Fathead, akterstaget bort och ja vadå....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Fathead, akterstaget bort och ja vadå....

Inlägg av Seglaren » fre 17 nov 2006, 22:49

Jaha, nu kör vi på följande koncept till 707:an.

Fathead stor på 18,7 kvm med 6 genomgående lattor (13,1 kvm original) och en självslående fock med vertikala lattor, 9 kvm. Ingen genua, den är annars på 15,1 kvm

Ny segelyta blir 27,7 kvm. Gammal segelyta 28,2 kvm.

Duk blir X-tech, Q-bond-limmad.

Det spännande i det här projektet är att få riggen att stå kvar och fungera BRA utan akterstag.
B&R-rigg eller backstag eller både och? Lutar åt backstag till att börja med.

Vad vet ni att berätta om liknande fall? Har sett bild på en Omega utan akterstag men där ser förstaget ut att sagga…. CB66:orna har ingen stuns i förstaget de heller och ibland trillar masterna ned…. Hört talas om en Dominant 95 utan akterstag...

Som sagt, finns det någon hemlig formel, tror inte det, men det vore intressant med referenser, exempel, länkar och era synpunkter.

Undanvindssegel blir masttoppsspinnaker, eller gennaker. Återstår att se. Mycket talar för att spinnaker är det bästa seglet på våra kappseglingar. Men en gennaker vore kul när man ger sig ut bara för att slöra och surfa

Vad säger du nu matsa, låter väl bra en stor spinnare som går ända i topp! Stor ska den va också :twisted:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Fathead, akterstaget bort och ja vadå....

Inlägg av Anders S » fre 17 nov 2006, 23:08

Seglaren skrev: att få riggen att stå kvar och fungera BRA utan akterstag....

... Undanvindssegel blir masttoppsspinnaker, eller gennaker.
"Masttoppsspinnaker" och "utan akterstag" låter inte bra, ihop.

Men du kan i princip ha flygande backstag som går i topp likväl som motsvarande backstag till förstagsinfästningen - de kan också synkroniseras för att slippa ett extra moment vid gipp.

Men en spinnaker i masttoppen utan stöd från aktern är vanskligt och du kommer snabbt att få en förunderlig motvilja att segla nära gippen på plattläns.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 17 nov 2006, 23:10

nu va jag snabb va?
glöm att ha spinnakern ända i topp utan akterstag. för många år sen hade jag en furioso som jag kunde hissa en express-spinnaker i masttoppen på. det funkade på plattläns men på halvvind gick gränsen vid 2-3 m/s. vid högre vindstyrkor såg masten inte ut att trivas. då fick man hissa nåt mindre på normal höjd.
du kan lugnt köra express-spinnaker om du bara flyttar upp spinnakerfallet ett par decimeter och sätter spinnbomsbeslaget lägre ner på masten. det spelar väl ingen roll om bommen sitter i knähöjd? bara du kan se nåt under spinnaker när det blåser för annars blir det jobbigt. på tjörn förra året höngde spinnakern i vattnet framför fören i stort sett hela tiden. det var ganska jobbigt.
du börjar halka in på rätt spår alla fall. längre spinnakerbom måste du ha åxå. expresslängd. det där segelmaterialet som du skulle ha vet jag inte vad det är. det enda jag känner till som man gör segel av är kevlar :lol:
jag tänkte fixa lite furremek till nästa år. innan den åkte upp på land i torsdags så testade jag kevlarfocken jag beställde till ruffMYn, på furren alltså. den blir helt perfekt med lite mer mastlut. sen blir det en beg lite större spinnaker som jag har liggande.
den svärord gummiduks-B**ingstoren ska bytas ut mot en lite nerkapad J80-stor som ska kortas 35 cm på höjden och då får en bred fin topp. tyvärr är dom ju sydda i dacron. alternativet är att fixa en beg Melges 24-stor. då kan man få lite schysstare material i den. båten går mkt bättre i sjön med mindre försegel. med genuan så känns den som man har 3 man liggande i förpiken och med fock dansar den fram över vågorna som en balettdansös.hmm.... nästan alla fall.
kul att du har ideer. lycka till

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » fre 17 nov 2006, 23:12

Varför ska du ta bort akterstaget?
Det borde väl funka ändå,med akterstagslatta!
http://www.benns.se/ESDB/butik/bilder/Akterstagslatta

Jag har seglat med en sådan på en båt med fathead och det funkar!
I lätt vind får man svepa staget för hand,bakom seglet.

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 17 nov 2006, 23:25

Miwa skrev:Varför ska du ta bort akterstaget?

Hälsn.Miwa
Ja, kanske men det lät inte så på segelmakaren som att det skulle fungera värst bra... men jag vet inte.

matsa, det är Kevlar glömde skriva det....

Backstag som Anders säger låter bra. Men akterstagslatta fungerar och räcker det tror ni för att behålla befintligt akterstag.

Skulle storen alltså kunna smita förbi även då akterstaget är hemtaget, ex på kryss i hårare vind. Och detsamma gäller vid gipp i hårdare vind då man måste ha det ansatt, eller?

Jag har ännu ingen skiss på exakt hur segelplanet skulle se ut och var akterstaget hamnar i förhållande till toppen på storen.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 17 nov 2006, 23:28

Miwa skrev:Varför ska du ta bort akterstaget?

Hälsn.Miwa
Ja, kanske men det lät inte så på segelmakaren som att det skulle fungera värst bra... men jag vet inte.

matsa, det är Kevlar glömde skriva det....

