Läckande Maxi 87

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mariner

Läckande Maxi 87

Inlägg av Mariner » mån 03 jan 2005, 18:08

Hej!

Har en maxi 87 som jag tror läcker vid mastfoten då denna ju är ihålig??? och det är ju masten också!

Finns det någon som har fått bort detta problem? och isåfall hur?

Tacksam för svar

Mvh
Mariner

Peter K
Guldmedlem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 23:51
Ort: 08-land
Kontakt:

Inlägg av Peter K » mån 03 jan 2005, 18:30

Kanske lite självklart, men det du måste göra är:
1. Hitta var det läcker in
2. Täta där på lämpligt sätt

Maxin har väl inte genomgående mast, så min gissning är att det läcker vid ett av skruvhålen till mastfoten på rufftaket (när du skriver mastfot, menar du maststöttan då?!!) eller ännu troligare är en eventuell kabelgenomföring som saknar tätning eller är dåligt åtdragen. Läckage vid luckgaraget (finns det på maxi 87?) som kryper genom sandwichlaminatet?

HansH

Läckande Maxi 87

Inlägg av HansH » tis 04 jan 2005, 07:49

Hej Mariner!
Jag har själv en Maxi 87 från 76.
På de här lite äldre båtarna är det som du säger hål rätt igenom maststöttan och foten. Det gör att det läcker in igenom masten och vidare ner i maststöttan.
Jag har löst detta problem genom att helt enkelt tillverka ett lock, som jag har stt fast och tätat med Sikaflex.
Anledningen att det är ett hål vet jag inte, men en gissning är att det är ett arv från 95:an, där luften till motorn hämtas.
Jag har i vart fall inget problem med detta längre.

lycka till!
Hans

Mariner

Läck i däck

Inlägg av Mariner » tor 06 jan 2005, 15:10

Tack för svaren!

Jag hade väll också den tanken att helt enkelt göra ett lock till mastfoten. Så så får det bli.


Mariner

Skriv svar