Fathead, akterstaget bort och ja vadå....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 20 nov 2006, 18:47

Ravage skrev:Seglaren,

Skall bli kul att höra hur 707:an blir med fathead och fock. Vet inte riktigt vad ni bestämt er för men backstag tror jag blir relativt nödvändigt. Jag kanske har ett par backstagsbeslag (i masten) till din 707:a. Kan kolla läget om du vill.

Köpte loss min 707:a idag från min delägare, han ville satsa 100 % på motorcyckel men jag vill inte släppa kappseglingen. Skall fixa till 707:an och köra nästa år med den.

/Dan
Med 90 % sannolikhet blir det backstag så dina beslag är klart intressanta om inte du också ska byta till fathead :?:

Kul att 707:an få en chans, jag ser själv fram emot nästa säsong. Det vore suveränt att skruva loss kölen och pressa in den i farsans verkstad över vintern för en översyn...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » mån 20 nov 2006, 19:23

På båtmässan nyligen var jag på ett föredrag med Björn Österberg från North sails. Han betonade att förseglet var motorn som ger fart och storseglet ger höjd, alla fall om man har vinden för om tvärs. Kan denna konfiguration med mycket storsegel och lite försegel ge maximal fart kan man undra. :roll:

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » mån 20 nov 2006, 20:22

Ostkustseglarn skrev:På båtmässan nyligen var jag på ett föredrag med Björn Österberg från North sails. Han betonade att förseglet var motorn som ger fart och storseglet ger höjd, alla fall om man har vinden för om tvärs. Kan denna konfiguration med mycket storsegel och lite försegel ge maximal fart kan man undra. :roll:
Jag var på detta seminarium också. Han berättade om vindtunneltester de gjort med de gamla tolvorna. Där är storseglet 140 kvm och genuan ca 100 kvm. Då hade de mätt att genuan stod för 70% av den totala dragkraften. Förseglet är ju mer effektivt än storseglet pga "upwash" effekten. Men detta beror såklart väldigt mycket på hur man trimmar storen. När du kör med ett stort försegel trimmar man framförallt storen för rätt balans i båten. Men med fock så gör du storseglet mer bukigt för att det ska ge lite mer power.

Man bör kunna få mer framåtdrivande kraft med stor+genua jämfört med fathead+fock om man har lika många kvm segelyta och anser att vinden är jämn över hela seglet. Men Seglaren har ju även tänkt sig ett maxat förlik på focken kommer då att få mer yta där den gör mest nytta. Björn Österberg nämnde ju även på föredraget att vindstyrkan på däckshöjd är 20-80% av vindstyrkan i masttoppen.

Min gissning är att den framåtdrivande kraften blir ungefär likadan och således även farten. Den stora skillnaden blir i höjdtagningen då focken är klart bättre än genuan på 707:an. Så nog kommer Seglaren snabbare fram till kryssmärket men frågan är vad SSF ger för LYS tal.

/Pontus

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 21 nov 2006, 22:04

Ostkustseglarn skrev:På båtmässan nyligen var jag på ett föredrag med Björn Österberg från North sails. Han betonade att förseglet var motorn som ger fart och storseglet ger höjd, alla fall om man har vinden för om tvärs. Kan denna konfiguration med mycket storsegel och lite försegel ge maximal fart kan man undra. :roll:
Ja, det är svårt att veta. Men jag hoppas på Pontus teori. Men framförallt hoppas vi på en "roligare" båt. För oss innebär det bl a självslående fock, och mer power i storen, det tror vi på och det känns rätt.

Ett enkellinerev gör att vi snabbt kan minska segelytan och vi behöver inte fundera på om det är genuan eller focken som ska hissas. Ett ställ i alla väder, lite enklare det med.

Där vi seglar på Västra Mälaren är det ofta lätt vind, lite ostadig och inte sällan med närhet till land och öar. Lägg därtill att vi har en liten båt som lätt hamnar i vindskugga bakom de större båtarna. Då tror jag det är en fördel att ha mer yta i topp än nere vid däck, bakom ruffen.

Alla båtar handlar om kompromisser och vi testar nu det vi tror passar oss för att vi ska bli nöjda. Men vi är inte sämre än att vi kan ändra på oss om det skulle kännas helt fel.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 23 nov 2006, 16:28

När man ändå \"håller på\" så kan man ju flytta förstagsinfästningen i däck också :wink: - Varför inte flytta fram förstaget, sa farsan. Och ja visst, det är ju ingen dum idé. Lite extra yta blir det. (Och lite mer jobb förstås)

Vi kommer att flytta fram det 25 cm.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 23 nov 2006, 16:45

Jag undrar bara vad LYS-nissar kommer att säga???? Fick förresten äran att representera nästa år Västmanland i denna \"klubben\"... :lol:

grundprincipen finns dock att det inte ska löna sig att \"modifiera\" sig till segern. Sedan kan man spekulera...

Jag tror nog att du får en rolig båt att segla med men med alla moderniteter låter det så om LYS-talet kommer kanske att tangera Expressernas och då kommer det blir svårt i de extrema lätta vindar som härska på Mälaren.

Vi kommer att se hur det går. Jag hoppas att ni kommer vara med på de flesta av de planerade 7 VML-cup tävlingar.

preliminär tidplan finns här:

http://www.ssaros.nu/artikel_bred.php?i ... 5222&go=14

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 23 nov 2006, 17:05

MiniMe skrev:Jag undrar bara vad LYS-nissar kommer att säga???? Fick förresten äran att representera nästa år Västmanland i denna "klubben"... :lol:

grundprincipen finns dock att det inte ska löna sig att "modifiera" sig till segern. Sedan kan man spekulera...