Backstag som Anders säger låter bra. Men akterstagslatta fungerar och räcker det tror ni för att behålla befintligt akterstag.

Jag har ännu ingen skiss på exakt hur segelplanet skulle se ut och var akterstaget hamnar i förhållande till toppen på storen.

Skulle storen alltså kunna smita förbi även då akterstaget är hemtaget, ex på kryss i hårare vind. Och detsamma gäller vid gipp i hårdare vind då man måste ha det ansatt?

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » fre 17 nov 2006, 23:39

Skulle storen alltså kunna smita förbi även då akterstaget är hemtaget, ex på kryss i hårare vind. Och detsamma gäller vid gipp i hårdare vind då man måste ha det ansatt?
Ja,det är det som är tanken.
Det här måste segelmakaren kunna bedöma utifrån en segelritning på 707:an.
I annat fall,måste det bli backstag,som Anders föreslår.

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 17 nov 2006, 23:49

Fathead ser jag på två sätt:
1) 7/8-del rigg, backstag och spinnaker vid förstagsinfästningen.
2) 9/10-dels rigg, dubbla häckstag och topphissad spinnaker.

Men varför bara självslående fock och inte 110%?
Nåt måste väl gastarna göra när du seglar???

Enkelt häckstag blir för tajt med Fathead, det är nog jobbigt men vanlig akterrunda...

Godnatt / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » fre 17 nov 2006, 23:50

-bra! kevlar, mmm..... :lol:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 17 nov 2006, 23:53

Håkan skrev:Fathead ser jag på två sätt:
1) 7/8-del rigg, backstag och spinnaker vid förstagsinfästningen.
2) 9/10-dels rigg, dubbla häckstag och topphissad spinnaker.

Men varför bara självslående fock och inte 110%?
Nåt måste väl gastarna göra när du seglar???

Enkelt häckstag blir för tajt med Fathead, det är nog jobbigt men vanlig akterrunda...

Godnatt / Håkan
Vi blir nog ofta bara två ombord och att slippa skota focken direkt gör det lite smidigare - jag gillar det. Nu får gasten kanske sköta backstag istället :wink:

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 18 nov 2006, 08:46

helt keoorekt, det är jobbit nog att sköta backstagen... :lol:

... och det bör göras av gasten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 nov 2006, 08:58

Seglaren skrev: Men akterstagslatta fungerar och räcker det tror ni för att behålla befintligt akterstag?
Det kan räcka. Allt hänger på hur långt fram masttoppen viker sig när slacket i wiren är borta. Lattan håller bara ut wiren, den håller inte emot.

Men du kan kanske kombinera en latta (glasfiberspröt) med en talja med långt slag i aktern. Då får du litet enklare vid gippen/slaget samtidigt som du kan tighta till akterstaget i de lägena du känner att det blir för flaxigt i toppen. Momentet vid slag/gipp blir då "loss-gippa/slå-sträcka taljan - men fumlar du är katastrofen inte nödvändigtvis ett faktum. Troligen blir det då så att om du fumlar, så räcker det inte alltid att släppa på staget för att lattan skall "rätta till" backstaget (akterstaget) utan du får härda ut eller gippa tillbaks för att "göra om". På kryss är backstaget (toppstaget) heller inte så kritiskt (seglet stagar), men på länsen är det det.

Som man säger, "det kostar att ligga på topp"... :-)
Anders S

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » lör 18 nov 2006, 11:13

Det finns många båtar som har mastheadspinnare utan häck- eller backstag men alla som funkar har det gemensamt att dom har rätt kraftigt svepta spridare och ett vant upp till spinnakerfallet. Beroende på rigggeometrin kan man behöva en extra spridare i höjd med förstagsinfästningen. Här är ett bra exempel..

Bild

Fler bilder på denna och andra fräcka båtar på www.tboat.com

På kryssen är det i princip inga problem alls att segla utan häckstag. Ett \"fat-head\" segel funkar lite annorlunda än ett vanligt \"slips\"-storsegel; det blir i princip plattare och öppnare ju hårdare du skotar.

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » lör 18 nov 2006, 18:02

Seglaren skrev: Backstag som Anders säger låter bra. Men akterstagslatta fungerar och räcker det tror ni för att behålla befintligt akterstag.

Jag blev tvungen att köpe akterstagslattan från Benns till min 707:a då jag köpte nytt storsegel inför i år. Den är med maxad akterrunda enligt lys. Skall enligt segelmakaren vara 13,8 kvm. Nar jag spänner akterstaget lite hamnar det ungefär 1 dm från akterliket på storen där det är som tightast. Med en stor på 18,7 kommer det nog inte räcka med en akterstagslatta. Skall i så fall vara en mycket kraftigare än den Benns säljer. Du kan se bild på S-42 på 707.sailfast.se
Nu är bilden inte i orginalupplösning så du ser inte akterstaget så tydligt. Kan maila en högupplöst så du(Seglaren) ser detta.
Jag lägger min röst på backstag vilket du redan är lite inne på.

/Pontus S-42

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 20 nov 2006, 18:37

Seglaren,

Skall bli kul att höra hur 707:an blir med fathead och fock. Vet inte riktigt vad ni bestämt er för men backstag tror jag blir relativt nödvändigt. Jag kanske har ett par backstagsbeslag (i masten) till din 707:a. Kan kolla läget om du vill.

Köpte loss min 707:a idag från min delägare, han ville satsa 100 % på motorcyckel men jag vill inte släppa kappseglingen. Skall fixa till 707:an och köra nästa år med den.

/Dan

Skriv svar