Sluta tätt med avfuktare eller luftigt i vinter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Sluta tätt med avfuktare eller luftigt i vinter?

Inlägg av Seglaren » tis 31 okt 2006, 15:21

Funderar på att placera ut ett par hinkar i båten (Vegan) med salt i durkslag (ska vara en viss sort har jag förstått). Och därefter stänga ventiler och kanske tejpa ruffluckan.

Frågan är när man bör tömma dessa hinkar? Även om det inte rinner över så lär väl saltet mista sin funktion till slut?

Någon med erfarenhet av tätslutande båt och fuktsamlare på vintern?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 15:55

Det är kalciumklorid som du bör använda, men gör inte det.
Är mycket bättre med ventilation.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 31 okt 2006, 16:00

Calle C skrev:Det är kalciumklorid som du bör använda, men gör inte det.
Är mycket bättre med ventilation.
Därför att...?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 16:08

Med ventilation blir det friskare och en mycket frächare doft.
Ska ett salt hjälpa dig så måste båten vara hermetiskt sluten vilket är en bra grogrund för mycket....
Calle

Se gla ut

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » tis 31 okt 2006, 16:23

Du behöver inte tejpa igen. Lagom mycket av både och fungerar bra (eller har iaf gjort det för mig). Jag har en torrboll i båten, luckorna stängda, men ventilen på rufftaket och i nedgången öppna. Har aldrig haft fuktproblem.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 31 okt 2006, 16:33

Jens K skrev:Du behöver inte tejpa igen. Lagom mycket av både och fungerar bra (eller har iaf gjort det för mig). Jag har en torrboll i båten, luckorna stängda, men ventilen på rufftaket och i nedgången öppna. Har aldrig haft fuktproblem.
Nja, har du ventilen öppen avfuktar du ju hela varvsområdet, så det är väl inte att rekommendera.
Här finns massor av fakta för den som orkar läsa, http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/index_miljo.htm
Alla borde ha skägg

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 31 okt 2006, 17:20

Även jag har fundert mycket över detta. Om man sätter en avfuktare så måste man ju ha tät båt.

Det finns många \"hål\" om man tänker efter so mmåste tätas. För mig är det enklare att ha ventillerad. Det är tre ventiler, därav två med solceller som suger ur luften, genom ruffluckan som lämnas på glänt ca 2 cm (men låst) kommer det in luft. Plockar även ur logggivaren, genom vasken och handfatets avlopp kommer det in luft. När pressen kommer på är den öppen i för och akter. har aldrig haft några problem.

Det finns andra som tycker att det är bättre att ha tätt och att avfukta.
Stefan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 31 okt 2006, 19:38

Tänk på att bara det blir vinter så försvinner fukten som är i luften nu. På vintern och våren är ju uteluften snustorr, läpparna spricker och veden torkar bra. Så ventilation tror jag är bäst. Det höst-unk man känner nu är borta till nästa seglation, att stänga helt kan nog vara farligt för mögelrisken.
Läste om nån som la innehållet från torrbollen i slasktratten, då rann vattnet ut genom avloppet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » ons 01 nov 2006, 10:56

Guitar Nilsson skrev:Tänk på att bara det blir vinter så försvinner fukten som är i luften nu. På vintern och våren är ju uteluften snustorr, läpparna spricker och veden torkar bra. Så ventilation tror jag är bäst. Det höst-unk man känner nu är borta till nästa seglation, att stänga helt kan nog vara farligt för mögelrisken.
Läste om nån som la innehållet från torrbollen i slasktratten, då rann vattnet ut genom avloppet.
Det beror lite på var i landet båten står uppställd, i stora delar av landet är det tämligen fuktigt vintertid, själv stänger jag båten med en hink på durken med salt och durkslag med mycket bra resultat.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 01 nov 2006, 11:08

vintertid är egentligen årets torraste tid. När Luften är kallt så kan den inte ta upp lika mycket vatten.

Det kan lönar sig att ha några grader varmare i båten än i omgidningen för att den lilla fukten inte kondesera på ytorna i båten. Den absoluta luftfuktigheten kommer då vara i båten i det närmaste som utanför båten. Den relativa luftfuktigheten ligger i så fall dock mycket lägre och fukt tas upp från den närmaste omgivningen.

Jag fick höra om folk som hade en 30W lampa tänd dygnet runt och fick därmed upp temeraturen nå'n grad och därmed även torrare i båten.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 01 nov 2006, 12:22

Det kanske är torrare här på hälsingekusten, tänkte inte på det...
Jag har en ganska exakt hygrometer i båten, det är den som jag kollar på. Nu står den på ca 80 % senare kommer den nålen att sjunka och parkera sig mot \"pinnen\" längst ned.
Man kan ju vicka på alla durkar och kojbottnar för att få cirkulation där oxå.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 01 nov 2006, 12:33

visar inte hygrometern den relativa luftfuktigheten? Lite värme och du kommer att se att den går i botten :lol:

kalle4
Trogen medlem

torrbollar

Inlägg av kalle4 » ons 01 nov 2006, 13:38

Jag använder torrbollar och det fungerar utmärkt. Dessutom luktar det gått då jag använder torrbollar med doft (finns även utan). Brukar använda två stycken och dom räcker hela vintern. Varje torrboll brukar sen vara rätt så full på våren.

Fördelen som jag ser det med torrbollar är att jag kan ha helt låst och slutet i båten samt jag vet att det inte kommer in något oönskat i båten (fåglar, löv etc).

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 01 nov 2006, 14:21

MiniMe skrev:visar inte hygrometern den relativa luftfuktigheten? Lite värme och du kommer att se att den går i botten :lol:
Det gör den väl. Men luftfuktigheten är väl ungefär den samma även med värmen på, man ju ha en viss ventilation. På vintern står den på noll även om det är 16 minus inne båten.
Jag är ofta och donar i båten på vintern för övrigt. Med dieselvärme och vattenburet höjer jag från -15 till +20 C på en timme sen är det lika trivsamt inne i båten som på sommarn. Finns alltid nåt stort eller smått att dona med.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 01 nov 2006, 14:32

Kan tillägga att jag också kör med megatorrboll, fast det är nog mest på sommarn den gör sitt till.

Skriv svar