Vinterförvaring i sjön, ngn med erfarenhet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lenton
Trogen medlem

Vinterförvaring i sjön, ngn med erfarenhet?

Inlägg av Lenton » ons 08 nov 2006, 10:31

Hej, med risk att jag missat ngn tråd om detta i forumet, då är det bara att rätta.

Önskar få mer information av Er som har erfarenhet av att förvara sin segelbåt i sjön under vintern. Gärna i hamn som inte har isfritt etc. Is kommer det att bli där jag ligger och jag kommer ha masten på. Ngn med erfarenhet av denna \"konfiguration\" som kan ge tips, råd och dåd?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 nov 2006, 11:16

Denna fråga har behandlats otaliga gånger.

Men i korta drag. (Jag har haft båten fastfrusen sedan -92)

Välj plats där isen ligger still och inte rör sig pga ström eller vind. Gärna vid pontonbrygga så att isen inte viker sig och knäcks vid vattenståndsförändringar.

Se till att genomföringarna inte fryser. Elvärme är riskabelt, om en säkring löser ut vid -20 fryser det fort! Bäst är att fylla dem med glykol innan de stängs.

Tänk på att de flesta (alla?) försäkringsbolag inte ersätter skador pga is.

Annars är det ju samma procedur som vid landliggning. Jag brukar titta till båten ofta (minst var 10-e dag) och särskilt när det blir varmare efter en ordentlig köldknäpp.

Lenton
Trogen medlem

Inlägg av Lenton » ons 08 nov 2006, 12:50

Eilean, tack för svar. Konserverar Du motorn på ngt annat sätt när båten är i sjön än en traditionell konservering på land? Tänker på genomföringarna för att suga upp färskvatten till kylningen etc (min motor är färskvattenkyld).

Tack på förhand!

P.S. Vet du försäkringsbolag som godkänner förvaring i sjön? D.S.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 nov 2006, 12:58

I anslutning till Gunnars råd; det kan vara en bra ide att se till att riggen är korrekt uppsträckt och om du orkar, ta in alla linor du bara kan, fall, skot, kontrollinor etc. Dels kan du då tvätta sand och salt ur dem, dels slipper du att de blir totalt genomskitiga. Det kan vara en bra ide att täcka åtminstone sittbrunnen och den del av ruffen där du har luckor och ventilatorer - en billig (sådär) presenning över bommen räcker en bra bit. Man kan också surra en 2x4 mellan pulpit och masten för att kunna täcka även delar av fördäck.

Alla inre/djupa genomföringar kan man skydda med en slatt glykol, men till självlänsarna och eventuella avrinningshål på däck fungerar inte detta. Se till att du har en rensfjäder i båten redan nu, så du kan pilla ut eventuella löv nu i höst, under töperioder och till våren. Det är ett av skälen att det är bra att täcka sittbrunnen. Detta kan hända även på land, nota bene!

Tänk framför allt på att om (när) båten fryser fast så skall förtöjningarna hålla oanade krafter via eventuella isrörelser så det skall man till varje pris undvika. Sök upp ett skyddat hörn - man kan absolut inte ligga i strömt vatten om man inte är alldeles säker på att det ALDRIG kommer att frysa. Och så strömt vill du inte lägga båten, tror jag. Flytbrygga är utmärkt bra, om sådan finns på lämpligt ställe. Men isen kan ta olämpligt placerade flytbryggor också, tänk på det...
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 08 nov 2006, 13:34

När det gäller motorn måste man tänka sig för: Antingen måste du dränera råvattendelen när du lämnar båten eller så får du köra igenom glykolblandat vatten (50/50) i kylsystemet. Du skall rätteligen då samla upp överskottet som läcker ut. Använder du propylenglykol är spillskadorna mindre än med etylenglykol. Du ser på färgen då det är klart.

Annars stänger du intaget, tar ut impellern och kör torrt systemet på relativt högt varv. Sedan dränerar du enligt bruxanvisningen, men du MÅSTE tömma ut allt sjövatten. Tänk på att ljuddämpare och avgasrör måste blåsas rimligt torra - var inte blyg med gasen. GLÖM INTE ATT GLYKOLA INTAGET !

Det går också att ordna en sluten krets med tillfällig utrustning, men det kan vara litet olika mellan båtar och motorer. Men då lossar man i princip inlopp och utlopp, kopplar dessa till en dunk och kör med glykolblandning i råvattenkretsen också.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 nov 2006, 15:07

Lenton skrev:Eilean, tack för svar. Konserverar Du motorn på ngt annat sätt när båten är i sjön än en traditionell konservering på land? Tänker på genomföringarna för att suga upp färskvatten till kylningen etc (min motor är färskvattenkyld).

Tack på förhand!

P.S. Vet du försäkringsbolag som godkänner förvaring i sjön? D.S.
Jag konserverar som på land, dvs lossar slangen från sjövattenintaget och sticker ner den i en hink med glykolblandning. Startar och kör tills jag ser blandningen komma ur avgasröret. Jag litar inte på att tömma sjövattendelen, är orolig för att något vatten blir stående.
Jag har ordnat med genomföringarna så att jag har bara en genomföring under VL. Den delar upp sig till motor, toaletter och pentrypump. Alla utlopp mynnar ut över VL. På detta sätt behöver jag bara bry mig om ett hål, som jag då fyller med glykol och stänger. Detta är bra då jag ibland använder båten tills isen lagt sig.

De flesta bolag godkänner förvaring i sjön (viktigt att du kollar med ditt bolag!). Men utan att ersätta för isskador. Undantagen jag känner till (om inga förändringar skett sista åren) är Svenska Sjö som ersätter isskador med 50% självrisk och Pantaenius som inte har något undantag för is, men destå högre premier.

Skriv svar