Snygg och funktionell design men mindre bra fördäck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Snygg och funktionell design men mindre bra fördäck

Inlägg av Seglaren » lör 11 nov 2006, 22:40

Gillar detta knap och på rätt båt gör det sig bra. Tog bilderna på mässan. Ni som inte var där kan ju samtidigt få gissa vad det är för båt....

Bild

Bild

Mindre lyckat för en mångmiljonbåt är ett vågigt teakdäck. Illa, illa. Skulle inte kännas kul med sådant däck på ny eller något år gammal båt. Bilden är inte så bra, men jag har försökt förstora och jag lovar att det syns för blotta ögat.

Bild

Brukar det se ut så på nya båtar? Någon som vet?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 11 nov 2006, 23:34

Kan det vara nya Italienska Swan? Men blåmetallic - hu.

Knapen är inte dum, om man behöver en midskeppsknap som inte fiskar linor. Det vågiga teakdäcket såg lurigt ut.
Anders S

kalle4
Trogen medlem

X yacht

Inlägg av kalle4 » sön 12 nov 2006, 01:33

Skulle gissa på att det är en X-yacht båt. Läste i en artikel om att dom hade just sådana infällbara knapar som liknade ett X på några modeller.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » sön 12 nov 2006, 07:05

Gissar på Dehler 44. Snygga detaljer i alla fall.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 12 nov 2006, 08:16

jofred skrev:Gissar på Dehler 44. Snygga detaljer i alla fall.
And we have a winner :!:

Visst är det Dehler 44, omlackad verkade ha något år på nacken. Sjyssta knap, såg dem på mässan för ett par år sedan och nog passar de bra på en del nya båtar.

Men vad har de gjort med fördäcket, det skulle jag vilja veta.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 12 nov 2006, 12:23

Från bilderna ser det ut som att teaken inte är skruvad, utan limmad (?). Då kanske teaken först limmades på ett underlag, ply eller plast, och sedan hela kakan limmas fast på däcket? (det blir rationellare, och kanske bättre limning av själva teaken då).
Då kan det vara svårt att få hela kakan att bli jämn när den kommer på plats.

Skall man göra egna teaksatser till tex sittbrunnsbänkarna är detta en mycket bra och enkel metod, som dessutom har fördelen att inte dra med sig några skruvhål i plasten (eller kanske bara 4-6 skruvar för att linjera upp).
För större ytor så är det nog svårare ....

/J

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 12 nov 2006, 14:38

Ack ack ack - även du min Dehler.
Det trodde jag att jag skulle slippa se, en Dehler med teakdäck! Men 1 gång är ingen gång.
Dessutom har dom säkert sett till att det är lätt att ta bort, precis som metalliclacken.
Världen är upponer.//Johan.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tis 14 nov 2006, 09:05

Johan 52, jag måste säga att jaginte är helt säker på att det faktiskt är teakdäck på Dehlern, när jag var nere i den på mässan så tittade ja upp i de jäkligt snygga däcksluckorna, \"teak\"kanten var bara några mm tjock och såg inte riktigt ut som trä... Och när ja ser både på bilder och tänker på hur det såg ut, tja, det kan faktiskt vara någon form av plastteak, ser nästan för jämnt ut, och en hyfsast tydlig skillnad mot det nedfällda bordet. Men ja vet inte, det kan mycket väl vara riktig teak, tittade inte närmare på just det...

Sen en annan sak, det båten lär knappast ha några år på nacken, den skall vara helt nybyggd, det uppgavs som anledning till att den uteblev från världspremiären på Öpnna Varv i sommras.

Jag tycker den var riktigt nice måste ja säga, snyggt med blåmetallic:)

Speciellt gillar ja ljusinsläppen i taket, glaslist på utsidan, och en frostad plexilist på insidan med lysdioder bakom, riktigt stiligt och bra:) Dock gillar ja inte teakinredning som den hade, men går tydligen att få i mahogny oxå:)

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 nov 2006, 09:20

Robin skrev: snyggt med blåmetallic:)
//Robin
Ryyys :-) Vad är nästa steg? Orange textilier?

Huvaligen.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 14 nov 2006, 09:46

Anders S skrev:
//Robin

Huvaligen.
Ja, säkert, precis som på 70-talet :lol:

Jag undersökte inte båten närmare, men trodde det var en kundbåt som hade en säsong bakom sig då den var lackerad och lite smårepor här och var. Men så var det alltså inte.

