/pepito
hjälp med att välja botten behandling
hjälp med att välja botten behandling
Till nästa vår har jag tänkt mig att behandla botten på min plywood båt och då skulle jag vilja få lite hjälp med att välja grundfärg (eller primer som jag har läst någonstans att man kallar dessa speciella färgen) vad är det nackdelar och fördelar (pris, tid,..) med epoxybehandling vs ”vanligt” grundfärgsskikt
?? Någon som rekommenderar ett viss märke???
/pepito
/pepito
Eftersom botten är i bra skick, så kan du med fördel behandla med epoxy. Men när du gör målningsrent, så passa på att skydda ändträret (skarvarna) extra. Det finns supertunn epoxy som du kan pensla på, så målar du resten med litet tjockare (tixotrop) epoxy. Rollar du, släta med lätta tag med en bred pensel.
Men målar du med epoxy utanpå skrovet bör du se till att insidan målas med en vanlig färg eller lack, så att skrovet kan andas \"inåt\". Det vandrar en del fukt även i plywood, trots alla limskikt.
Men målar du med epoxy utanpå skrovet bör du se till att insidan målas med en vanlig färg eller lack, så att skrovet kan andas \"inåt\". Det vandrar en del fukt även i plywood, trots alla limskikt.
Anders S
Tack för sitt svar! En sak jag undrar över är hur mycket hjälper epoxy behandlingen mot vatten läckage, eftersom jag har sett att det kommer in vatten som man måste pumpa ut regelbundet, men jag vet också att botten är inte behandlad (bara målad!). Kommer epoxyn att bilda något spärrskikt eller behöver man göra något annat för att minimera vatten läckaget?? 
På just plywood brukar det gå bra att lägga på väv. Vanligt trä kan röra sig, men plywood är mycket obenäget att svälla. Förr användes något som hette Versatex till just detta ändamål. En ful-lösning är att slipa rent i skarvarna och lägga väv bara där, ungefär som målaren gör med gipsskivor (gör inga andra jämförelser!).
Tyvärr är risken att ditt skrov läcker en aning, men du skall heller inte utesluta att det rinner in ovanifrån. Det har lurat många till förtvivlan.
Tyvärr är risken att ditt skrov läcker en aning, men du skall heller inte utesluta att det rinner in ovanifrån. Det har lurat många till förtvivlan.
Anders S
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem
Särskrivning - ett oskick
Nej, inte nödvändigtvis. Men det är botten att svärskriva.Calle C skrev:Så det är botten att ha en svärmor då.... :lol:
Re: Särskrivning - ett oskick
Håller med. Sär skrivning medför att det blir svår läst.Brendan skrev:Nej, inte nödvändigtvis. Men det är botten att svärskriva.Calle C skrev:Så det är botten att ha en svärmor då....
/j
Re: Andra oskick
Så rätt, så rätt. Fy bubblan för att svärskriva.Brendan skrev:Men det är botten att svärskriva.
Anders S
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem