Vi vet alla hur segelbåtstrenden gått de senaste åren. Båtana blir allt bredare med rakare stävar och enorma akterspeglar. Visst skapar bredd utrymmen, raka stävar kanske ser \"fräckt ut\" och visst kan det vara praktiskt med dubbla akterkabiner, men när båtarna är relativt små, kring 30 fot ser det ibland för löjligt ut ger definitivt vissa nackdelar.
Konstruktören får uppgiften \"Nu skall du rita en 30-fotare\" och nästa andetag beordrar marknadsavdelningen \"båten skall innehåll alla bekvämlighetsfunktioner som sina större syskon\". Vad blir då följden? Jo för att få plats med allt en \"charterpadda\" med:
1) Höga fribord för ståhöjd (Ger avdrift och är allmänt fult.)
2) Rak stäv för maximalt innerutrymme (gör det hopplöst att hoppa iland på en klippa eftersom båten kör på grund före hoppilandkallen kan ta klivet och sämre gång i havssjö.)
3) Stor bredd (som ofta i kombination grund köl/grunt roder ger undermåliga seglingsegenskaper och broachar på kryss då rodret \"luftar\", gör det dessutom svårare att ta sig in till brygga mellan pålar eller att klämma sig in mellan andra båtar i en julifull gästhamn).
4) \"Struttig gång\" i sjö.
Varför kan inte en 30-fotare få vara en 30-fotare med dess för- och nackdelar och inte en på längden ihopkrymt 34 fots wannabe? Om man skall ha alla bekvämligheter kan man väl köpa en större (längre) båt? Jo jag vet att dessa kostar mer men varför? Varför är en 3,1x10 meter dyrare än en 9x3,45 (ger samma \"planyta\")? Vi är som konsumenter förmodligen lurade! Fördelarna med en något smalare 10-metersbåt är ju uppenbara. Ingenting gör så gott för fart och gång genom sjö som ett långt (fart) och slankt (gång) skrov.
Är det någon som kan komma på avgörande nackdelar med en något längre båt?
I allmänhet är det inga problem med hanterbarheten. De flesta segelbåtar idag har så kraftiga motorer att de går att vända på en femöring bara man gasar ordentligt.
Inga problem heller med en lång/slank båt då man ligger med stäv/akter mot kaj. Värre då med en bred. Ligger man längs kajen går det alltid att \"saxa\" eller hitta kombinationer där man får plats.
Då man ligger bredvid en grannbåt är det skönt att i en längre båt ha sittbrunnen akter om grannen (mer privacy).
Skall du in i naturhamn är det en fördel med långt avstånd mellan pullpit och köl (Jag har en gång i naturhamn låtit en Maxi68 förtöja på vår OE36:as låring eftersom han inte någonstans lyckades få in stäven till land...)
Enda avgörande nackdelen är att det kan bli dyrare i gästhamnarna om man är över 10 resp 12 meter, men detta är en regel som tål att diskuteras. I allmänhet förtöjer man med stäv/akter mot kaj och då borde det väl vara bredd som skall kosta, inte längd?
Personligen tycket jag mycket om de danska Faurby-båtarna (www.faurby.dk). Mycket välbygda slanka båtar som är vackra att se på och som säkert seglar fantastiskt effektivt och mjukt även i gropig sjö. Jag skulle av hanteringsskäl inte tveka ett ögonblick att köpa en 424:a (12,62x3,40m) för familjesegling. Tveka skulle jag däremot göra inför ett höghus på 39 fot med rak stäv och 4 meters bredd.
Har jag rätt eller fel
Ha det så gott i stugvärmen!
//Niklas Strandberg