väl båtinstrumentserierna betydligt längre än övrig konsumtionselektronik. Funktionsmässigt är det inte några större skillnader mellan gamla och nya Nexusserien, förutom att den gamla inte finns att köpa längre. Kopplar man ett plotterprogram typ Seaclear till NMEA ut från nexus servern får du i princip all givarinformation som vind kurs, djup fart där också.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 12:28

Observara att din gamla logg från din Silva 2000 inte passar ihop med Silvas Nexus-serier.
Alldeles riktigt. Silva 2000 är den första generationen och den kom någon gång ca 1980 (typ). Nästa (som kom bara kort tid därefter) hette 2200, och från den har det inte hänt så mycket med just loggivarna. Däremot är tidiga kompassgivare inte kompatibla med nya och ekoloden har haft flera olika lösningar på var sänadrboxen sitter och vilka frekvenser som används. Vindgivaren verkar inte ha ändrats.

Nu kanske skall vi inte förvandla den här tråden till en Silva-butik, men programmet som Silva skickar med är dels gratis, dels med användbara funktioner. Dock kräver det att man använder Silvas eget protokoll. Det går inte att jämföra funktionaliteten i Silvas program med funktioner i kartprogram - det ger mycket mer och är helt annorlunda. En poäng är därvid att Silva har en mjukvaru-NMEA-repeater i programmet, så att ett kartprogram kan få de flesta NMEA-sentences det kan vilja ha den vägen om man vill aktivera Silvas (betydligt snabbare) protokoll även till datorn.
Anders S

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tor 30 nov 2006, 22:21

Tack för era svar.

Jo jag ringe ju till Silva för att kolla, samma genomföring kan användas men jag måste se till att få \"lilla\" givaren som passar.

Sen är det så att jag är ytterst tveksam att jag kommer att segla bättre med en massa nya elektronikprylar som när näste generation kommer blir \"omoderna\". Men någon gång måste man hoppa på tåget för att inte missa det. Jag kommer att vänta med alla eventuella inköp tills jag kan se med egna ögon den nya trådlösa vindgivaren.
Visst skulle det vara intressant med en massa polardiagram, men känslan måste ju vara med när man seglar.
Stefan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 30 nov 2006, 22:52

Naturligtvis ska du i första han segla och inget annat.
Elektroniken är bara ett hjälpmedel som gör att vi slipper \"tro\", nu vet vi istället.
Polardiagram är enbart till som hjälp och vägledning till vilken segelsättning du bör ha för en viss situation och då vet du att med detta går det att segla optimalt fort.

Jo då, allting inom elektronikens värld åldras, och det fort.
Men ett system som köps idag kommer du att använda i många år, troligen 15-20 år.
Calle

Se gla ut

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » fre 01 dec 2006, 08:51

Segelsättning är enkelt på min NF, entyp med enbart fock, att sätta spinnaker tillkommer förstås.

Min tolkning av polardiagram är att man vid given vindstyrka kan läsa ut om man ligger på topp, dvs man seglar optimalt. Man kan då trimma tills man kommer rätt.

Det blir ju minst 10000 kr på ett vettigt system. Som \"datadåre\" vill jag ju ha allt kopplat till en pc. Fortfarande så finns det inga system som drar tillräckligt lite med ström resp har tillräckligt låg kostnad.
Stefan

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 01 dec 2006, 22:54

Jag inhandlade Raymarine ST60+ \"value pack\" från JG Technologies
(www.jgtech.com). Inkluderade Vindinstrument, Ekolod och Logg för summa 13576:- inklusive frakt och moms från England.

Instrumenten levererades efter 2 dagar, komplett med manualer, garanti mm. Jag gillar Raymarine pga deras nätverk Seatalk.

Som mjukvaruutvecklare man är, så har jag sedan tillverkat en anpassning till OziExplorer (kartprogram) där jag tar in signalerna från vind, djup och fart, och presenterar på en laptop. OziEplorer har ett utmärkt programmeringsgränssnitt som gör det möjligt att tillverka sådana här anpassningar. Jag kallar det hela för \"Sophina Control Panel\" efter min båts namn:

http://x5.freeshare.us/view/?126fs497898.jpg

http://x5.freeshare.us/view/?126fs497984.jpg

Den undre bilden visar hur det ser ut då man klickar på de små vindinstrumenten i det nedre högra hörnet. Detta program kör jag på laptop vid navigationsbordet inne i salongen. Övriga funktioner inkluderar bl.a loggbok, trender för olika data, samt visande av bösta VHF-stationer för aktuell position. I framtiden ska jag komplettera med möjlighet att styra autopilot via datorns piltangenter. Även detta är möjligt med Seatalk-gränssnittet. Blir skönt att sitta inne i ruffen och styra vid hällregn och motorgång.

Jag tar in data från instrumenten via en koppling som jag lödde ihop med hjälp av en instruktion på http://www.thomasknauf.de/seatalk.htm.

Kopplingen ser ut så här, i mitt utförande:

http://x5.freeshare.us/view/?126fs498080.jpg

Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 01 dec 2006, 23:19

Från programmeringskunskaper till lödkolv RESPECT
Det här känns intressant, det är precis den här kunskapen som man aldrig får av de som säljer prylar och som jag är intresserad av. :D

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 03 dec 2006, 10:44

Jag tror inte att Raymarine är speciellt intresserad av att sådana som jag börjar löda egna kopplingar mellan SeaTalk och PC RS232. Anledningen är ju att de säljer en \"interface box\" för detta som kostar drygt 1000 kronor. Därför finns det ingen som helst officiell info om Seatalks format från tillverkaren.
Komponenterna som jag behövde kunde jag \"låna\" från firmans komponentförråd men jag tror inte att det sammanlagda värdet överstiger 5 kronor.

OK, med Raymarines box så får man även med lite mjukvara som gör omvandligen till NMEA. Det får man annars koda själv, men det är inte så svårt med hjälp av Thomas Knaufs hemsida.

Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 03 dec 2006, 11:20

Tommy skrev:Anledningen är ju att de säljer en "interface box" för detta som kostar drygt 1000 kronor. Därför finns det ingen som helst officiell info om Seatalks format från tillverkaren
Det finns ytterligare ett skäl, och det är att man vill ha frihet att ändra i protokollet när det passar. Vanligen ställer det inte till några problem för en "Tommy-lösning" (det ligger i tillverkarens intresse att vara bakåtkompatibel med sina egna produkter, utan det handlar om att få utrymme för nya möjligheter). Detta sagt, att själv ta ansvaret för att tillverka ett interface och skriva (eller åtminstone anpassa andras kod) är förstås inte för alla. Att Ozi-Explorer hade ett API visste jag inte, men det är ju användbart och bra :-)

För den som vill gå Silvavägen är det (faktiskt) ännu enklare. På mitt "Levande Sjökortet" har jag liknande instrument inlagda ("always-on-top") via en funktion i deras gratisprogram och detta väcker spännande frågor från vissa seglare. "NMEA-boxen" finns med från början, IOM att deras centralenhet valfritt kan kommunicera NMEA eller Fdx. Kör man Fdx (Silvas egna protokoll) finnns en NMEA mjukvarukonverter med repeater till en valfri serieport i programvaran.
Anders S

Skriv svar