Varför byggs segelbåtar \"baklänges\".

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
enter the dragonfly
Trogen medlem

Inlägg av enter the dragonfly » ons 22 nov 2006, 14:26

Jag tror att man idag generellt köper saker med utsikten att äga dem en kortare tid än vad man kanske gjorde förr. Det gör att man redan vid köptillfället måste fundera på hur lätt det blir att sälja den. Köper man för en stor del lånade pengar blir det dessutom ännu viktigare att man köper något som inte bara man själv vill ha, utan många andra vill ha. Tack vare återkopplingen blir det snart ett självförstärkande system och det som upplevs som attraktivt för så många som möjligt blir norm.
/ ETD

Mikael Westerberg
Silvermedlem

Inlägg av Mikael Westerberg » fre 24 nov 2006, 21:31

Många bra synpunkter här! Grundtemat är dock helt rätt - folk har olika prioriteringar och dessa ändrar sig med tiden. Själv brukar jag att jag har en båt med komfort som en modern 30-fotare fast den är äldre och seglar riktigt bra. Dom flesta begriper faktiskt väldigt bra hur jag menar. :wink:
Mikael Westerberg
Wasa 55

KaptenKlant
Diamantmedlem

Re:

Inlägg av KaptenKlant » tis 08 sep 2009, 12:03

enter the dragonfly skrev:Jag tror att man idag generellt köper saker med utsikten att äga dem en kortare tid än vad man kanske gjorde förr. Det gör att man redan vid köptillfället måste fundera på hur lätt det blir att sälja den. Köper man för en stor del lånade pengar blir det dessutom ännu viktigare att man köper något som inte bara man själv vill ha, utan många andra vill ha. Tack vare återkopplingen blir det snart ett självförstärkande system och det som upplevs som attraktivt för så många som möjligt blir norm.
intressant kommentar . jag har inte direkt funderat i de banorna. Mest pga att de båtar jag gillar av nån anledning tenderar att vara byggda före -76 eller så

resonemanget ovan kommer ju naturligtvis att småningom leda till en 'båtbubbla' -dvs en härdsmälta i samband med finanskris, fastighetsbubbla eller både och.

Massor med lånefinansierade flytande husvagnar till salu på exekutiva auktioner och utan en köpare i sikte..

också en tanke! skönt med en skuta som är betald kontant! 8)
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

tellblom
Silvermedlem

Re: Varför byggs segelbåtar \"baklänges\".

Inlägg av tellblom » tis 08 sep 2009, 14:49

Med risk att irritera någon...

Vi har en 30 fotare som är 3,41 bred, dock inte med rak stäv :)

Enligt vissa skulle detta vara en icke lämplig båt, men vi seglar om en hel del andra större segelbåtar med den trots sin bredd.

Den har inte sämre seglingsegenskaper, den har andra. Detta kanske gör att personer som är vana med att segla kanot inte kan hantera båten första gången de testar och därför avspisar den som skitbåt med kassa seglingsegenskaper.

Just vår har en del speciella fördelar:
Man kan simpelt sitta 10 pers i sittbrunnen och äta utan att sitta trångt :)
3 kabiner + salong

Jag antar att man vill ha olika saker ut av sin båt och köper båt därefter.

/Martin

cruisaren
Diamantmedlem

Re: Varför byggs segelbåtar \"baklänges\".

Inlägg av cruisaren » tis 08 sep 2009, 15:16

tellblom skrev:Med risk att irritera någon...

Vi har en 30 fotare som är 3,41 bred, dock inte med rak stäv :)

Enligt vissa skulle detta vara en icke lämplig båt, men vi seglar om en hel del andra större segelbåtar med den trots sin bredd.

Den har inte sämre seglingsegenskaper, den har andra. Detta kanske gör att personer som är vana med att segla kanot inte kan hantera båten första gången de testar och därför avspisar den som skitbåt med kassa seglingsegenskaper.

Just vår har en del speciella fördelar:
Man kan simpelt sitta 10 pers i sittbrunnen och äta utan att sitta trångt :)
3 kabiner + salong

Jag antar att man vill ha olika saker ut av sin båt och köper båt därefter.

/Martin
Efter att ha sett på bilderna på din båt tycker jag den ser jättefin ut! Fallande stäv, hyggligt låga fribord och en djup köl (och därmed säkert även roder) för att vara en 30-fotare. Tycker inte du skall känna dig träffad, iallafall inte av mina "baklängesfunderingar" :D .
//Niklas S

Skriv svar