Jag tror nog att du får en rolig båt att segla med men med alla moderniteter låter det så om LYS-talet kommer kanske att tangera Expressernas och då kommer det blir svårt i de extrema lätta vindar som härska på Mälaren.

Vi kommer att se hur det går. Jag hoppas att ni kommer vara med på de flesta av de planerade 7 VML-cup tävlingar.

preliminär tidplan finns här:

http://www.ssaros.nu/artikel_bred.php?i ... 5222&go=14
Aj, aj då, det var inte bra, värsta konkurrenten ska vara med och höja vårt LYS :twisted: :wink:

Martinsen i LYS-kommittén brukar ha som svar på lysfrågor, att gör du de ändringar du vill, det viktigaste måste ju vara att du får båten som du vill ha den. Sen blir lys vad det blir... och det ligger något i det. Båten ska bli skoj, men LYS-mässigt vore det nog klokare att låta bli att modifiera båten. Men man kan ju inte alltid låta förnuftet råda 8)

Vad får vi för vi för goda vitsord från dig om vi INTE ställer upp i VML-cupen och låter dig vinna den i fred 8) Får vi lägre lys då...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 23 nov 2006, 17:32

Jag tror nog att det är roligare om ni kommer och jag får skryk. Matsan nämnde något att han kanske dyker upp nån gång med en av sina båtar. Det kan faktiskt blir riktigt skoj.

Det Kjell säger ligger något i. Men sedan är han mer eller mindre bara administratör för LYS men en trevlig sådan. (... och jag som också skällde på honom...) :oops:

I vilken mån jag kommer ha inflyttande vet jag ej. i en början så blir det väl mer att rapportera in kappseglingsresultat men jag kommer väl större möjlihet förhoppningsvis att framföra synpunkter från seglarna i allmänheten.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 23 nov 2006, 23:01

jag HOPPAS att vi kan dyka upp med lättvindsbåten nån gång. som det ser ut är nån gång antingen 9/6 eller 16/6. dom övriga seglingsdatumen krockar med annat som vi måste vinna på hemmaplan :lol: eller viktigare saker som tjörn och arkö + nåt KM som vi måste vinna i nästa år igen. men förhoppningsvis i juni om min gast får lov att åka. /m

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 24 nov 2006, 12:22

Jag skulle rekommendera den 9/6 (Lögarängsregatta). Tävlingen kommer att köras i Västerås utanför piren. Det blir närmast från hamnen/sjösättningsplatsen till startområdet. Hur mycket väger lättvindsbåten???
Logi kan jag säkerligen fixa för dig och din gast om ni vill komma redan på fredag.

Kommer att vara kul om ni kan fixa det.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 25 nov 2006, 23:43

MYn väger 640 kg inkl lite mackor å godis. finns det nån lämplig kran där man kan lyfta i och upp utan att bli ruinerad så vore det kul faktiskt.
8) 8)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 26 nov 2006, 14:06

det finns två till tre alternativ. Vid piren finns en kran som användes förut för starbåtar. Det är dock strulig att nå dit men inte omöjligt. Höjden kan dock vara ett problem. JKV har en kran de knappt använder men jag vet att några medlemar lyfter 606:or med den. Det går säkerligen att fixa för en låg avgift (kanske även gratis). Jag funderar själv att blir medlem i JKV pga. kranen. Sedan ska vår pelarsvängkran flyttas och kopplas in igen. Det skulle vara alternativ 3 men då ligger avgiften på 100kr per lyft (vissa krangubbar tar 150 kr).

Alla andra aletrnativ (finns några till) kommer kosta för mycket. Jag själv kämpade för att få möjligheter för sådana som du och jag som vill traila runt i landet och behöver därför tillgång till enkran lite oftare än två gånger per år. Tyvärr är det ändast folk från JKV som har förståelse för det. I de andra klubbar i stan ses det bara som att sjösätta och plocka upp båten under en säsong.

Vart tar segelsporten vägen i riket???

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 27 nov 2006, 22:30

det är bra Peter!
jag litar på att du hittar ett bra alternativ till det är dax/m

PS. jag hoppas jag får ta upp efteråt åxå även om jag kommer före dej i resultatlistan :lol: eller blir jag tvungen att segla hem då?? :x

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 14 dec 2006, 23:02

HALLÅ!!!
HUR GÅR DET MED 707an OCH FATHEAD OCH ALLA PLANER??????/m

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 14 dec 2006, 23:18

matsa skrev:HALLÅ!!!
HUR GÅR DET MED 707an OCH FATHEAD OCH ALLA PLANER??????/m
Tjenare!
Jodå, det går bra! Hoppas på att få ett paket av Ottosson vilken dag som helst!

Farsan har byggt ut garaget med 1,5x3 meter - en tillfällig lösning för vintern så att vi får in båten ordentligt. Så det handlar om dagar eller en vecka kanske innan kölen åker av och den strippas för att sedan rullas in i garaget.

Vi ger oss alltså på båten först. Ska jag vara ärlig så är det farsan som får saker att hända. Jag kommer liksom aldrig loss från småbarn och arbete.

Men vi är på G. Båten ska lackas om, nytt roder ska byggas, skena för självslående fock, nya beslag, ny skotskena till storen. Botten renskrapas och epoxybehandlas mm. Vi räknar väl med en helgs arbete ungefär :wink:

Återkommer med rapport när saker och ting börjat hända.

Skriv svar