Rationella Val?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » tis 28 nov 2006, 19:15

Kan du ge mig en enda flerskrovare som skulle passa in på min spec så säg till!
Specen är ju fel. Jag vill ha en båt som går rakt mot vinden i 30 knop, men det finns ju inte.

Mycket tjat om Lidingö Runt och LYS. En gång för alla: LYS-talen är ej gjorda för segling kölbåtar mot flerskrovare. Man kan ha synpunkter på detta, ta upp det med Svenska Seglarförbundet i såfall.

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » tis 28 nov 2006, 19:19

marknadsanalytikern glömt att folk inte seglar för att segla, utan för att ha det bekvämt i hamn?
Det är nog den slutsats som marknadsanalytikerna har dragit, med tanke på vad som säljs.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 28 nov 2006, 19:29

Flerskrovare skrev:
marknadsanalytikern glömt att folk inte seglar för att segla, utan för att ha det bekvämt i hamn?
Det är nog den slutsats som marknadsanalytikerna har dragit, med tanke på vad som säljs.
Om lösningen är att segla oerhört snabbt för att bo trångt när man kommer fram - vad är då problemet?
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 28 nov 2006, 19:33

Flerskrovare skrev:
Specen är ju fel. Jag vill ha en båt som går rakt mot vinden i 30 knop, men det finns ju inte.

Mycket tjat om Lidingö Runt och LYS. En gång för alla: LYS-talen är ej gjorda för segling kölbåtar mot flerskrovare. Man kan ha synpunkter på detta, ta upp det med Svenska Seglarförbundet i såfall.
jo, båten finns och kallas ibland motorbåt eller dylikt... :lol:

det med LYS-talen kan väl diskuteras fram och tillbaka men om statistiken ska avgöra (och det är väl huvudfaktor i ett empriskt handikapsystem) så borde det går att jämka de olika båttyper. Även i en och samma LYS-grupp finns det stora skillnader mellan båtarna men traditionellt så har de olika LYS-grupper utvecklad sig åt olika håll och det kommer väl ta ett tag tills grupperna i sig har närmat sig något mer. Åt andra sidan så sägs det att Sea Cart30 ska kunna segla upp till sitt LYS-tal på 2,14 vilket inte ska vara möjligt enligt vissa experter... :lol:

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » tis 28 nov 2006, 19:40

lösningen är att segla oerhört snabbt för att bo trångt när man kommer fram - vad är då problemet?
Man skulle ju t ex kunna tro att folk seglade för seglingsupplevelsens skull, annars kan man ju lika gärna köpa en husvagn och dra efter bilen, det ger ännu mer boende.

En tri är inte bara snabbare, den är ofantligt bekvämare, torrare och mer komfortabel att segla. Den rör sig på ett helt annat sätt än dagens containerbåtar och den har faktiskt rätt bra komfort ombord, trots att utrymmena är aningen mindre inombords. På däck är de desto större.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 28 nov 2006, 20:37

Flerskrovare skrev:
lösningen är att segla oerhört snabbt för att bo trångt när man kommer fram - vad är då problemet?
Man skulle ju t ex kunna tro att folk seglade för seglingsupplevelsens skull, annars kan man ju lika gärna köpa en husvagn och dra efter bilen, det ger ännu mer boende.

En tri är inte bara snabbare, den är ofantligt bekvämare, torrare och mer komfortabel att segla. Den rör sig på ett helt annat sätt än dagens containerbåtar och den har faktiskt rätt bra komfort ombord, trots att utrymmena är aningen mindre inombords. På däck är de desto större.
Jämfört med dagens containers hade jag oxå valt en trimaran.
Tycker att flerskrovsbåtar är intressanta.
Problemet med bryggplats kvarstår som det största problemet.
Min trimaran ska kunna ta 7 vuxna och ett barn, vilkken bredd hamnar den på?
idag är min båt 12,15 X 3,47.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 28 nov 2006, 21:30

Flerskrovare skrev:

Du ifrågasatte våra rationella val och jag redovisade mina parametrar.
Ingen flerskrov passar in och då väljer jag tills vidare bort dem.
Detta stör tydligen dig och ännu mer när jag motbevisar dina påstående.

