Flerskrovare skrev:
Trimaranen är den perfekta långfärdsbåten. Jag seglade ner till Medelhavet med min F-27 (bredd 5,98 meter). Kryssade i Nordsjön i 6 Beaufort, då är det inte många enskrovare ute. I och för sig kanska inte segling till Medelhavet räknas som långsegling; för en Jorden-Runt-seglats skulle jag välja en aningen större båt t ex Farrier 39 eller Corsair 36. Jag hade inga som helst problem med bredden och hamnavgifter, endast vid något tillfälle fällde jag ihop båten till 2,50 m.
Har man svagt estetiskt sinnelag väljer man en Bavaria.
Nja, knappast den perfekta långfärdsbåten. Att det
går är ju en annan sak. Men vi har nog skilda krav på hur en långfärdsbåt skall vara beskaffad. Båten du talar om med utombordare och rätt spartanskt boutrymme är snarare en slags sportbåt, inte en långfärdsbåt.
Vi kan ju vända på frågan såhär:
Finns det någon flerskrovsbåt under låt säga 35-36 fot som kan erbjuda samma bokomfort som en rejäl enskrovsbåt med samma löa och stark motor, stora vatten och dieseltankar, stor batterikapacitet, plats för tvättmaskin, cyklar m.m m.m och
fortfarande segla bra?
För då blir jag intresserad!
Men de flerskrovare jag hittills sett som närmar sig mina krav på långfärdsbåt är båtar som Prout, Catalac och liknande. Och de kan ju knappast betecknas som snabbseglare, särskilt inte långfärdslastade. Och från dem hörs en ständig klagan över marinapriserna - de har knappt råd att gå in och bunkra. Det var kanske några år sedan du seglade till Medelhavet?
Att flerskrovsbåtar är och förblir oestetiska vidhåller jag. Men det är ju en smaksak och något jag kan leva med om jag fann en båt som i övrigt uppfyller mina krav. Din syn på Bavaria delar jag helt och fullt.