Tips: bra marinsök
-
anders2011
- Trogen medlem
Tips: bra marinsök
Jag tröttnade på att alltid få 1000 träffar på insektssidor när jag söker på dragonfly (trimaran som även är en insekt för er som inte är insatta) så jag har specialkonfigurerat en sökmotor (google) som bara ger träffar från sidor som är relevanta för seglare. Ni är högst välkomna att använda den ni också, fungerar över förväntan.
Klicka här
Klicka här
trimaran.nu - mötesplatsen för trimaranseglare
-
anders2011
- Trogen medlem
Egentligen är det inte så att google klipper utan att jag har sagt vilka siter som skall ingå i resultatet. Hittills har jag markerat ca 300 sidor, framförallt webportaler och forum med inriktning på flerskrovssegling och båtkonstruktion. Därför kan jag tänka mig att du får lite få träffar på RJ85...
När jag surfar runt och hittar en bra sida så markerar jag den, givetvis så kommer det dröja ett par veckor/månader innan den blir riktigt bra och om man söker efter något riktigt udda så bör man nog försöka med \"riktiga\" google.
När jag surfar runt och hittar en bra sida så markerar jag den, givetvis så kommer det dröja ett par veckor/månader innan den blir riktigt bra och om man söker efter något riktigt udda så bör man nog försöka med \"riktiga\" google.
...lägg till '+sail' också...
http://www.google.com/search?hl=sv&rls= ... 2Bsail&lr=
http://www.google.com/search?hl=sv&rls= ... 2Bsail&lr=
Alla borde ha skägg
-
anders2011
- Trogen medlem
Visst har du rätt att man kan komma långt med avancerade sökkommandon, fast trots -insect +sail så är hälften av dina 10 första träffar irrelevanta...
Jag tror att om man söker efter något väldigt specifikt så är det bättre att använda google-original, men om man letar efter ngt lite mer \"mainstream\" så fungerar min bättre. i varje fall om man pratar fler än ett skrov, för enskrovare kanske den fortfarande är lite snäv...
Jag tror att om man söker efter något väldigt specifikt så är det bättre att använda google-original, men om man letar efter ngt lite mer \"mainstream\" så fungerar min bättre. i varje fall om man pratar fler än ett skrov, för enskrovare kanske den fortfarande är lite snäv...
Prova t.ex. altavista.com i stället för google
Googles träfflista sorterar på hur populära de hemsidor är som den hittar.
Altavista visar det den känner till lite mera oberoende av träffstatisitk, utna mer på innehållet och sidbeskrivningarna som finns i dess kod.
Även där har man nytta av att söka med typ:
+\"ord1 ord2\" +ord3 -\"ord4 ord5\" osv.
Googles träfflista sorterar på hur populära de hemsidor är som den hittar.
Altavista visar det den känner till lite mera oberoende av träffstatisitk, utna mer på innehållet och sidbeskrivningarna som finns i dess kod.
Även där har man nytta av att söka med typ:
+\"ord1 ord2\" +ord3 -\"ord4 ord5\" osv.
Måste bara....
Lägg det till avdelningen onödigt vetande.
Minus helikopter räcker alltså inte i Google.
Avro RJ-85 är en senare upplaga av BAe 146-200 och är ett fyramotorigt jetplan som tar 85-112 passagerare. Finns även RJ-70 och RJ-100.Provade att google på RJ85 som även är en helikopter (BAE AVRO RJ-85).
Lägg det till avdelningen onödigt vetande.
Minus helikopter räcker alltså inte i Google.