End of discussion...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Flerskrovare
Trogen medlem

Inlägg av Flerskrovare » ons 29 nov 2006, 07:54

vilkken bredd hamnar den på?
En 36 fots Corsair är 3 meter bred i hamn, de mindre är 2,5 meter. (Fälls ihop)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 29 nov 2006, 12:45

Flerskrovare skrev:
vilkken bredd hamnar den på?
En 36 fots Corsair är 3 meter bred i hamn, de mindre är 2,5 meter. (Fälls ihop)
Nu börjar det likna nåt!
Tyvärr för få kojer och för hög prislapp :cry:

Men varför har de nedsänkt durk alt förhöjda bristar och varför är inte soffan mitt emot bordet???

http://www.corsairmarine.com/Archives/C ... /index.htm

Jag gissar att skrovet smalnar av snabbt under vattenlinjen, eller?
Håkan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 29 nov 2006, 13:14

Flerskrovare skrev: Trimaranen är den perfekta långfärdsbåten. Jag seglade ner till Medelhavet med min F-27 (bredd 5,98 meter). Kryssade i Nordsjön i 6 Beaufort, då är det inte många enskrovare ute. I och för sig kanska inte segling till Medelhavet räknas som långsegling; för en Jorden-Runt-seglats skulle jag välja en aningen större båt t ex Farrier 39 eller Corsair 36. Jag hade inga som helst problem med bredden och hamnavgifter, endast vid något tillfälle fällde jag ihop båten till 2,50 m.

Har man svagt estetiskt sinnelag väljer man en Bavaria.
Nja, knappast den perfekta långfärdsbåten. Att det går är ju en annan sak. Men vi har nog skilda krav på hur en långfärdsbåt skall vara beskaffad. Båten du talar om med utombordare och rätt spartanskt boutrymme är snarare en slags sportbåt, inte en långfärdsbåt.

Vi kan ju vända på frågan såhär:
Finns det någon flerskrovsbåt under låt säga 35-36 fot som kan erbjuda samma bokomfort som en rejäl enskrovsbåt med samma löa och stark motor, stora vatten och dieseltankar, stor batterikapacitet, plats för tvättmaskin, cyklar m.m m.m och fortfarande segla bra?
För då blir jag intresserad!

Men de flerskrovare jag hittills sett som närmar sig mina krav på långfärdsbåt är båtar som Prout, Catalac och liknande. Och de kan ju knappast betecknas som snabbseglare, särskilt inte långfärdslastade. Och från dem hörs en ständig klagan över marinapriserna - de har knappt råd att gå in och bunkra. Det var kanske några år sedan du seglade till Medelhavet?

Att flerskrovsbåtar är och förblir oestetiska vidhåller jag. Men det är ju en smaksak och något jag kan leva med om jag fann en båt som i övrigt uppfyller mina krav. Din syn på Bavaria delar jag helt och fullt.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 07 dec 2006, 12:46

Calle C skrev:
Jämfört med dagens containers hade jag oxå valt en trimaran.
Tycker att flerskrovsbåtar är intressanta.
Problemet med bryggplats kvarstår som det största problemet.
Min trimaran ska kunna ta 7 vuxna och ett barn, vilkken bredd hamnar den på?
idag är min båt 12,15 X 3,47.
Här är kanske nåt för oss???

http://www.f-boat.com/pages/trimarans/F-39.html

Förutom priset?
Självbygge!
Bredd 4,57 hopfälld!

Mvh /
Håkan

Trimaranjohan
Trogen medlem

Inlägg av Trimaranjohan » fre 08 dec 2006, 15:22

Trimaraner i all ära.... Här är nåt att dregla över...

Varför är jag inte miljonär........

http://www.youngyachtdesign.com/boat.cfm?boatid=5

:P

P.s

bara en grej som jag vill trycka på är ute utrymmena, när det gäller trimaraner och katamaraner. Med ett bomtält och då menar jag tält så kan man ha hur trevlig som helst även när det regnar... Och vem har inte velat komma hem snabbt på söndagkvällen för att man ska jobba eller har gnällig fru / barn och sätta på motorn och göra 12-13 knop...

Trimaranjohan
Trogen medlem

Inlägg av Trimaranjohan » fre 08 dec 2006, 15:39

Måste lägga in bilden också hehe

En Kaffe i ena handen och andra på rodret :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 08 dec 2006, 15:42

Trimaranjohan skrev:Måste lägga in bilden också hehe

En Kaffe i ena handen och andra på rodret :wink:
Hade den bara gått in på mina 3,20-3,30 så hade jag slått till direkt... :wink:
Håkan

Trimaranjohan
Trogen medlem

Inlägg av Trimaranjohan » fre 08 dec 2006, 16:27

Håkan, du ska inte stirra dig blind på bredden...

Jag ligger på bryggnocken med min i båtklubben, hur bra som helst (ingen kölbåt kan ligga där, bryggan blir för låg). i somras så seglade jag ner till karlskrona från Stockholm, frun gillar hamnar så att säga :wink: Men inga probs alls, fick snarare de bästa platserna under hela ner resan, och betalade aldrig för min bredd 6 meter, jag kunde iochförsig fälla ihop den 2,6 meter enda gången var i Karlskrona och då gjorde vi det av ekonomiska skäl eftersom vi skulle på bröllop och vara borta några dagar och då låg vi ihopfällt.

Bild

Katten misstycker inte heller

Bild

Skriv svar