Säkert kan det vara så att det är något konstmaterial som lurar en bra att tro att det var teak. Man har dessutom helt trovärdig lyckats skapa en illussion av att däcket redan släppt på vissa ställen :lol:

Jag tycker den var läcker, och ibland kan metallic vara rätt. Det var ju i alla fall inte såna där stora "flakes" i lacken al´a tidigt 80-tal. Men ni som var nere i båten, var det krossad eller långhårig plysch på skrovsidorna 8)

Gillar rutramarna i aluminium? såg gediget ut, glaset sitter i metallram som i sin tur är monterat i plasten. Säkert bra produktionsmässigt och kanske lättare att få de tätt och bra.
Bild

En annan båt (kommer inte ihåg vad det var) tycker jag hade snygg färg. Dåligt ljus och en halvtaskig kamera gör den inte rättvisa men lite stålgrå ungefär.
Bild

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tis 14 nov 2006, 10:33

Tja, Anders, oroa dig inte för mycket nu över min smak;) Jag tycker inte att blåmetallic alltid är rätt, såklart, men på vissa båtar tycker jag det gör sig. Varför ska båtar vara vita? Tråkigt:)

Nja, nå plysch var det inte i den precis:) Tycker den var stilig inuti, speciellt med Bose systemet så tydligt monterat.
Men jag förstår att den kanske inte tilltalar alla gamla rävar som vill ha det som det alltid vart;) Men tur att nån driver utveckligen:)

Nu är jag inte helt säker på båtens ålder, men som sagt, vad jag hörde i sommras så hann de inte få upp den till Orust då den inte var klar. Men den har säkert seglat en hel del sen dess:) Och hunnit bli repig.

Men om det nu var fejkteak på den, då är det inget snack om saken, det funkar fint(bortsett från vågorna i fördäck) och ser himla bra ut. Det lurade iaf mig:)

Rutorna, ja, det är en mycket bra lösning att ha glas limmade i en ram av rf eller alu. Inte alls samma rörelser som plexi, plus att härdat glas är starkare och håller längre. Men jag är kanske partisk, jobbar ju med sådana rutor:)

//Robin

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 14 nov 2006, 10:34

Johan 52 skrev:Ack ack ack - även du min Dehler.
Det trodde jag att jag skulle slippa se, en Dehler med teakdäck! Men 1 gång är ingen gång.
Dessutom har dom säkert sett till att det är lätt att ta bort, precis som metalliclacken.
Världen är upponer.//Johan.
Vi får väl hoppas att det bara är detta utställningsexemplar som är lite stylat. I övrigt är det en riktigt snygg båt..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 nov 2006, 11:03

Robin skrev: Men jag förstår att den kanske inte tilltalar alla gamla rävar som vill ha det som det alltid vart;) Men tur att nån driver utveckligen:)
//Robin
Nå, är båten bra för övrigt finns det ju också färg till varje smak. Förr målade man dessutom båtar ofta, så de kunde hänga med i modeväxlingarna.

Litet mer allvarligt kan man ju fundera på just "designfärger" och dito grepp - vad som lockar och sticker ut på en mässa kanske inte är det man vill ha i längden. Det tror jag är en bättre förklaring till litet "tråkiga" färgval än att seglare är konservativa.

Havet har heller inga ögon :-)
Anders S

Steen
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Steen » tis 14 nov 2006, 11:06

Seglaren skrev:
Anders S skrev:
//Robin

Huvaligen.
Ja, säkert, precis som på 70-talet :lol:

Jag undersökte inte båten närmare, men trodde det var en kundbåt som hade en säsong bakom sig då den var lackerad och lite smårepor här och var. Men så var det alltså inte.

Säkert kan det vara så att det är något konstmaterial som lurar en bra att tro att det var teak. Man har dessutom helt trovärdig lyckats skapa en illussion av att däcket redan släppt på vissa ställen :lol:

Jag tycker den var läcker, och ibland kan metallic vara rätt. Det var ju i alla fall inte såna där stora "flakes" i lacken al´a tidigt 80-tal. Men ni som var nere i båten, var det krossad eller långhårig plysch på skrovsidorna 8)

Gillar rutramarna i aluminium? såg gediget ut, glaset sitter i metallram som i sin tur är monterat i plasten. Säkert bra produktionsmässigt och kanske lättare att få de tätt och bra.
Bild

En annan båt (kommer inte ihåg vad det var) tycker jag hade snygg färg. Dåligt ljus och en halvtaskig kamera gör den inte rättvisa men lite stålgrå ungefär.
Bild
Det är en Hanse. Dom kan du köpa i olika färger. Oxå laxfärg :)
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 14 nov 2006, 11:27

Det är mycket en formuleringsfråga.

Ingen vill ha en \"pimpad Dehler\", medan en laxfärgad (rosa) eller ishavsblå (matt baby-blå) båt låter \"helt rätt\". Jag tycker att Grinde-grå är snyggt också.

En Späckhuggare i Malmö på (just) sena 70-talet hette \"Pink Panther\" - gissa fägen...
Anders S

Skriv svar